Review: de Specialized Turbo Creo Expert, om langer op de fiets te blijven
foto's: Leon van Bon
dinsdag 24 september 2024 om 11:35

Review: de Specialized Turbo Creo Expert, om langer op de fiets te blijven

Materiaalzone Of het nu komt doordat het leven je iets op je pad gooit of omdat je gewoon ouder wordt, het wattage dat je trapt kan zo maar ineens zakken als een oude onderbroek. Wellicht is dan een elektrische fiets een oplossing om het plezier weer terug te geven. We probeerden een hele zomer de Specialized Turbo Creo Expert uit.

Telt het als je op een elektrische fiets rijdt? Het antwoord is een wedervraag: wat doet dat ertoe? De vraag werd irrelevant toen ik in 2023 ineens ernstige problemen met mijn gezondheid kreeg. 2024 staat in het teken van revalidatie en dat gaat zo goed, dat ik op vlak asfalt weer met de racer kan rijden. Maar op gravel en in de heuvels is het een ander verhaal. Mijn lijf bepaalt hoeveel we gaan fietsen die dag en om er zeker van te zijn dat ik mezelf niet al te veel uit elkaar hoef te trekken op de heuveltjes, rijd ik op een elektrische gravelfiets, de Specialized Turbo Creo.

Tijdens de zomervakantie had ik ‘m al bij me en ik vond het een verademing. Een bevrijding. Ik weet nog goed dat ik op de eerste dag op mijn racefiets de Chambralles opfietste. Het ging, maar vraag niet hoe. Een deel van mij was daar blij mee, want een paar maanden eerder ondervond ik dergelijke problemen al bij de Pyramide van Austerlitz op de Utrechtse Heuvelrug. Een ander deel besefte dat fietsen in de Ardennen op die manier gewoon niet leuk zou worden.

Het probleem was snel gefikst. De wegwielen gingen in de Creo en het motortje gaf precies het juiste steuntje in de rug. Het afzien werd draaglijk, de actieradius werd vergroot, ik voelde het vertrouwen dat ik veilig thuis zou komen en de mensen met wie ik aan het fietsen was hoefden niet veel te lang op me te wachten. Een winwinwinwin-situatie. Alleen moet je je ego loslaten, maar dat kon vorig jaar al bij het grofvuil. Kan ik overigens iedereen aanraden; je ego laten varen.

Amper een e-bike
De Turbo Creo is de e-gravelbike van Specialized en de Expert is de versie die ik meenam voor de Limburg200 graveltocht. Wat het model deelt met de overige versies is de FutureShock 3-voordemper, de dropperpost en de motor, de nieuwe Specialized 1.2 lichtgewicht middenmotor. De afmontage is een degelijke elektronische SRAM Rival 1×12 met meer dan genoeg bereik op de cassette.

Wat opvalt, of juist niet, is dat de fiets nauwelijks lijkt op een e-bike. Ook op de weg is dat het geval. Zelfs zonder ondersteuning is het een prima fiets. Dat komt vooral door het relatief lage gewicht. Natuurlijk komt de motor met een plus, maar die blijft beperkt tot een totaalgewicht van 14 kilogram.

Bediening is vanaf het stuur en vanaf de bovenbuis. De motor kun je standaard op twee manieren aansturen: in eco, sport of turbo of oplopend per 10 procent ondersteuning. Dat menu bereik je door drie seconden op de plus-knop te drukken. Via de speciale app kun je nog meer aanpassen aan het menu en het motormanagement.

In de Turbo-stand krijg je de meeste ondersteuning: 320 watt. In de praktijk reed ik het meeste met een ondersteuning van 10 procent. Tijdens een slechte dag wat meer en als ik na de route tegen de wind naar huis moest en geen zin meer had, zette ik de motor vol aan. Voor de haters: deze e-bike is geen brommer. Je moet werken om vooruit te komen, ook bergop. En dat is prima, want het is juist fijn om sportief bezig te zijn. Zo kwam ik er achter dat het veel minder leuk is om op de turbo naar boven te komen dan in de eco-stand.

Ook op de weg staat de Turbo Creo zijn mannetje. Wel met wegbandjes en een wegcassette, want ondanks de motor is de Creo dan een echte racefiets en wil je geen gaten in je tandwielkeuze. Helaas heb je er in het vlakke land niet zo veel aan, want de ondersteuning is gemaximeerd tot 27 km/uur vanwege de Nederlandse wetgeving. In de heuvels en de bossen is het echter een beest van een fiets.

Er zijn dus heel veel redenen om voor een elektrische gravelfiets te kiezen, zeker als je wat ouder wordt of door omstandigheden minder fit. Een elektrische bike zorgt er dan voor dat je je hobby nog lekker kan uitoefenen en nog niet achter de geraniums hoeft plaats te nemen en de Turbo Creo is door zijn middenmotor en veelzijdigheid misschien wel de beste keuze op de markt.


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Specialized is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.