Tadej Pogacar heeft vier belangrijke procenten gewonnen op zijn concurrenten
Analyse Wanneer je de statistieken erop naslaat dan kan Tadej Pogacar super tevreden terug kijken op de 25,3 kilometer lange tijdrit in de Bourgogne. In de rechtstreekse tijdritduels met Remco Evenepoel heeft de Belg weliswaar zijn voorsprong naar 6-0 vergroot. Maar slechts één keer eerder was het verschil eveneens beperkt tot een halve seconde per kilometer.
In de 13,9 compleet vlakke openingstijdrit op de kustweg bij Lido di Camaiore van de Tirreno-Adriatico in 2022 was het verschil ook slechts 0,5 seconden. Juist in de heuvelachtige tijdritten, die enigszins zijn te vergelijken met die tussen Nuits-Saint-Georges en Gevrey-Chambertin, was het verschil steevast groter. Het bewijst dat Pogacar sinds de behoorlijke tik die hij vorig jaar van Jonas Vingegaard in de klimtijdrit naar Combloux moest incasseren, hard aan zijn tijdrit heeft gewerkt.
Pogacars’ ploegleider Matxin Joxean Fernandez haalde voorbij de finish tussen zowat de duurste wijnranken van Europa in zijn eerste interview meteen die tijdrit in Combloux aan. Hij noemde meteen de 1’38 minuut die ‘Pogi’ die dag op Vingegaard verspeelde. Daarom stemden de ‘slechts’ twaalf tellen verlies op Evenepoel, maar vooral de winst van 22 en 25 seconden op respectievelijk Primoz Roglic en Jonas Vingegaard, tot grote tevredenheid.
In Combloux zijn vorig jaar bij de ploeg uit de Emiraten de alarmbellen afgegaan. De anders altijd vriendelijke teammanager Mauro Gianetti reageerde als door een slang gebeten toen er na die race tegen de klok een vergelijking werd gemaakt in de professionaliteit waarmee het toenmalige Jumbo-Visma de tijdrit benaderde tegenover zijn UAE Emirates ploeg.
En dus ging het roer om en werd er bij de rijkste ploeg uit de WorldTour nergens op bezuinigd. Die avond nog werd er gesproken over veranderingen aan de tijdritfiets, Pogacar’s houding, de kleding, het aantal uren dat hij moest trainen op de tijdritfiets etc. Aan het einde van het vorige seizoen moest er een compleet plan klaarliggen, zodat Pogacar daar in de aanloop naar 2024 meteen mee aan de slag kon.
Windtunnel
In de afgelopen wintermaanden was Pogacar dan ook geregeld op de baan en in de windtunnel te vinden om zo zijn positie op de fiets te verbeteren en nieuwe producten te testen waarmee hij aerodynamischer op de fiets zit. Zo maakte de ploeg zelf een nieuwe helm en nieuwe kleding. In zijn trainingsschema’s plande zijn coach veel meer uren op de tijdritfiets zodat de Sloveen zich comfortabeler zou gaan voelen in die houding. Op de wielerpiste zagen ze bij de metingen direct het positieve resultaat.
David Llorente Herrero, specialist in de biomechanica bij UAE Emirates en een van de architecten achter het tijdritplan, geeft aan dat Pogacar met de nieuwe aanpak ongeveer 4% is verbeterd in het tijdrijden. Dat lijkt een niet al te groot percentage, maar in de strijd om de eindzege in de grote rondes, waar het steeds vaker om secondes dan om minuten gaat, is dit zeer zeker een essentieel verschil.
Daarnaast heeft UAE Emirates vorig jaar gezien dat de verschillen tussen Vingegaard en Pogacar in de bergritten (op de rit over de Col de la Loze na) uiterst klein waren en niet meer dan een secondespel zijn. Eenzelfde beeld zagen in de vierde etappe van deze Tour de France toen het verschil tussen de twee boven op de Col du Galibier ook maar zeven seconden bedroeg.
In de tijdritten is daarentegen veel meer terrein te winnen of te verliezen. Daarom was het een noodzaak dat Pogacar zich veel meer op deze discipline ging toeleggen. In de Giro d’Italia kreeg de renner de bevestiging dat de nieuwe aanpak zijn vruchten afwierp. Met de zege in de rit tegen de klok naar Perugia en de tweede plaats achter Filippo Ganna in de vlakkere tijdrit naar Desenzano del Garda groeide het vertrouwen bij de Sloveen dat de tijdrit niet meer zijn achilleshiel hoefde te zijn.
Specialist
Zijn achterstand in deze discipline op de echte specialist Remco Evenepoel is er nog steeds. Al mag twaalf seconden een miniem verschil worden genoemd. De Belg is met zijn fantastische aerodynamische houding pure wielerporno voor de liefhebbers. Niemand zit zo mooi op een tijdritmachine dan de rising star van Soudal Quick-Step. Met 33 seconden achterstand in het klassement is Evenepoel nu de eerste bedreiging voor Pogacar in het klassement.
Zelf zal de Sloveen er echter meer bij stilstaan dat Jonas Vingegaard inmiddels op 1m15s en Primoz Roglic al op 1m36s achterstand staan. Bij Visma | Lease a Bike waren ze in hun commentaren naar de buitenwereld uiterst tevreden over de tijdrit van hun Deense kopman. Al moest hoofdcoach Merijn Zeeman ook toegeven dat de achterstand al begint op te lopen en dat het niet eenvoudig gaat worden om deze nog ergens goed te maken.
Moet het dan van Vingegaard in de derde week gebeuren, terwijl we weten dat hij slechts 6,5 week training voor deze Tour in de benen heeft? Zeeman geeft aan dat men niet naar de derde week maar naar de lastigste bergritten kijkt. De etappes naar Pla d’Adet in de Pyreneeën en Isola 2000 zijn dan het meest op het lijf van Vingegaard geschreven. Al is die laatste wintersportplaats de plek waar Pogacar zijn laatste hoogtestage voor de Tour heeft afgewerkt. Het is duidelijk dat men bij UAE Emirates na het debacle van Combloux van vorig jaar niets meer aan het toeval wil overlaten.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.