FDJ en SUEZ verlengen samenwerking met vrouwenploeg
De Franse vrouwenploeg FDJ-SUEZ kan ook de komende jaren rekenen op (financiële) steun van zijn twee belangrijkste sponsoren, FDJ en SUEZ. Dat heeft de formatie maandag wereldkundig gemaakt.
De twee sponsoren verlengen hun verbintenis tot eind 2028. Dit betekent dat de ploeg voor nog minstens vier seizoenen financiële zekerheid heeft. De formatie gaat sinds 15 juli 2022 door het leven als FDJ-SUEZ, nadat het teammanagement met SUEZ – een Frans milieubedrijf, erin geslaagd was om een nieuwe co-sponsor te strikken voor de komende seizoenen. Hoofdsponsor FDJ is al sinds het begin betrokken bij de ploeg.
FDJ-SUEZ was het afgelopen seizoen goed voor dertien overwinningen. De belangrijkste zeges werden geboekt in de UAE Tour Women (met Amber Kraak), Luik-Bastenaken-Luik (Grace Brown) en La Vuelta Femenina (Évita Muzic).
Met Cecilie Uttrup Ludwig, Marta Cavalli en Grace Brown vertrekken er enkele sterkhouders, maar daar staat dan weer de komst van Demi Vollering tegenover. De Nederlandse topper zal de ploeg aanvoeren vanaf 2025 en moet het team naar nog grotere hoogte stuwen. Met Loes Adegeest, Nina Buijsman, de eerder genoemde Kraak en Lauren Molengraaf reden er al vier Nederlanders voor FDJ-SUEZ.
Ook fietsenmerk Specialized stapt in de Franse vrouwenploeg. Het Amerikaanse merk zou een groot deel van het salaris van de winnares van de Tour de France Femmes 2023 voor haar rekening nemen, weet WielerFlits. Fietsenfabrikant Specialized was al een tijdje een persoonlijke sponsor van Vollering.
Het merk gaat overigens niet de mannenploeg Groupama-FDJ sponsoren. Specialized blijft tot en met 2028 ook verbonden aan Team SD Worx-Protime. Dat contract werd afgelopen najaar nog verlengd.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.