woensdag 9 oktober 2024 om 19:48

Twijfelende Thibau Nys wil zich deze crosswinter bewijzen: “Ook in veld domineren”

Video Komende zaterdag begint het crossseizoen echt met de Exact Cross van Beringen, ook voor Thibau Nys. De 21-jarige renner van Baloise Trek Lions barst van de ambitie, al gooit een verstoorde voorbereiding roet in het eten. “Het is een beetje een vraagteken waar ik op dit moment sta”, vertelde hij op de ploegvoorstelling aan WielerFlits.

Hoe voelt het voor Nys om na een bijzonder succesvol wegseizoen – denk aan overwinningen op WorldTour-niveau in de Rondes van Romandië, Zwitserland en Polen – terug aan het crossen te zijn? “Raar. Het komt nu allemaal heel snel. Het is een beetje een vraagteken waar ik op dit moment sta. Ik heb er zin in, maar het is niet allemaal vlekkeloos verlopen. Door ziekte na mijn rustperiode ben ik een tijd van de fiets gebleven. Dat is gewoon een achterstand en dat voel ik wel. We zitten nog altijd wel op schema, maar dat heeft tijd nodig.”

Nys tempert dan ook de verwachtingen, met name voor de eerste crossen van het seizoen. “Het is onrealistisch om al 100% te zijn in Beringen of Ruddervoorde, maar ik hoop het gevoel waar ik naar streef, zo snel mogelijk weer terug te vinden. Wanneer dat gaat zijn, is onmogelijk te voorspellen. Maar dat is wel waar ik naar toe streef.”

Thibau Nys reeg de wegzeges aaneen – foto: Cor Vos

Over succesvolle wegcampagne
Voor Nys is het even een omschakeling, nadat hij de voorbije maanden met veel succes uitkwam op de weg. De jonge renner was een van de revelaties van 2024 met liefst negen overwinningen, waaronder wel vijf in de WorldTour. Had hij dit zien aankomen? “Ik had wel gedacht dat ik meer overwinningen zou pakken, maar om het op die manier te doen. Ik ben qua winstpercentages de tweede beste van het WorldTour-peloton.”

“Dat is ongelofelijk en had ik nooit verwacht. Ik had wel verwacht dat ik weer een stap ging zetten en mooie wedstrijden zou winnen, maar dit was ver boven alle verwachtingen. Het is nu zaak om verder te evolueren, naar iemand die het ook echt kan in de heel grote koersen. Dat is wat ik wil.”

Bewijsdrang
Nys kan dus terugkijken op een bijzondere succesvolle wegcampagne, maar heeft dit ook gevolgen voor de indeling van zijn crossseizoen? Hij werkt immers 22 crossen af over de hele winter heen. “Nee. De cross is altijd heel belangrijk geweest en dat blijft ook de komende jaren belangrijk. Ik heb fysiek gezien een stap gezet, al kan het zijn dat het door mijn ziekte nog wat uitblijft. Maar ik ben er zeker van dat het er vroeg of laat volledig uitkomt. De mensen hebben nog niet mijn volledige potentieel in de cross gezien.”

Daarom is er Nys veel aan gelegen om deze crosswinter te schitteren. “Ik had deze zomer voor het eerst het gevoel dat ik mezelf eindelijk ging kunnen bewijzen in de crosswinter, wat ik waard was. De mensen zeggen altijd: hij is beter op de weg en in de cross komt het er niet echt uit. De mensen hebben alleen mijn volle potentieel in de cross nog niet gezien. Door omstandigheden is dit een beetje in het water gevallen. Ik weet niet of het er nu volledig zal uitkomen, maar ik hoop het natuurlijk wel. Ik vind het belangrijk om ook in het veld te domineren.”

Nys wil ook domineren in het veld – foto: Cor Vos

De cross zal voorlopig dan ook niet op het tweede plan belanden. “De weg heeft voor mij voorlopig geen bovenhand, maar dat is ook niet zo met de cross. Het kan zijn dat ik volgend jaar vijf crossen minder rij, maar het jaar erna weer vijf of tien extra crossen doe. Het zal afhangen van mijn doelen in het veld en op de weg. Dat kan een beetje schommelen. Maar ik ben nog altijd even gemotiveerd voor de weg en de cross.”

Nys pakt het anders aan dan Mathieu van der Poel en Wout van Aert, die steeds meer snoeien in hun crossprogramma. Nys wil zich echter niet vergelijken met de twee toppers. “Die mannen hebben alles al bereikt in de cross. Ze zijn al meerdere keren wereldkampioen geworden en hebben alle klassementen al eens gewonnen. Die zitten in een totaal andere situatie. Dat kun je niet vergelijken.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.