Nieuw prototype van koersbroek met airbag: in 2025 in (jeugd)peloton?
foto: Cor Vos
maandag 4 november 2024 om 13:34

Nieuw prototype van koersbroek met airbag: in 2025 in (jeugd)peloton?

Materiaalzone Rijden er in 2025 al renners rond met een airbag in de koersbroek? Volgens aerObag, een project dat de afgelopen maanden werkte aan een prototype van het product, zou dat zomaar eens kunnen. Er worden snel stappen gezet, zegt productontwikkelaar en eigenaar van SID Sport Innovation Design Sam Ratajczak in gesprek met road.cc.

In een bericht op LinkedIn toonde Ratajczak in april al een eerste airbag voor wielrenners, waaraan hij werkte in zijn tijd als Chef R&D bij Bioracer. Op de video zagen we toen een opblaasbaar systeem in de bretels van de wielerbroek, dat over de borst, rug, schouders en langs de heupen van de gebruiker loopt. “De airbag zal discreet worden weggewerkt in de wielerbroek en bescherming bieden voor vitale delen zoals de borst, nek, heupen en onderrug, terwijl er nog steeds bewegingsvrijheid is”, stelde Ratajczak destijds.

Belgian Cycling en UCI
Inmiddels is er een nieuw prototype ontwikkeld, die gepresenteerd is aan verschillende partijen. “We ontwikkelden een presentatie voor Belgian Cycling en medici. Ook de UCI heeft de geruchten opgepikt en gevraagd om een afspraak, omdat ze niet verrast wilden worden door iets nieuws. We hebben elkaar ontmoet en het was positief. Bij onze meeting met Belgian Cycling en de medici was ook een ex-prof aanwezig. Iedereen was ervan overtuigd dat dit noodzakelijk was. De vraag was: hoe kunnen we dit introduceren in het peloton?”

Het idee is om de airbag eerst te introduceren in het jeugdwielrennen in België, vertelt Ratajczak. “Daarna willen we het introduceren in het baanwielrennen, waar je veel rug- en nekblessures ziet. Het idee is: laten we het introduceren op de baan, want daar is een omgeving waar je het min of meer kunt controleren. De volgende stap is training. Profwielrenners trainen meer dan dat ze koersen, dus het idee is om het als trainingsuitrusting te gebruiken en het dan langzaam maar zeker over te brengen naar de koersen.”

2025
aerObag zal zelf geen airbagbroeken maken, maar het systeem implementeren in compatibele broeken van fietskledingbedrijven. “Bioracer is een partner van Belgium Cycling. Zij zitten aan tafel. Waarschijnlijk zullen zij het als eerste integreren in hun broeken, maar het is niet exclusief voor hen. Alle merken die een profteam kunnen het systeem in hun eigen broeken integreren.”

Wanneer de broeken op de markt komen, is nog niet bekend. Maar Ratajczak mikt op volgend jaar. “We hopen dat het project voet aan de grond krijgt in 2025”, klinkt het. “We zouden het graag opgepakt zien worden door teams en de UCI. Er is een versnelling (van aandacht) geweest de laatste weken en maanden. Dat maakt het interessant.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.