Titanium, de hulk en ‘remvleugels’: Tadej Pogacar’s fiets is voorzien van tal van unieke onderdelen
foto: Cor Vos
maandag 15 juli 2024 om 19:47

Titanium, de hulk en ‘remvleugels’: Tadej Pogacar’s fiets is voorzien van tal van unieke onderdelen

Materiaalzone Kampioenen krijgen een eigen ontwerp frame, de écht grote kampioenen krijgen een fiets met eigen onderdelen. Tadej Pogacar kunnen we gerust onder die tweede categorie scharen, zeker als we kijken naar zijn fiets, die van een unieke afmontage is voorzien.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Meer en meer lijkt wielrennen een materiaalsport te worden, waar fietsen en ander materiaal tot op de kleinste details worden geoptimaliseerd. Daar zijn ze ook bij UAE Emirates overduidelijk mee bezig, want de fiets van Tadej Pogacar is op tal van manieren een uniek model.

Op verschillende plaatsen is zijn Colnago V4RS voorzien van unieke – of ‘aparte’ – onderdelen om te zorgen dat de fiets nét dat stukje lichter is of dat hij net iets beter op het lichaam van de tweevoudig Tourwinnaar is afgesteld. Reden genoeg om de fiets eens flink te ontleden.

foto: Cor Vos

Het frame betreft dus een Colnago V4RS, waar Pogacar – net als de rest van zijn ploeg – alle wedstrijden op afwerkt. De groepset, Dura-Ace Di2, wordt voorzien door Shimano, al zijn daar al enkele opvallende onderdelen te zien. Zo maakt Pogacar gebruik van tandwielen van Carbon-TI, een Italiaans merk dat specialistische fietsonderdelen maakt. In dit geval betreffen dat tandwielen die deels van carbon zijn, wat ze lichter maakt ten opzichte van de ‘reguliere’ tandwielen van Shimano. Tevens heeft hij daardoor keuze uit verschillende versnellingscombinaties.

Er zijn overigens meer onderdelen van Carbon-TI te vinden op het frame van Pogacar. Zo zijn verschillende boutjes eveneens van dat merk; die zijn niet van carbon, maar van titanium. Ook dat scheelt weer gewicht, in dit geval ten opzichte van staal of aluminium, maar het is ook beter bestand tegen trillingen, waardoor het beter vast blijft zitten. En nog een kleine gewichtsbesparing vinden we in de aluminium steekassen, die eveneens door Carbon-TI worden geleverd.

Carbon-TI levert UAE Emirates tal van speciale onderdelen, zoals de tandwielen – foto: Cor Vos

Verleggen we onze blik naar de remmen, dan zijn er twee opvallende zaken te zien: zo kiest de ploeg van de Sloveense topcoureur voor remschijven van… inderdaad, Carbon-TI. Dit zijn schijven met een remoppervlak van staal, terwijl het middelste deel van de constructie – wat aan de wielen wordt bevestigd – carbon is en de boutjes die die twee delen verbinden van titanium zijn. Ook allemaal om gewicht te besparen.

Tegelijkertijd zorgt een speciaal profiel van het remoppervlak ook voor betere verkoeling, wat ervoor zorgt dat de remmen tijdens lange afdalingen zich meer voorspelbaar gedragen. Daarvoor wordt ook gebruik gemaakt van speciale remblokken van Absolute Black. Die zijn gemaakt met grafeen (in plaats van koper), en zorgen met een opvallend ‘vleugeltje’ aan de achterkant ook voor betere verkoeling.

Niet enkel gewicht
Maar, die specifieke onderdelen draaien niet enkel om een zo laag mogelijk gewicht. Ook andere factoren die van invloed zijn op Pogacar’s prestaties zijn in acht genomen. Zo heeft hij niet een ‘standaard’ trapas van Shimano, maar eentje met keramische lagers van Bikone, voor lagere mechanische weerstand.

In opvallend rood: de bevestiging van de achterderailleur – foto: Cor Vos

Om het schakelen van de fiets nog betrouwbaarder te maken, is gekozen voor een direct mount derailleur. Dat houdt effectief in dat de achterderailleur met één tussenstukje (in plaats van twee) aan het frame is gemonteerd, wat zorgt voor scherpere schakelprestaties, maar ook het gewicht ten goede komt.

Tot slot lijkt de cockpit van Pogacar geheel gepersonaliseerd te zijn. Op het eerste oog lijkt het een ‘standaard’ Enve SES AR cockpit te zijn, maar Cyclingnews weet te melden dat het een gepersonaliseerd stuur is, wat geheel op het lichaam en de bikefit van Pogacar is aangepast, met een breedte van 37 centimeter. Zeker uniek is de sticker van de Hulk die Pogacar bovenop zijn stuur heeft geplakt, wat hem volgens Colnago kracht geeft als hij er naar kijkt.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.