Waarom Johannes Staune-Mittet zijn contract bij Visma | Lease a Bike verbrak voor Decathlon-AG2R
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 15 november 2024 om 09:34

Waarom Johannes Staune-Mittet zijn contract bij Visma | Lease a Bike verbrak voor Decathlon-AG2R

Interview Johannes Staune-Mittet reed onlangs zijn voorlopig laatste wedstrijd in het shirt van Visma | Lease a Bike. Na dit seizoen neemt hij afscheid van de Nederlandse ploeg, waarna hij per 1 januari 2025 uitkomt voor Decathlon-AG2R La Mondiale. Een opvallende transfer, omdat het 22-jarige Noorse talent nog een contract tot eind 2026 had. Hoe dat zit? Diens rider agent Bart van Haaren van SEG Cycling legt uit bij WielerFlits.

Als eerstejaars belofte wandelde Staune-Mittet in 2021 bij de opleidingsploeg van Visma | Lease a Bike naar binnen. Aan het einde van het seizoen liet hij zien wat hij in het rondewerk waard is, met een ritzege in een bergetappe in de Ronde de l’Isard en een vierde plaats in het eindklassement aldaar. Een jaar later won de Noor diezelfde zware rittenkoers voor beloften en werd hij achter Cian Uijtdebroeks – toen al prof – tweede in de Ronde van de Toekomst. Daar kwam in 2023 de eindzege in de Giro Next Gen bij én zijn eerste profzege met de hoofdmacht in de Ronde van Tsjechië. Als toptalent beschouwd, vertrekt hij nu twee jaar voor het aflopen van zijn contract.

Staune-Mittet was een van de eerste talenten van Visma | Lease a Bike die een vijfjarig contract tekende. Dat kwam omdat Finn Fisher-Black in het eerste jaar van de nieuwe opleidingsploeg in 2020 hun beste renner leek te zijn, maar UAE Emirates hem vervolgens afsnoepte. “Johannes had een tweejarig contract bij het Development Team, maar bij wat toen Jumbo-Visma was zagen ze al heel vlot dat hij echt een speciale renner is”, legt Van Haaren uit. “Daar hebben ze toen meteen een vijfjarig contract van gemaakt. Dat was destijds heel bijzonder, want hij was pas de derde of vierde renner met zo’n verbintenis. Tegenwoordig zie je dat al veel vaker, ook bij andere teams.”

Hoe is deze overstap tot stand gekomen?
“Dat is een heel lang proces geweest. Meteen voor vijf jaar tekenen is lang, dat hebben wij toen ook samen kritisch bekeken. Je weet nooit hoe je ontwikkeling loopt, zowel van jezelf als van de ploeg. Toch was de wens er vanuit het team én Johannes om een contract voor de lange termijn aan te gaan. Voor ons als managementbureau is het dan jaarlijks de taak om te kijken of de lijnen der verwachting van beide partijen nog hetzelfde zijn zoals ze zijn afgesproken. Je ziet dat er bij dit team aan de bovenkant de absolute wereldtop zit: Jonas Vingegaard, Matteo Jorgenson, Simon Yates en Sepp Kuss. Met veel opkomende jongere renners zoals Cian Uijtdebroeks, Tom Gloag, Ben Tulett en Jørgen Nordhagen zit er aan de onderkant ook heel veel talent.

Je moet jezelf dan afvragen: wat is nou echt jouw positie en jouw kans binnen Visma | Lease a Bike? Johannes heeft tot op heden nog geen grote ronde gereden. Als jij niet de meest explosieve renner bent maar het moet hebben van de lange duurinspanningen, dan is een grote ronde heel interessant. Alleen bij Visma | Lease a Bike rijden ze elke grote ronde voor de eindzege. Dan gaan wij het gesprek aan met Merijn Zeeman en de ploeg hoe zij erin staan en hoe ze Johannes zien op de lange termijn. Hoe snel kan je het kopmanschap krijgen in een grote ronde? Ondertussen melden zich ook andere teams bij ons met de vraag wat Johannes’ situatie bij zijn ploeg is.”

Wat speelt er als je als jonge renner al na een half jaar bij de beroepsrenners besluit om andere oorden op te zoeken?
“Wat echt belangrijk is om te weten, is dat alle partijen met een opgeheven hoofd en goed gevoel terugkijken op deze transfer. We zagen de laatste jaren vaker zo’n overgang vooral ontstaan uit onvrede. Dat is hier echt nooit aan de orde geweest. Johannes is echt dolblij bij Visma | Lease a Bike. Hij heeft zich er supergoed kunnen ontwikkelen. En de ploeg heeft hem ook nooit echt kwijt gewild. Helemaal niet zelfs. Maar zij zagen wel de uitdaging om iedereen tevreden te houden. Toen hebben ze gezegd dat als zich unieke mogelijkheden voor hem voordeden, dat ze met de juiste voorwaarden er wel over wilden praten. Met die insteek heeft Johannes daarna met anderen teams gesproken.

