De nieuwe fiets van Mathieu van der Poel : Canyon geeft Aeroad een update
Materiaalzone In de Tour en de nodige andere wedstrijden konden we de nieuwe Canyon Aeroad al een tijdje bewonderen, maar nu heeft de Duitse fabrikant de fiets definitief uit de doeken gedaan. Enorm zijn de vernieuwingen niet en zoals verwacht is hij wat lichter en wat meer aerodynamisch, maar ook op vlakken waar je het niet gelijk verwacht is het frame vernieuwd.
-
Lees ook Mathieu van der Poel gespot op prototype Canyon Aeroad
-
Lees ook Mathieu van der Poel test nieuwe fiets
“Dat prototype vond Mathieu van der Poel zo goed, dat we hem er niet meer vanaf kregen”, vertelt hoofdingenieur Lukas Birr. “En die berichtgeving van jullie was ook reden om onze atleten voortaan geen zwarte prototypes meer te geven, maar die te voorzien van dezelfde kleurstelling als de producten waarop zij normaliter rijden” voegt hij er met een knipoog aan toe.
Nu is de Aeroad dus wel aan een serieuze update toe. De ontwikkeling werd begonnen met een viertal doelstellingen: het nieuwe frame moest een evolutie van de volgens Canyon al nagenoeg perfecte Aeroad zijn, dat moest in samenspraak met de profs én hun mecaniciens gebeuren, het moest de snelste fiets van het peloton worden én hij moest “kassei-proof” worden.
Nog aerodynamischer
Grote wijzigingen aan het frame zijn niet direct zichtbaar, maar die zijn er wel degelijk. Een verzoek van onder anderen Van der Poel was dat de achterzijde van de fiets wat meer directe rij-feedback zou leveren. Dat was de reden om de zadelpenklem wat hoger te bevestigen, in de bovenbuis van het frame.
Tegelijkertijd moest er enig comfort behouden blijven, dus werd de bevestiging van de staande achtervork aan de zadelbuis anders vormgegeven. Kwamen beide vorkpoten voorheen nog aan de zijkant van de zadelbuis samen, gebeurt dat nu al veel eerder. Dat zou ervoor zorgen dat de impact van de zwaarste klappen van het wegdek op het frame wat minder wordt.
Daarnaast hebben enkele buizen aan de achterzijde van het frame (de zadelpen, zadelbuis en de staande achtervork) een korter profiel gekregen, wat ook het comfort ten goede zou moeten komen. Tegelijkertijd ging dat ten koste van enig aerodynamisch voordeel, dus werden enkele buizen aan de voorzijde van het frame weer wat dunner gemaakt. “Zo dun als we ze technisch gezien kunnen maken zelfs”, verduidelijkt Birr. Daardoor zou de lucht makkelijker langs het frame kunnen vloeien.
Op die manier is eigenlijk de hele fiets onder handen genomen: hier wat meer aerodynamische winst behalen, daar wat meer stijfheid toevoegen en op weer een andere plek wat extra comfort zoeken.
Pacebar: een aanpasbaar stuur
De grootste wijziging zien we aan de voorzijde van de fiets, waar een nieuw stuur wordt geïntroduceerd. Dat stuur is voorzien van Gear Groove, een systeem waarbij je verschillende accessoires op het stuur kunt monteren (zoals een houder voor je fietsnavigatie of een tijdritstuur). Nog opvallender overigens, is dat Canyon rigoureus breekt met de trend van complete cockpits.
Dat stuur, de Pacebar, bestaat namelijk uit drie delen: een T-vormige stuurpen met aan weerszijden de beugels van het stuur. Dat betekent dat je niet enkel de lengte van je stuurpen aan kunt passen, maar ook voor verschillende soorten beugels kunt kiezen. De fiets wordt standaard voorzien van klassieke beugels (die recht naar beneden lopen), maar er zijn ook meer aerodynamische beugels verkrijgbaar (voor €230 euro), die 17 graden uiteenlopen.
Dat laatste systeem zou de aerodynamica én de ergonomie van het stuur ten goede komen. Zo wordt het namelijk mogelijk een cockpit te creëren die aan de bovenzijde relatief smal is, terwijl in de beugels het stuur wat breder is en daar dus meer controle biedt. Bijkomend voordeel is dat door de flare in de beugels de shifters iets naar binnen gedraaid kunnen worden, zonder dat ze daardoor niet meer voldoen aan de nieuwe UCI-regelgeving over remgreep-posities.
Dat gehele systeem zorgt er ook nog eens voor dat het veel makkelijker wordt het stuur naar eigen gelang aan te passen. De verschillende beugels kunnen namelijk op drie verschillende breedtes gemonteerd worden, waardoor je niet een heel nieuw stuur hoeft te kopen als je een smaller of breder stuur wil proberen.
Dat kan ook nog eens zonder de remleidingen van de remgrepen los te halen. Die remleidingen kunnen aan de onderzijde van het stuur in een goot worden geplaatst, waarna ze worden weggewerkt onder het stuurlint. Hierdoor is de bekabeling volledig weggewerkt, maar loopt deze dus niet in zijn geheel ín het stuur. Zo wordt het een stuk makkelijker onderhoud of wijzigingen te plegen aan het stuur, voor professionele én hobby-mechaniekers.
