Eli Iserbyt gaat na ‘grote fout’ nogmaals door het stof: “Ik besef echt wel dat het not done is”
foto: Cor Vos
woensdag 16 oktober 2024 om 11:37

Eli Iserbyt gaat na ‘grote fout’ nogmaals door het stof: “Ik besef echt wel dat het not done is”

Eli Iserbyt is op de rode loper van het gala van de Kristallen Fiets nog eens teruggekomen op het incident tijdens de Exact Cross van Beringen. “Ik heb achteraf gewoon gezien dat het een grote fout was van mij”, trekt hij nogmaals het boetekleed aan.

Lars van der Haar zegevierde afgelopen weekend in de eerste Belgische cross van het seizoen, maar na afloop ging het vooral over een opvallend incident tussen Eli Iserbyt en Ryan Kamp. De Belg kwam samen met Kamp ten val, raakte gefrustreerd en uitte deze frustratie door op het wiel van Kamp te stampen. Nadat de Belg was gediskwalificeerd, betuigde hij direct spijt, maar Iserbyt kreeg alsnog veel kritiek over zich heen.

Dit is Iserbyt duidelijk niet in de koude kleren gaan zitten. Op het gala van de Kristallen Fiets kwam hij er nogmaals op terug. “Ik heb achteraf gewoon gezien dat het een grote fout was van mij. Het was een onbewaakt moment, een wilde reactie. Dat hoort eigenlijk niet tijdens zo’n sportgebeuren, zeker niet als Belgisch kampioen.”

Excuses 
“Dat besef heb ik ook echt wel. De excuses zijn ook overgemaakt naar Ryan toe, naar de ploeg toe en ook naar de organisatie. Naar veel mensen. Ik besef echt wel dat het not done is. Zelf kijk ik nu vooruit naar de volgende crossen en probeer ik met een goed gemoed de trainingen en wedstrijden weer aan te vatten.”

De actie van Iserbyt hield de gemoederen flink bezig in het veldritwereldje. Ook Bart Wellens heeft een mening en steekt deze – in zijn column voor Het Nieuwsblad – niet onder stoelen of banken. “Een uitsluiting volstaat niet, de UCI zal toch een signaal moeten afgeven”, is de tweevoudig wereldkampioen van mening. “De UCI zal goed moeten nadenken over wat ze hiermee gaan doen. Niet omdat het Eli is en niet omdat ik het wil, maar de UCI moet kort op de bal spelen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.