Review: De ABUS Airbreaker fietshelm, MVDP’s keuze voor de heetste dagen
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
maandag 19 augustus 2024 om 13:39

Review: De ABUS Airbreaker fietshelm, MVDP’s keuze voor de heetste dagen

Materiaalzone Een helm door profs en voor profs, dat is de ABUS Airbreaker volgens de Duitse fabrikant zelf. De flinke hoeveelheid ventilatiegaten en het lage gewicht doen vermoeden dat het een helm is die vooral op de warmste dagen en in het hooggebergte tot zijn recht komt. WielerFlits maakte kennis met de ABUS Airbreaker, die onder meer door Alpecin-Deceuninck wordt gebruikt.

De Airbreaker is het absolute lichtgewicht uit het assortiment van ABUS. In letterlijke zin welteverstaan, want als we naar de technieken kijken die in de helm zitten, is het absoluut geen lichtgewicht. Te beginnen is de helm voorzien van zogenaamde In-Mold technologie. Dit houdt in dat de buitenschaal permanent met het stootabsorberende materiaal (EPS-schuim) is verbonden, wat de helm robuuster maakt en daarmee de veiligheid ten goede komt. De helm zou er ook lichter door worden. ActiCage Lite, een structuurversterking in het EPS-materiaal, zou ook bijdragen aan de bescherming die de helm biedt.

foto: Joris Knapen

Om te zorgen voor optimale koeling, is gebruik gemaakt van Forced Air Cooling Technology, die we ook in onder meer de Gamechanger 2.0 terugzien. Dit is een systeem dat ventilatieopeningen aan de voor- en achterzijde van de helm combineert met diepe kanalen aan de binnenzijde van de helm, voor goede verkoeling. Aan de voorzijde zitten 11 luchtinlaten en aan de achterzijde zitten 13 luchtuitlaten, die dus onderling verbonden zijn.

De helm is aan de achterzijde af te stellen met een draaiknop, die Zoom Ace heet. Dat systeem kan je ook in hoogte aanpassen, waardoor de helm op ieder hoofd goed aan zou moeten sluiten (mits je de juiste maat gebruikt). Tevens is dat sluitingssysteem zo ontwikkeld dat hij aan de achterzijde ruimte biedt voor een paardenstaart.

foto: Joris Knapen

De bandjes die aan de zijkant van het hoofd lopen, zijn zogenaamde ‘FlowStraps’. Dit zijn bandjes die je niet hoeft af te stellen, maar volgens ABUS desondanks goed passen en niet fladderen, wat de aerodynamica ten goede komt. Tevens zou het materiaal vriendelijk op de huid zijn, waardoor het ook comfortabel zit. Tot slot is de helm voorzien van een ‘AirPort’, waarin je je bril zowel aan de voor- als achterkant van de helm kan opbergen, waar dat laatste een aerodynamisch voordeel zou opleveren.

Goede ventilatie
Net als andere helmen van ABUS is het afstellen een typisch gevalletje ‘kind kan de was doen’. Men zet de helm op, schuift de draaiknop uit naar beneden tot deze op de gewenste hoogte zit en draait de knop aan tot de helm strak zit. De daaropvolgende keren is het enkel een kwestie van de draaiknop afstellen.

foto: Joris Knapen

Dat komt onder meer doordat de bandjes niet af te stellen zijn, al kan je deze wel wat strakker trekken onder de kin. Dat is gemakkelijk, maar zorgt er soms ook voor dat de bandjes niet perfect zitten bij mij. Het bandje dat voor mijn oor langsloopt, plooit bijvoorbeeld als ik mijn hoofd wat voorover buig als ik in een diepe, aerodynamische houding zit op de racefiets. Zit het irritant? Nee, maar het ziet er net wat vreemd uit.

Los daarvan is de ABUS Airbreaker een bijzonder fijne helm, vooral door de goede ventilatie. Wat daarbij opvalt is dat je niet per se een enorme luchtstroom door de helm voelt gaan, maar de helm desalniettemin uiterst goed koelt en ik zelden een warm hoofd krijg als ik met de Airbreaker rijd. Iets waar ik door een flinke bos haar met andere helmen wel regelmatig last van heb.

Tevens zit de helm comfortabel. De eerste keer dat ik hem opzet, krijg ik het idee dat de voering aan de binnenzijde wat stug is, maar gedurende de ritten zit deze juist erg aangenaam. De riem rondom mijn hoofd drukt daardoor niet, ondanks dat deze strak zit, terwijl de voering ook nog wat zweet absorbeert zonder klam te worden.

Het rijgedrag van de Trek Madone toont meer dan eens een lach op mijn gezicht – foto: Joris Knapen

Wat tot slot vermeldenswaardig is, is het lage gewicht van de helm. Want met 210 gram (maat M) behoort de ABUS Airbreaker tot de lichtste fietshelmen op de markt. Een echte must-have voor de weight weenies dus.

Al die kwaliteiten bij elkaar genomen, is de ABUS Airbreaker een erg hoogwaardige helm die in alle omstandigheden zijn werk doet, maar vooral tijdens de heetste dagen en op de zwaarste beklimmingen volledig tot wasdom komt. Het pascomfort, in combinatie met het lage gewicht en de uitermate goede ventilatie, maken van de Airbreaker een ideale helm voor eenieder die niet de meest aerodynamische helm zoekt, maar vooral op zoek zijn naar lager gewicht en optimale ventilatie.

De ABUS Airbreaker is beschikbaar voor €249,95,-. Wie het internet voor de helm afstruint vindt hem overigens ook enkele tientjes goedkoper. De helm is vanaf half september ook in drie nieuwe kleurstellingen beschikbaar, met wit in plaats van zwart EPS-schuim (de opvulling).


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. ABUS is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.