Tour 2024: Voorbeschouwing etappe 6 naar Dijon – Nieuwe ronde, nieuwe sprintkansen
Na een gedenkwaardige vijfde etappe biedt rit zes van Mâcon naar Dijon opnieuw een kans voor de sprinters. De renners passeren de top van de enige klim van de dag op 153 kilometer van de meet, terwijl de etappe in totaal 163 kilometer telt. De sprintersploegen hebben dus wel wat tijd om de kopgroep in te rekenen. WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
De renners horen op deze donderdag het startschot in Mâcon. De stad ligt aan de oevers van de rivier de Saône en in het hart van de Mâconnais, het grootste wijngebied van de Bourgogne. Deze wijnstreek staat bekend om haar excellente witte chardonnay. In Mâcon kan de wijnliefhebber dus zijn hart ophalen. De stad heeft zelfs een themapark gewijd aan de liefde voor het alcoholische genot.
We gaan hoogstwaarschijnlijk sprinten in Dijon. De mosterdstad van Frankrijk is de hoofdstad van departement Côte d’Or en was al in de beginjaren van de Tour betrokken bij de koers. In 1906 werd na een rit van 416 (!) kilometer de streep getrokken in Dijon. René Pottier kwam die dag als eerste over de streep met ruim driekwartier voorsprong. Later zou hij de vierde editie van de Tour op zijn naam schrijven.
Ruim honderd jaar later staan er ‘maar’ 163 kilometer op het programma. Al na een paar kilometer bedwingen de renners de Col du Bois Clair (1,8 km à 5,7%), waarna nagenoeg vlakke wegen de renners richting Dijon brengen. Daar ligt een finishstrook van 800 kaarsrechte meters klaar voor de snelste mannen ter aarde. Vlak, vlakker, vlakst dus.
Donderdag 4 juli, Etappe 6: Mâcon – Dijon (163 km)
Start: 13.35 uur
Finish: tussen 17.15 en 17.40 uur
Favorieten
Met slechts één klimmetje van vierde categorie moet het al gek lopen willen we in Dijon geen sprint krijgen tussen de snelste mannen in deze Tour de France. Dat zou dan al de derde sprintclash zijn in de 111e Ronde van Frankrijk. Wat we van de voorbije sprints hebben geleerd? Veel, maar het is goed om geen overhaaste conclusies te trekken. Afgelopen maandag werden enkele belangrijke sprintgegadigden namelijk uitgeschakeld door een val. Jasper Philipsen, Mark Cavendish, Wout van Aert: ze konden zo niet mee sprinten om de bloemen.
De daaropvolgende massasprint in Saint-Vulbas zal de geschiedenisboeken ingaan als dé etappe, waarin Mark Cavendish zijn recordzege wist te boeken. We werden er ook heel wat wijzer over de sprintverhoudingen. Maar: in de wielersport geven in het verleden behaalde resultaten geen garanties voor de toekomst. Je bent vaak maar zo goed als je laatste koers. Of in dit geval: je laatste sprint. Donderdag worden de messen opnieuw geslepen en krijgt iedereen weer de kans om de sprint van zijn leven te rijden.
Voor de Tour rolde de naam van Jasper Philipsen het vaakst over de tongen en dat is ook niet zo gek, aangezien de Belg in 2023 nog de grote slokop was op sprintgebied. Waar het vorig jaar allemaal op rolletjes liep voor de renner van Alpecin-Deceuninck, kende Philipsen de voorbije dagen al wat tegenslag. In de eerste sprintersrit kon hij wegens een valpartij in de voorlaatste kilometer niet meedoen om de overwinning en woensdag zag hij de winst afgesnoept worden door Mark Cavendish. Vooral door het missen van de eerste sprint liep de Belg wat averij op in de strijd om de groene puntentrui, al staat hij er inmiddels weer een stuk beter voor.
