Niels Bastiaens
donderdag 17 oktober 2024 om 18:54

Dries De Bondt voor de 7e (!) keer in 9 Guangxi-ritten in de aanval: “De rest is in vakantiemodus”

Video Dries De Bondt blijft dé aanvalskoning van de Tour of Guangxi. Waar de aanvalslustige Decathlon AG2R-renner tijdens de editie van 2024 al in vijf van de zes ritten in de lange vlucht ging en daarmee het puntenklassement naar zijn hand zette, is hij ook deze week goed bezig om dat kunstje over te doen met twee lange vluchten op drie etappes.

“Ik maak het mezelf niet gemakkelijk. Maar waarom gemakkelijk als het moeilijk kan?”, reageert De Bondt laconiek na afloop van de derde etappe voor onze camera. “Het is de laatste koers van het jaar, en bijna de helft van het peloton is het halve vakantiemodus. Dan heb ik altijd extra goesting om er tegenaan te gaan.”

In de tweede etappe kreeg De Bondt een achttal vluchtmakkers mee, terwijl hij het in rit drie alleen met Pepijn Reinderink moest doen. “Die tweede rit was de grootste kans, maar jammer genoeg begonnen ze te snel te speculeren. Als er twee denken dat ze de slimste zijn, dan kom je vijf seconden te kort. Als je wordt ingelopen, dan weet je dat het zeker mogelijk was als er samenwerking was tot onder de vod. Dat was jammer, want het was voor mij de dag met de meeste slaagkansen.”

“Ik had er wel de bergtrui aan overgehouden. Dus dacht ik vandaag: we kunnen dat puntentotaal maar best wat proberen aan te dikken door weer aan te vallen. Ik had ook een goede kans op de leiderstrui, maar door een massale val in het peloton is er een sprint uit het parcours genomen. Als ik daar de boni’s ook had meegekregen, dan had ik leider geweest nu. Dat is een beetje kut. Dat was een leuke bonus geweest. Maar we moeten de trui nu niet verdedigen, dus kan ik nu terug aanvallen in de ritten die er nog aankomen.”

De Bondt met Reinderink in Guangxi – foto: Cor Vos

Vermoeidheid
Waar blijft De Bondt die motivatie toch halen? “Vermoeidheid is voor een groot deel in je hoofd, het is mentaal. En ook: ik heb een redelijk groot aantal koersdagen dit seizoen, maar anderzijds geen grote ronde in de benen. Daardoor ben ik nog redelijk fris. We hebben hier geen topsprinter bij, maar wel drie man voor het klassement. En onze sponsor Van Rysel is ook partner van deze rittenkoers geworden, dan moet je op een bepaalde manier proberen om het verschil te maken en eventueel een etappe proberen winnen. Dat gaat moeilijk zijn om vanuit het peloton te doen.”

“Om Tom Boonen te quoten: het interessantste in een koers is om voorsprong te hebben. Als er iets gebeurt achter je, neem nu en valpartij met chaos, dan kan je voorsprong van twee minuten plots groeien naar drie of vier minuten. En dan rijd je voor de zege naar de meet. Dat gebeurt misschien maar één keer op de honderd, maar hoe vaker dat je mee bent, hoe meer kans dat je hebt dat het eens lukt. Zo heb ik de grootste overwinningen in mijn carrière ook geboekt.”

Geen overwinning
Een overwinning zat er afgelopen seizoen echter niet in voor De Bondt. En dat steekt een beetje. “Ik heb enkele kermiskoersen gewonnen, maar dat zijn geen UCI-koersen. Dat het dit jaar niet gelukt is, vind ik wel jammer. Ik denk dat ik het hele seizoen een redelijk hoog niveau heb gehaald, maar ik ben teleurgesteld op het vlak van eigen resultaten. Ik denk dat ik een redelijk cruciale rol heb gespeeld in veel koersen voor de ploeg, maar mijn eigen uitschieter is een beetje uitgebleven.”

“De doelstelling was dit jaar om zo veel mogelijk bij te dragen met de ontwikkeling van jong talent in de ploeg. Daarnaast moest ik de echte kopmannen steunen zoals Sam Bennett, Felix Gall en Ben O’Connor. Hier en daar mijn eigen kansen te pakken in ontsnappingen. Ik denk dat het een goede combinatie is geweest. En dat gewoon die kers op de taart ontbreekt. Los daarvan heb ik wel een heel hoog niveau gehaald, en dat ben ik hier nog maar eens aan het bewijzen.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.