Tour de l’Avenir 2024: explosieve bergrit naar La Rosière en apotheose op Colle delle Finestre
De organisatie van de Tour de l’Avenir heeft het parcours voor de komende editie bekendgemaakt. De prestigieuze beloftenkoers begint op zondag 18 augustus met een proloog in Sarrebourg en eindigt exact een week later met een bergrit naar een klim die we vooral kennen uit de Giro d’Italia: de beruchte Colle delle Finestre.
De proloog in Sarrebourg, in het departement Moselle, is 7,1 kilometer lang. Er zit wel wat hoogteverschil in de chronoproef, maar heel spannend is het nog niet. Een dag later zullen meerdere type renners hun kans ruiken. Sterke sprinters kunnen de Col de la Chevestraye (10,4 km aan 2,7%), met de top op dertien kilometer van de finish in Ronchamp-Champagney, wellicht overleven, maar aanvallers hebben hier ook mogelijkheden.
De tweede rit-in-lijn is nog een stukje lastiger. Diep in de finale zit namelijk de Côte de Corlier (10,2 km aan 4,6%), waarna enkel nog een tien kilometer lang plateau volgt.
Korte bergrit naar La Rosière
Écht klimmen gaan de renners pas doen in de derde etappe. Nadat geneutraliseerd wordt afgedaald Landry, begint bijna gelijk na de officiële start de Côte des Chapelles (8,8 km aan 6,3%). Dat is een opwarmertje voor de klim naar Les Arcs 1800 (9,8 km aan 7%), die op zijn beurt een voorproefje vormt voor de slotklim: La Rosière (17,4 km aan 5,8%). In totaal is de rit slechts 70,7 kilometer, maar het vele klimwerk maakt de etappe loodzwaar. Overigens won Geraint Thomas in 2018 nog een etappe naar La Rosière in de Tour de France, voor Tom Dumoulin en Chris Froome.
Ook de vierde etappe is er weer eentje voor de klimmers. Ditmaal gaat het vanuit het vertrek meteen naar het dak van de ronde, de Col de l’Iseran (45,6 km aan 4,2%). Vanaf de 2770 meter hoge top volgt een lange afdaling, die de renners naar de voet van Les Karellis (12,3 aan 7,8%). Op deze behoorlijk steile beklimming – een soort Alpe d’Huez, qua cijfers – is de eindstreep getrokken. Niet van de ronde als geheel, want er volgen nog twee ritten.
De eerste daarvan is een overgangsrit naar Condove. Deze etappe bevat met de Col du Mont-Cenis (9,8 km aan 7%) een serieus obstakel, maar de finale is niet zo lastig. In de laatste 55 kilometer hoeft er namelijk niet meer geklommen te worden.
Finale op de Finestre
Hoe anders is het op de slotdag. De zevende en laatste etappe begint vrij eenvoudig, maar dan doemt plots de Colle delle Finestre op. Deze 16,2 kilometer lange beklimming, met een gemiddeld stijgingspercentage van maar liefst negen procent, zal nog voor gigantische verschillen kunnen zorgen in het klassement. Zeker omdat de laatste acht kilometer over onverharde wegen gaan. In de Giro d’Italia van 2018 legde de eerdergenoemde Froome op de Colle delle Finestre de basis voor zijn eindzege. Sindsdien is de klim niet meer opgenomen in het parcours van een grote ronde.
Vorig jaar ging de eindzege in de Tour de l’Avenir naar Isaac Del Toro. De Mexicaan is momenteel bezig aan zijn eerste jaar als prof. In de kleuren van UAE Emirates reed hij al naar ereplaatsen in WorldTour-rittenkoersen als Tirreno-Adriatico (vierde), de Ronde van het Baskenland (zevende) en de Santos Tour Down Under (derde). In die laatste wedstrijd won hij ook een etappe.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.