Taichung Bike Week is de belangrijkste wielerbeurs waar bijna niemand van weet
Ties Wijntjes
dinsdag 24 september 2024 om 16:09

Taichung Bike Week is de belangrijkste wielerbeurs waar bijna niemand van weet

Materiaalzone Vandaag is in Taiwan de Taichung Bike Week begonnen. Een wielerbeurs die waarschijnlijk bij weinigen een belletje doet rinkelen, maar wel van groot belang is in de internationale toeleveringsketen van de wielerindustrie. WielerFlits legt uit waarom.

Eurobike, Taipei Cycle Show, Velofollies; het zijn stuk voor stuk wielerbeurzen die veel materiaalliefhebbers uit de wielerwereld kennen en misschien ook wel eens bezocht hebben. Minder bekend, maar minstens even relevant, is de Taichung Bike Week, die op dit moment in Taiwan bezig is.

Waar de eerder genoemde beurzen populair zijn onder dealers, groothandelaren en liefhebbers, is de Taichung Bike Week een beurs die vrijwel uitsluitend door zogenaamde OEM-bedrijven wordt bezocht. Deze Original Equipment Manufacturer’s zijn bedrijven die producten of onderdelen produceren, die door andere bedrijven worden gebruikt of verkocht. In andere woorden: het is een beurs voor toeleveranciers.

En dat is ook merkbaar als we kijken naar de lijst met exposanten, waar weinig fietsmerken maar vooral onderdelenproducent op prijken, zoals Continental, Campagnolo, DT Swiss en Shimano. Dat betekent niet dat fietsenmerken niet aanwezig zijn: ze presenteren zich er misschien niet, maar zijn evengoed aanwezig om prijsonderhandelingen te voeren met de toeleveranciers. Zoals een industry insider het eerder in gesprek met WielerFlits verwoordde: daar wordt in achterkamertjes gevochten om de bulkprijs 5 cent per onderdeel te verlagen.

Want dat is waar Taichung Bike Week om draait: onderhandelingen over veelal nieuwe, voor het grote publiek nog niet getoonde, producten. Consumentenmerken gaan met toeleveranciers in gesprek over onderdelen voor de nieuwe modeljaren. Zo wordt er nu al gesproken over leveringen voor 2026 en 2027, van producten waarvan wij nog niet eens weten dat ze bestaan.

Niet voor niets wordt het evenement in een drietal hotels in Taichung georganiseerd in plaats van in een grote beurshal. Zo kunnen de verschillende exposanten zich in een rustige, gecontroleerde setting presenteren en kan er in alle rust – achter gesloten deuren – worden onderhandeld. Ook dat het in Taichung gebeurd is geen toeval: hier zitten veel ontwikkel- en productiefaciliteiten van grote wielermerken, waardoor ze ook nog op eigen locaties overleggen en presentaties en rondleidingen kunnen plannen.

Dat klinkt misschien niet gelijk relevant voor de consument – die je dus ook niet op de beurs zal treffen – maar is het zijdelings wel. De verschillende onderhandelingen bepalen namelijk welke prijzen grote merken voor onderdelen gaan betalen én voor welke onderdelen ze kiezen. Indirect wordt hier dus bepaald wat voor afmontage de nieuwe fiets die je over een paar jaar misschien gaat kopen krijgt, en wat hij gaat kosten.

Verandering aanstaande
Toch lijkt de Taichung Bike Week flink van karakter te gaan veranderen de komende jaren. Een beurscentrum in aanbouw wordt al enkele jaren als nieuwe locatie van het evenement genoemd. Daarmee verliest het zijn zakelijke karakter dat het nu heeft vanwege de relatief lage kosten en beschikbaarheid over achterkamertjes waar buiten het grote publiek om onderhandeld kan worden. Tegelijkertijd wordt het gezien als een kans voor Taichung om zichzelf beter op de kaart te zetten als hart van de internationale wielerindustrie.

Ook dit jaar lijkt de beurs een ander karakter dan normaal te hebben, al komt dat vooral door de nog altijd verstoorde toeleveringsketen van de wielerindustrie. Alhoewel verkoopcijfers in Europa dit voorjaar positief waren, is er nog altijd sprake van grote voorraadoverschotten en is het probleem zeker niet verdwenen. Dat betekent dat veel merken nog altijd voorzichtig zijn met productintroducties en er ook voorzichtig ingekocht wordt.

Industrieplatform Bike Europe weet ook te melden dat meerdere toeleveranciers en merken daarom hebben gekozen kleinere of zelfs geen delegaties naar het evenement te sturen, om kosten te besparen. Daarnaast zouden veel bedrijven significant minder afspraken gepland hebben dan afgelopen jaren.

Daar komt tevens bij dat steeds meer wielermerken de traditionele modeljaren loslaten, en niet ieder kalenderjaar een volledig nieuw assortiment presenteren. Dat betekent ook dat er niet ieder jaar opnieuw onderhandeld hoeft te worden over nieuwe onderdelen.

Hoe groot de impact van de Taichung Bike Week exact is, is vanwege de vele gesprekken in achterkamertjes lastig te categoriseren. Nog lastiger is het om te voorspellen hoe de vakbeurs voor industry insiders zich gaat ontwikkelen. Maar dat het een belangrijk ijkpunt voor de internationale wielerindustrie blijft, staat buiten kijf, gezien zijn locatie in het hart van de wieler-nijverheid.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.