Robuuster en onderhoudsvriendelijker
En dan was er nog het doel van Canyon om de fiets ‘Parijs-Roubaix proof’ te maken. Best een opvallende uitspraak over een fiets die al twee jaar op rij goed was voor de overwinning in de helleklassieker. Maar er was nog winst te behalen, zo dachten de productontwikkelaars in Koblenz.
Die realisatie kwam vooral na de natte editie van Parijs-Roubaix in 2021, waar de conclusie was dat hedendaagse fietsen eigenlijk niet meer voor zulke brute omstandigheden zijn gemaakt.
Allereerst werd het frame op verschillende plaatsen verstevigd, om te zorgen dat de kans op scheuren of breken van het frame bij harde valpartijen wordt geminimaliseerd. Daarnaast zijn de montagepunten van de steekas aan de aandrijf-zijde van de fiets gesloten, zodat daar geen vuil in kan komen.
Daarnaast is de bovenzijde van de voorvork voorzien van een dun laagje titanium, om te zorgen dat er minder kans is op schuurplekken door wrijving met de balhoofdlagers door vuil. Die balhoofdlagers zijn keramisch, zodat ze nog langer mee moeten gaan. Zo zouden zelfs de profs een volledig seizoen moeten kunnen rijden zonder te wisselen van lagers.
Ook voor de amateur hebben die lagers hun voordeel: ze zijn zo goed afgesloten dat je zonder zorgen de hogedrukspuit op je fiets kunt zetten. Canyon heeft verschillende tests uitgevoerd, waarbij bleek dat je je frame zelfs tot op enkele centimeters onder hoge druk schoon kunt spuiten zonder dat er water in de lagers komt.
Een ander fraai detail – ook vooral voor gebruikers zoals jij en ik handig – is dat onderaan de binnenzijde van de voorvork op beide poten een klein rubberen pootje is geplaatst. Als je je voorwiel uit je fiets haalt en het frame op de voorvork op de grond zet, staat hij nu niet meer direct op de voorvork zelf, maar op dat rubberen pootje. Zo wordt de kans op een beschadiging aan het laklaagje van je voorvork weer wat kleiner.
Tot slot heeft Canyon een groot deel van de schroeven in het frame vernieuwd. De meeste schroeven zijn van titanium waardoor de kans op lostrillen kleiner wordt. Alle schroeven die je mogelijkerwijs tijdens je rit los of vast wil draaien, zijn van een Torx 25-kop voorzien. De hendel waarmee je je steekas los kunt halen is voorzien van een Torx 25-bitje, waardoor je die dus kunt gebruiken om onderweg eventuele aanpassingen te doen. Tevens zijn alle bouten van een extra robuust materiaal gemaakt, zodat de kans dat je ze lam draait, wordt geminimaliseerd.
Gewicht en prijzen
Alle veranderingen bij elkaar genomen zou de fiets volgens Canyon het meest aerodynamische model van het profpeloton zijn. Die titel deelden ze naar eigen zeggen bij het vorige model met de Cervélo S5, maar zou nu geheel aan Canyon toebedeeld zijn. Doordat het frame meer aerodynamisch is geworden, zou hij met minder diepe wielen even snel als zijn voorganger zijn, wat dan weer enige gewichtswinst op zou leveren.
Sowieso is de frameset iets lichter geworden: 40 gram ten opzichte van zijn voorganger om exact te zijn. Daar was nog meer winst mogelijk geweest volgens Canyon, maar ze hebben gekozen om bepaalde delen van het frame juist te verstevigen met het oog op robuustheid, in plaats van zoveel mogelijk gewicht te verliezen. De frameset (frame, voorvork, zadelpen en stuur) van het CFR-model weegt nu 2.070 gram.
De nieuwe Canyon Aeroad is in zes verschillende modellen beschikbaar, in drie verschillende kleurstellingen, die allemaal zijn voorzien van elektronische groepsets. Het instapmodel is voorzien van SRAM Rival AXS eTap en DT Swiss ARC1600 wielen, zou 8,06 kilo wegen en kost €4.199,-. Het topmodel is afgemonteerd met SRAM RED AXS en Zipp 454NSW wielen, zou 7,15 kilo wegen en kost €10.499,-. Het met Shimano Dura-Ace Di2 en DT Swiss ARC 1100 afgemonteerde model is met 7,07 kilo nog eens 80 gram lichter en €500,- goedkoper.
Dat gezegd hebbende kunnen we in ieder geval stellen dat Canyon vasthoudt aan de prijs-kwaliteitverhouding waar ze zo om geroemd worden. Alhoewel tienduizend euro veel geld blijft voor een fiets, is hun topmodel racefiets nog altijd enkele duizenden euro’s goedkoper dan de meest hoogwaardige modellen van veel concurrenten. Ook het instapmodel is relatief gezien niet duur, voor een hoogwaardige racefiets met een elektronische groepset.
WielerFlits trok naar Calpe voor de perspresentatie van de nieuwe Aeroad en kreeg de fiets al enkele weken thuis ter beschikking om de nodige kilometers te kunnen rijden en kennis te maken met de nieuwe racefiets. Onze volledige review lees je door op de link hieronder te klikken.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.