Tour Femmes 2024: dsm-firmenich PostNL mikt met Kool op sprintsucces, Labous klassementskopvrouw
foto: Cor Vos
maandag 5 augustus 2024 om 12:16

Tour Femmes 2024: dsm-firmenich PostNL mikt met Kool op sprintsucces, Labous klassementskopvrouw

dsm-firmenich PostNL staat volgende week met twee speerpunten aan de start van de Tour de France Femmes (12-18 augustus). Terwijl Juliette Labous voor een goed klassement gaat, moet Charlotte Kool het doen in de sprints.

Kool is niet bezig aan haar allerbeste seizoen. De sprintster van dsm-firmenich PostNL reeg de zeges vorig jaar aaneen, maar mocht in 2024 nog slechts één keer juichen. En sinds die overwinning in de Baloise Ladies Tour sukkelt ze weer met haar gezondheid. “Ik ben niet helemaal fit uit die koers gekomen”, zei Kool onlangs. “Alleen weten we niet wat er aan de hand is. Het is ingewikkeld, dus ik kan er nu nog niet zoveel over zeggen.”

Wat dat betreft is Labous beter bezig. De Française eindigde dit jaar al als vierde in de Vuelta en werd vijfde in de Giro. Bovendien finishte ze onlangs als vierde in de olympische tijdrit in Parijs.

Kool is overigens de enige Nederlandse in de selectie van dsm-firmenich PostNL. De rest van de ploeg bestaat uit Francesca Barale, Rachele Barbieri, Pfeiffer Georgi, Franziska Koch en Becky Storrie.

Albert Timmer: “We hebben een gecombineerd doel”
“We hebben goed gepresteerd in de eerste twee edities van de Tour de France Femmes en we willen dat dit jaar voortzetten”, zegt Albert Timmer, coach bij dsm-firmenich PostNL, op de ploegsite. “Voor ons als team is het spannend om op Nederlandse bodem te starten en we richten ons op die openingssprintetappes met Charlotte als onze finisher. We hebben een hele sterke lead-out groep om haar te ondersteunen en te positioneren voor die finales, en met uiterste inspanningen hebben we de best mogelijke kans richting de streep.”

“Net als vorig jaar hebben we een gecombineerd doel en gaan we ook voor een topklassering met Juliette als onze finisher. We hebben dit jaar consistent gepresteerd op dat front en met goede klimondersteuning geloven we dat we dat opnieuw kunnen doen in de Tour. In de overgangsritten zullen we slim moeten rijden en als er zich een kans voordoet zullen we onze aanvallende aanpak voortzetten om zo te proberen podiumresultaten te behalen voordat we in het laatste weekend het hooggebergte ingaan. We zullen de hele week goed moeten koersen als team en iedereen kijkt uit naar de start in Rotterdam.”

Enthousiaste Charlotte Kool
Sprintster Charlotte Kool, die eerder nog zei met twijfels naar de Tour de France Femmes te trekken, vindt het ‘heel bijzonder’ dat de ronde dit jaar van start gaat in Nederland. “De eerste paar etappes zijn zelfs in de buurt waar mijn vriend vandaan komt, dus ik ken de wegen daar goed. En etappe drie begint in Valkenburg. Dat is super dicht bij Keep Challenging Center van de ploeg in Sittard, dus het zijn bekende trainingswegen voor ons. Ik denk dat de route speciaal is dit jaar met veel mogelijkheden voor het team.”

“We krijgen een aantal echt zware etappes waar Juliette ervoor kan gaan in het klassement, maar er zijn ook een aantal vlakkere etappes in het begin van de wedstrijd waar ik als sprintfinisher mag rijden. Ik denk dat het geweldig wordt met al het Nederlandse publiek langs de kant van de weg en ik hoop dat iedereen ons zal aanmoedigen. Vorig jaar verliep de Tour goed voor ons. We misten misschien die overwinning om het echt af te maken, maar we hebben allemaal ons best gedaan, gestreden tot het einde en we hadden een mooi klassement met Juliette.”

“Persoonlijk ben ik dit jaar tevreden als ik er alles aan doe om de beste versie van mezelf te zijn in de Tour de France”, vervolgt Kool. “Natuurlijk gaan we voor ritwinst, maar het is belangrijk om alles te doen wat we kunnen en er ook nog van te genieten. Met Juliette willen we proberen om weer een topresultaat in het algemeen klassement te behalen. Ik heb veel vertrouwen in haar en we zullen haar volledig steunen. We hebben echt een sterk team dat elke dag alles kan geven. Ik ben ontzettend enthousiast om te starten.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.