Dat heeft wel even bij hem moeten landen, het idee om zijn contract te laten ontbinden en dus ergens anders naartoe te gaan. Uiteindelijk zie je dat we een situatie hebben kunnen creëren, waarbij drie partijen blij zijn met de uitkomst. Johannes gaat sportief een stap maken. Ook financieel is er een gigantische upgrade, eentje die Visma | Lease a Bike ook niet kon bieden. Decathlon-AG2R La Mondiale is blij, want die halen een toptalent binnen en een speerpunt voor de grote rondes de komende jaren. En Visma | Lease a Bike is eigenlijk blij omdat ze én hun renner niet tegenhouden in zijn ontwikkeling én omdat ze gewoon een goede transfervergoeding ervoor krijgen.”

Vanwaar de keuze voor Decathlon-AG2R La Mondiale?
“Zij hebben met Ben O’Connor en Felix Gall laten zien hoe goed ze renners kunnen laten ontwikkelen en laten excelleren. Wij hebben meerdere presentaties van het management gehad. Daar gebeurt echt wel iets, helemaal sinds de komst van Decathlon als sponsor. Zij zijn echt een enorme professionaliseringsslag aan het maken en het zal uitgroeien tot een internationale ploeg. Johannes heeft daar nu voor drie jaar getekend en zijn gehele programma en de rolverdeling is al bij hem bekend voor al die seizoenen. Daarin staat bijvoorbeeld welke grote ronde hij komend jaar rijdt, maar ook welke wedstrijden hij stapsgewijs als kopman gaat rijden. 

Het is natuurlijk belangrijk om te weten hoe Johannes zelf zijn toekomst ziet. Er waren ook ploegen waar hij afgelopen jaar direct al de Vuelta a España kon rijden. Dat had alleen geen zin. Hij zit nu al bij de beste ploeg van de wereld en dit waren opties bij minder goed gestructureerde ploegen. Dan zou je dus voornamelijk voor het geld kiezen. Op zijn leeftijd. Maar Johannes wilde gelukkig alleen weg naar een ploeg die hem echt kon faciliteren, zoals ze dat eigenlijk alleen bij Visma | Lease a Bike kunnen. Uiteindelijk heeft Johannes met meerdere ploegen gesproken. Bij de ene ploeg was hij denk ik in een situatie gekomen zoals bij Visma | Lease a Bike, terwijl Decathlon AG2r La Mondiale echt een ploeg in opbouw is en tijdens de presentaties een enorme indruk op ons maakte.”

Bart van Haaren – foto: Michiel Maas

Is er sprake van een transfersom?
“Ja, Visma | Lease a Bike krijgt een goede transfervergoeding voor hem en een vrije plek, waarin ze opnieuw kunnen investeren. Over de hoogte van de transfersom kan ik door geheimhouding geen uitspraken doen. Visma | Lease a Bike heeft bij een evaluatie van vorig jaar zijn salaris al verhoogd, toen Johannes de Giro Next Gen had gewonnen. Dat is altijd netjes gegaan. Nee, we hebben het niet over bedragen boven een miljoen euro, maar het is wel een substantieel bedrag.”

Welk sportieve route is er hem door de Fransen voorgespiegeld?
“Daar ligt echt een heel ambitieus plan met hem. Johannes weet nu al welke rol hij binnen het team heeft de komende jaren. Uiteindelijk is het de bedoeling – als alles goed gaat – dat hij binnen dit team gaat uitgroeien tot kopman voor de grote rondes. Dat was iets wat Visma | Lease e Bike op dit moment niet kon bieden. Het is de ambitie van Decathlon-AG2R La Mondiale om in 2028 echt mee te doen voor de overwinning in de Tour de France. Ze zien Johannes daarin als een van de speerpunten. De weg daar naartoe is al helemaal uitgestippeld. Natuurlijk is dit een spannende keuze. Maar wel eentje die leidt naar meer vrijheid voor Johannes om te doen wat hij goed kan.

Al was deze keuze dus wel moeilijk voor hem. Johannes heeft echt een geel-zwart hart. Deze stap is niet uit onvrede, juist eentje met pijn in dat hart. Maar hij ziet wel dat deze overgang voor zijn carrière op dit moment het beste is. Het is heel bijzonder dat Visma | Lease a Bike daaraan meewerkt. Ze hadden ook kunnen denken: ‘dit is een toprenner en ligt bij ons nog voor een paar jaar vast voor een relatief laag salaris’. Maar Merijn en Richard Plugge zijn daar heel eerlijk in geweest, wat ze wel en niet konden bieden. Zowel sportief als financieel. Dat waarderen wij enorm en vind ik ook positief. Zelf zullen ze dat niet snel over zichzelf zeggen, daarom is het goed om te vermelden.”

Staune-Mittet zwaait af bij Visma | Lease a Bike – foto: Cor Vos

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.