Het is voor de Vlam van Ham wel zaak om donderdag zo hoog mogelijk te eindigen, het liefst te winnen, om zo uitzicht te houden op een tweede opeenvolgende groene trui. Ondanks zijn ietwat mindere start, blijft Philipsen de snelste sprinter in deze Tour en dus schuiven we hem naar voren als dé favoriet. De vraag is of hij in de finale kan rekenen op zijn volledige sprinttrein en of Gianni Vermeersch, Axel Laurance, Søren Kragh Andersen, Robbe Ghys, Jonas Rickaert en wereldkampioen en laatste man Mathieu van der Poel in staat zijn om de Belg in een ideale positie af te zetten.
Jezelf goed positioneren is cruciaal voor een sprinter. Vraag dat maar aan Dylan Groenewegen. De Nederlandse kampioen van Jayco AlUla weet zich niet altijd ideaal te plaatsen voor de sprint en dit breekt hem dan vaak zuur op. Groenewegen heeft zeker de intrinsieke snelheid om in deze Tour een rit te winnen, maar komt hij ook in de positie waar hij dat kan demonstreren? Aan Luke Durbridge, Christopher Juul-Jensen, Elmar Reinders, Michael Matthews en laatste man Luka Mezgec de taak om de Amsterdammer uit het gedrum en gekwak te houden. Dan is er veel mogelijk voor Groenewegen.
Een andere Nederlandse sprinter die we zeker in de gaten moeten houden, is Fabio Jakobsen. De sprinttroef van dsm-firmenich PostNL kende een zeer moeilijk openingsweekend in Italië, maar wist in de voorbije sprintritten toch wat vertrouwen te tanken. Jakobsen kwam nog niet meteen in de buurt van een overwinning, maar deed wel weer volop mee in het sprintgeweld. Kan de man uit Heurkelum de goede lijn doortrekken en donderdag echt een gooi doen naar winst? Met John Degenkolb, Nils Eekhoff en Bram Welten heeft Jakobsen een sterke sprinttrein tot zijn beschikking.
Voor de Tourstart in Florence hoopte Intermarché-Wanty met twee sprinters een rol van betekenis te kunnen spelen in de vlakke etappes, maar Biniam Girmay lijkt zich op te werpen als dé sprinttroef van de Belgische formatie. De 24-jarige coureur schreef afgelopen maandag geschiedenis door als eerste Eritreeër en zwarte wielrenner een etappe te winnen in de Ronde van Frankrijk. De druk is met andere woorden van de ketel voor Girmay en zijn ploeg, maar dat wil niet zeggen dat de Afrikaan op zijn lauweren zal rusten. Je moet het ijzer immers smeden als het heet is.
De vraag is of Girmay donderdag weer de ruimte zal krijgen van de ploegleiding van Intermarché-Wanty om mee te sprinten, of dat de formatie in een zo goed als vlakke etappe ook daadwerkelijk de kaart-Thijssen zal trekken. De Belg lijkt intrinsiek net iets sneller op een vlakke aankomst, al durven we dit niet meer te zeggen na Girmays zege in Turijn. Wat we ook niet uit het oog mogen verliezen, is dat Girmay na vijf etappes de leider is in het puntenklassement. Laat Intermarché-Wanty een eventuele groene trui liggen, om zo Thijssen ’tevreden’ te houden?
Twee Belgen die wel een vrijbrief krijgen om te sprinten, zijn Arnaud De Lie (Lotto Dstny) en Wout van Aert (Visma | Lease a Bike). Belgisch kampioen De Lie was al derde in zijn eerste Toursprint in Turijn en vierde in Saint-Vulbas en hoopt uiteraard nog iets beter te doen in Dijon. Van Aert kwam nog niet echt aan sprinten toe in deze Tour, maar blijft natuurlijk altijd een renner om rekening mee te houden.
