Welke lead-out moet Visma | Lease a Bike aantrekken voor Olav Kooij?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 16 oktober 2024 om 07:15

Welke lead-out moet Visma | Lease a Bike aantrekken voor Olav Kooij?

Mike Teunissen was de gedroomde kandidaat voor Visma | Lease a Bike om de vaste lead-out van Olav Kooij te zijn. Ondanks een akkoord met het Limburgse kind van de club, trok de Nederlandse ploeg het aanbod om onduidelijke redenen in. Ze zijn nu druk bezig om die positie alsnog in te vullen. WielerFlits zet de opties op een rij.

Wanneer we kijken naar de opties die nog op de markt zijn als lead-out, dan zijn er daar niet heel veel van. Ervaren sprintaantrekkers als Andrea Pasqualon en Nikias Arndt hebben hun contract bij Bahrain Victorious verlengd en datzelfde geldt voor Luka Mezgec bij Jayco AlUla. Renners als Davide Cimolai en Michael Schwarzmann zijn volgens onze informatie nog niet onderdak voor 2025. Datzelfde geldt voor jongens als Marc Sarreau, Mads Würtz Schmidt, Niklas Larsen en Luca Colnaghi, die deze positie ook zouden kunnen invullen. Maar behoudens van misschien Mezgec kun je van die tien namen stellen dat ze niet in de buurt komen van het niveau van Teunissen.

Kooij verdient als aspirant-topsprinter in de WorldTour ook een van de beste lead-outs op dat gebied. Visma | Lease a Bike kijkt daarom ook naar renners die nog vastliggen. Er zijn meerdere renners gepolst die in die situatie zitten. Wanneer je naar de overige lead-outs ter wereld kijkt met een doorlopend contract, komen er slechts een paar namen naar voren die zouden passen. WielerFlits zet de beste opties als sprintaantrekker op een rij, met of zonder contract voor 2024.

flag-it Simone Consonni (Lidl-Trek, contract tot eind 2025)
Wat voor meer mannen in dit lijstje geldt, heeft ook betrekking op Simone Consonni. De 30-jarige Italiaan kon bij Cofidis op topdagen de snelste mannen kloppen, maar die dagen kwamen niet in overvloed. Hij besloot zich eind vorig jaar toe te spitsen op een rol als sprintaantrekker en is zodoende binnengehaald door Lidl-Trek om hun sterke sprinter Jonathan Milan van een vaste lead-out te voorzien. Met succes, want de kleine Italiaan was dit jaar betrokken bij zeven overwinningen van Milan en legio ereplaatsen van de Italiaanse krachtpatser. Voor Consonni geldt dat hij ook nog een contract heeft tot eind 2025. Maar wil hij wel weg bij landgenoot Milan?

Edoardo Affini met Consonni – foto: Cor Vos


flag-gb Daniel McLay (Arkéa-B&B Hotels, einde contract)
Een van de renners met een aflopend contract die nog vrij is op de markt, is Dan McLay. De Brit (32) heeft tien profzeges op zijn naam, maar is nooit uitgegroeid tot een topsprinter. Het ontbeert hem aan topsnelheid. Collega’s roemen hem om zijn positionering en dat zijn twee zaken die ook bijvoorbeeld Bram Welten deed besluiten om zich om te vormen van spurter tot sprintaantrekker. McLay deed dat ook. Sinds de komst van Arnaud Démare bij Arkéa-B&B Hotels per 1 augustus 2023, is de Brit de vaste lead-out van de Fransman. Met wisselend succes, al is Démare (33) niet meer de topsprinter van weleer. McLay reed daardoor wel zijn eerste Tour de France in drie jaar.

Dan McLay in Gent-Wevelgem 2023 – foto: Cor Vos


flag-pt Rui Oliveira (UAE Emirates, contract tot eind 2026)
Ook bij UAE Emirates hebben ze een sterke lead-out rondrijden, al valt hij wellicht niet direct op. Dat komt omdat Rui Oliveira nog nooit echt de kans heeft gehad om met een topsprinter te werken. In 2022 was hij vaak de laatste man voor Pascal Ackermann, de laatste twee seizoenen doet hij dat voor Juan Sebastian Molano. De 28-jarige Portugees kan zich volgens insiders goed plaatsen in de voorbereiding op de laatste paar honderd meter van een massasprint. Dat komt door de ervaring die hij meeneemt van het baanwielrennen; komende week rijdt hij bijvoorbeeld het WK in Denemarken. Oliveira is ook snel, getuige zijn derde plek in de Super 8 Classic onlangs.

Rui Oliveira na de jongste Parijs-Tours – foto: Cor Vos


flag-be Edward Planckaert (Alpecin-Deceuninck, contract tot eind 2025)
Bij Alpecin-Deceuncink heeft Edward Planckaert zich de laatste jaren opgewerkt tot een zeer waardevolle sprintaantrekker, al vliegt hij wat dat betreft misschien nog wel wat onder de radar. Dit jaar deed hij onder meer Parijs-Nice, de Scheldeprijs, Giro d’Italia, Brussels Cycling Classic en de Vuelta e España met Kaden Groves. Vooral in die laatste koers bewees Planckaert zijn waarde. Met Jasper Philipsen aan zijn zijde deed hij dit jaar zeven eendagskoersen, waarbij hij zijn landgenoot onlangs in de Münsterland Giro naar de winst piloteerde. Philipsen kan vaak in andere wedstrijden terugvallen op de lead-outs van Mathieu van der Poel of de ervaren Jonas Rickaert.

Edward Planckaert voor de start van rit 17 in de Ronde van Spanje – foto: Cor Vos


flag-nl Danny van Poppel (Red Bull-BORA-hansgrohe, contract tot eind 2026)
Hij staat in het peloton misschien wel te boek als de beste sprintaantrekker die er momenteel is: Danny van Poppel. De 31-jarige Nederlander krijgt alleen bar weinig kansen om dat te laten zien. De samenwerking met Sam Bennett verliep niet goed, omdat de Ier niet meer de snelheid van weleer leek te hebben. En na een uitstekend begin met Sam Welsford eerder dit jaar (“eindelijk een sprinter met snelheid achter me”), kwam ook bij de Australiër de klad erin. Het resultaat is dat Van Poppel nu al vijf grote rondes reed bij de Duitse ploeg, waarin hijzelf drie keer is uitgespeeld als sprinter. Sinds dit najaar werkt hij samen met Jordi Meeus. Dat leverde al veel ereplaatsen op, maar nog geen zege. Danny van Poppel heeft bij de Duitsers nog een contract tot eind 2026.


flag-nl Maikel Zijlaard (Tudor Pro Cycling, contract tot eind 2026)
Jarenlang waren sterke sprintaantrekkers eerst zelf spurter, maar hadden ze niet genoeg snelheid (meer) om zelf te winnen. Zelden zie je dat jonge coureurs zich al als neoprof willen manifesteren tot sprintaantrekker. Maikel Zijlaard is een uitzondering op die regel. De 25-jarige Rotterdammer kende via Hagens Berman Axeon, SEG Racing Academy en VolkerWessels een langere aanloop naar de profs, maar bewijst zijn waarde nu. Vanwege zijn inhoud in kleinere klassiekers, de techniek die hij door zijn baanverleden heeft en de explosiviteit die ook terugkomt in prologen, is Zijlaard de gedroomde sprintaantrekker voor Arvid de Kleijn bij Tudor.

Het succesduo bij Tudor: Zijlaard (links) en De Kleijn – foto: Cor Vos


RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.