Organisatie Koppenbergcross pareert kritiek op datum: “Het moet rendabel blijven”
Foto: Cor Vos
woensdag 30 oktober 2024 om 19:53

Organisatie Koppenbergcross pareert kritiek op datum: “Het moet rendabel blijven”

Interview Een eenmalige kwestie, zo noemt de organisatie van de Koppenbergcross de wel erg geringe tijd tussen hun oerklassieker en het EK veldrijden in Spanje. De logistieke problemen die deze combinatie met zich meebrengt, deed afgelopen week heel wat stof opwaaien in het veldritwereldje.

Wat was ex-wereldkampioen Bart Wellens fel afgelopen week in zijn column voor Het Nieuwsblad. “Het is een schande dat ze niet denken aan de mensen naast de coureurs. De UCI had dit nooit mogen toestaan”, aldus Wellens. “Zij creëren een gevaarlijke situatie voor de entourage van de renners. De oplossing lag nochtans voor de hand. Waarom kon de Koppenbergcross, voor één keer, eens niet op een andere datum georganiseerd worden, woensdag bijvoorbeeld?”

Maar zo simpel is het dus niet. “Ik zie geen enkele geschikte andere datum”, aldus Erwin Vervecken van organisator Golazo. “Je zou in principe op woensdag of donderdag kunnen organiseren. Dat was een optie geweest. Maar een crosspubliek is, over het algemeen, een vrij trouw publiek. De Koppenberg is ook een typische cross waar wel wat lokale VIP’s komen. Die ga je op een willekeurige woensdag niet tot daar krijgen. Het is op 1 november een feestdag, dus een verandering is nooit overwogen. Het is een vaste datum en daar willen we aan vasthouden.”

“Ik luister naar de kritiek van Bart, maar hij kijkt vooral naar zijn eigen situatie”, doelt Vervecken op het feit dat Wellens ook ploegleider is bij het Charles Liégeois Roastery van Gerben Kuypers. “Als wij dat woensdag organiseren, heb je in elk geval een pak minder volk op de Koppenberg. De renners zullen er altijd wel zijn, maar de koers moet ook nog rendabel blijven voor ons.”

Thibau Nys op weg naar winst – foto: Cor Vos

Sterk startveld
Vervecken zag dat absolute toppers als Thibau Nys, Lars van der Haar, Eli Iserbyt, Pim Ronhaar en Michael Vanthourenhout bij de mannen ‘gewoon’ de dubbel doen. “Bij de mannen hebben we een volledig veld. Bij de vrouwen zijn er hier en daar wel wat afmeldingen. De Koppenberg: you love it or you hate it. Er zijn renners die dat heel graag doen en dat aan het begin van het jaar hoog op de lijst hebben staan waar ze goed zijn. Anderen liever niet. Bij de vrouwen zien we dat het altijd een beetje minder is, maar het is nog oké.”

Bij de organisatie voelen ze dan ook het respect van de renners voor deze klassieker. “Het is geen héél oude cross, maar je voelt wel dat het al een klassieker is. Ik denk dat renners die koers zelfs nodig hebben op hun programma, zeker zo vroeg op het seizoen. Als het voor het WK zou zijn eind januari, dan zouden veel renners passen. Maar nu hebben veel renners nog maar weinig competitie in de benen. Die intensieve koersen nodig om twee dagen later goed te zijn op het EK.”

Volgens Lars van der Haar had hij de Koppenberg nooit gereden als hij geen stevig aanbod had gekregen van de organisatie. Hebben Vervecken en co nu dan extra diep in de buidel moeten tasten? “Niet per sé. Lars heeft het bod gekregen dat voor het hele jaar geldt, een koppelcontract voor de hele X2O Trofee. In dat klassement is hij titelverdediger, dus hij is zeker bij de beter betaalde renners aan de start.”

Eenmalig
Vervecken benadrukt ten slotte dat het een eenmalig probleeem betreft. “Pontevedra is ver, maar die dag ertussen is zeker niet slecht. Mocht het nu echt de dag na elkaar zijn, dan denk ik dat er niemand aanwezig was geweest. Volgend jaar schuift het EK weer een week op, maar om de zes à zeven jaar gaan we dat wel eens dezelfde situatie als deze hebben. Maar dankzij goed overleg met het UEC is het te doen: de elite vrouwen rijden nu eenmalig op zondag, waardoor er toch nog een reisdag tussen zit.”

X²O Badkamers Trofee - Koppenbergcross

Datum
1 november 2024
Plaats
Oudenaarde, België

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.