Er is wel één nadeel voor Van Aert: op een sprinttrein in de hectische laatste kilometers hoeft hij niet te rekenen. Verder is het maar de vraag of hij überhaupt de risico’s wil opzoeken, een dag voor de eerste individuele tijdrit. “Voor mij zijn de ritten van vrijdag, zaterdag en zondag heel belangrijk. In de Tour moet je keuzes durven maken”, liet hij voor de tweede sprintrit naar Saint Vulbas nog weten.
De Deense machtssprinter Mads Pedersen hoeft, in tegenstelling tot Van Aert, niet te vrezen voor een gebrek aan steun in de laatste kilometers. Toms Skujiņš en met name Ryan Gibbons en Jasper Stuyven wisten Pedersen in de eerste Toursprint goed af te zetten, al deden ze dit misschien net iets te vroeg, waardoor de wereldkampioen in de laatste meters toch werd geremonteerd. In Saint-Vulbas ging het helemaal mis voor de Deen. In de hectische sprint kwam hij ten val. Hoewel er geen breuken zijn geconstateerd lijkt Pedersen wel flink gehavend. Het is dus allesbehalve zeker of hij zich donderdag kan revancheren.
We zijn er nog niet, want er zijn nog heel wat sprintkapers op de kust, klaar om toe te slaan als de topfavorieten het laten afweten. Fernando Gaviria kwam maandag al bijzonder dicht bij zijn eerste Tourzege in zes(!) jaar, maar de Colombiaan moest zijn meerdere erkennen in Girmay. De rappe man van Movistar zal in Turijn echter vooral vertrouwen hebben opgedaan: zijn dagen als topsprinter leken namelijk wel geteld. Kan Gaviria zijn terugkeer aan het sprintfront ook bekronen met een overwinning in de grootste wielerwedstrijd ter wereld?
Verder zijn we natuurlijk benieuwd of Mark Cavendish (Astana Qazaqstan) nu dezelfde honger zal hebben als voor zijn historische zege in de vijfde rit. De Brit is de eenzame leider als het gaat om het aantal etappezeges in de Tour. De euforie zal groot zijn in het kamp van Astana Qazaqstan en het feest zal losbarsten. Vooraf liet de Brit weten voor het record te willen gaan, maar zeker ook hongerig te zijn naar meer dan dat. Kan King Cav twee zeges op een rij boeken?
Ten slotte noteren we ook de namen van Phil Bauhaus (Bahrain Victorious), Sam Bennett (Decathlon AG2R), Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech), Bryan Coquard (Cofidis), Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), Alexander Kristoff, Magnus Cort (Uno-X Mobility), Marijn van den Berg (EF Education-EasyPost), Danny van Poppel (BORA-hansgrohe) en Gerben Thijssen (Intermarché-Wanty).
Favorieten volgens WielerFlits
**** Jasper Philipsen
*** Mark Cavendish, Arnaud De Lie
** Dylan Groenewegen, Biniam Girmay, Fabio Jakobsen
* Phil Bauhaus, Gerben Thijssen, Alexander Kristoff, Fernando Gaviria
Weer en TV
In startplaats Mâcon kan er nog een bui vallen, maar in de daaropvolgende koersuren blijft het – waarschijnlijk – droog. Het belooft wel een grauwe en grijze koersdag te worden. Door de bewolking krijgt de zon niet de kans om door te breken. Het kwik stijgt richting de 22 graden Celsius. Opgelet: door zijwind zijn waaiers zeker niet uitgesloten!
De zesde etappe van de 111e Tour de France is van start tot finish live te zien bij Eurosport, HBO Max en Discovery+. Sporza en de NOS schakelen iets later in, rond de klok van 14.30 uur. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.
WielerFlits komt tijdens de Tour de France dagelijks met een voorbeschouwing op de 21 etappes. In die vooruitblik wordt het parcours extra geduid en wijzen we, zoals jullie van ons gewend zijn, tien favorieten voor de dagzege aan.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.