Wie kan het de Lage Landen lastig maken? “Wij willen voor zo veel mogelijk chaos zorgen”
Foto: Cor Vos
zondag 15 september 2024 om 14:10

Wie kan het de Lage Landen lastig maken? “Wij willen voor zo veel mogelijk chaos zorgen”

Special De stemmen van de Nederlandse ploeg rond Mathieu van der Poel en Olav Kooij enerzijds en de Belgische equipe van sprinters Jasper Philipsen en Tim Merlier anderzijds hebben we afgelopen week al veelvuldig gehoord. De lage landen willen de druk vooral naar elkaar toeschuiven, maar hoe kijken de andere landen naar de wegrit voor profs op het Europees kampioenschap in Belgisch Limburg? Wij vroegen het aan de bondscoaches van Denemarken, Duitsland en Italië, die met Mads Pedersen, John Degenkolb en Jonathan Milan enkele favorieten in hun rangen hebben.

flag-dk Denemarken

“Wij weten dat Mads Pedersen goed is in een sprint na een zware wedstrijd”, zegt bondscoach Anders Lund. “Dus moeten we dat scenario proberen te pushen. Het Limburgcircuit vind ik heel interessant, met kasseien en korte hellinkjes. In de U23-race hebben we gezien dat er daar iets mogelijk is. Maar daar moet het wel gebeuren. Als er op die stroken te weinig koers wordt gemaakt, dan lijkt een massasprint onafwendbaar.”

“Wij weten dus wat te doen: chaos creëren. Søren Kragh Andersen en Kasper Asgreen, die heel fris uit de Vuelta is gekomen, moeten daar ontsnappingen opzetten. Maar ook Mads Würtz Schmid en Anders Foldager zijn in goede vorm en kunnen voor vuurwerk zorgen op dat deel van het parcours. We gaan er alles aan doen, en misschien verplichten we daarmee Philipsen of Merlier om zelf ook al te koersen. Maar zelfs als er geen of weinig schade in het peloton is, moeten we een impact op de frisheid van de andere kopmannen proberen hebben. Het mag in geen geval een massasprint worden, waar iedereen perfect fris aan begint.”

Mads Pedersen is de grote man bij de Denen – foto: Cor Vos

Met Mads Pedersen heeft Lund één duidelijke leider in zijn rangen. Zal Pedersen ook mee de knuppel in het hoenderhok gooien? “Mads moet kijken hoe de koers evolueert. Het is afwachten hoe de Nederlandse ploeg de koers aanpakt. Zij kunnen op twee paarden wedden en zowel vanuit de ontsnapping als een sprint winnen. De Belgen zullen het dan weer lastig hebben om keuzes te maken, dat wordt interessant om te zien. Maar de belangrijkste factor is wat Italië doet. Zij hebben met Jonathan Milan de grote favoriet in een sprint.”

flag-de Duitsland

Bondscoach André Greipel mist dan weer een topsprinter in zijn selectie. “Als het een winderige dag was geweest met typisch Belgisch weer, dan was het een heel mooi parcours geweest waar je echt voor selectie kan worden. Met dit weer is het anders. Je moet natuurlijk nog altijd attent zijn en goed uitkijken als groepjes wegrijden. Het is nog altijd een fijne omloop, maar ik verwacht niet echt grote verschillen. Het is alleen selectief als er wind is.”

“En toch willen wij een heel snelle en selectieve koers. Een heel actieve koers ook. Al onze renners kunnen het in principe afwerken in een kleiner groepje. We hebben ook nog snelle renners achter de hand voor de massasprint. We hebben geen specifieke leiders, maar alle anderen kunnen in elke groep zitten. Als de dynamiek van de wedstrijd zo verloopt dat de grote landen voor een massasprint controleren, wordt het lastig om weg te rijden. In dat opzicht moeten we nog afwachten en ons aanpassen.”

Greipel ziet vooral Max Walscheid en Niklas Märkl als zijn snelle mannen, maar aanvallers John Degenkolb en Nils Politt zijn mogelijk gevaarlijker. “Ik hoop op een snelle wedstrijd met veel aanvallen en daar gaan we zeker het initiatief voor nemen. Onze renners zijn intussen al heel ervaren, ze zijn slim in het maken van beslissingen onder druk. En ik verwacht heus niet dat alle toplanden zich zomaar bij een massasprint gaan neerleggen. Alleen Italië zal volgens mij echt met de hele ploeg samenwerken voor een massasprint. Voor de andere landen liggen alle scenario’s nog open. Milan is ook voor mij de grote favoriet, net als Olav Kooij.”

Geen echte kopman bij de Duitsers – foto: Cor Vos

flag-it Italië

De boodschappen van de andere ploegen zijn bij Italiaans bondscoach Daniele Bennati niet in dovemansoren gevallen. “Ik ga wel akkoord dat Jonathan dit jaar heel sterk rijdt in de sprints, maar je moet ook weten dat een eendagskoers volledig anders is. Voor ons is het duidelijk: we moeten goed samen blijven en met de hele ploeg zo veel energie sparen als mogelijk. In de finale moeten we nog voldoende mannen hebben.”

“Ik denk dat iedereen naar Italië zal kijken. Maar België en Nederland hebben ook sterke ploegen. Zij zullen ook controleren en misschien zelfs proberen aanvallen. Het Limburgcircuit wordt een aandachtspunt voor ons. Het is het lastigste deel van het parcours en daar gaan Mathieu van der Poel en Mads Pedersen zeker de koers proberen open te breken. Renners als Matteo Trentin en Davide Ballerini moeten die aanvallen dan volgen. En dan is het echt simpel: in het wiel blijven en alles lam leggen (lacht). Het is ons hoofddoel om voor een massasprint te gaan.”

Maar wordt het wel een sprint? “Ik denk dat België hetzelfde doel heeft als wij, maar Nederland heeft in mijn ogen de beste lead-outs. Philipsen is ook enorm sterk, een grote kampioen. Voor mij is hij de grote favoriet in de sprint. Van Tim Merlier verwacht ik dan weer dat hij van achteren zal komen en er een heel lange sprint van maken. We moeten daar voor uitkijken. Maar een sprint met een grote groep zal het nooit worden. Ik verwacht eerder 40 renners die overblijven. Met het moderne wielrennen weet je nooit.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.