UCI wacht te lang met verklaring over ketonen: “Kunnen deze vertraging niet accepteren”
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 14 november 2024 om 09:44

UCI wacht te lang met verklaring over ketonen: “Kunnen deze vertraging niet accepteren”

Het gebruik van ketonen is al langere tijd voer voor discussie in het wielerpeloton. Steeds meer renners en ploegen maken gebruik van het middel, dat niet verboden is door het WADA en de UCI. De MPCC (Movement for a Credible Cycling) maakt zich al langer ernstig zorgen over deze ontwikkeling en trekt nogmaals aan de bel.

Het gebruik van ketonen staat al sinds 2019 op de agenda van de MPCC, vanwege de gezondheidsrisico’s en mogelijke prestatiebevorderende effecten. De beweging voor een geloofwaardig wielrennen wacht nog altijd op de resultaten van UCI-studies, die pas eind 2025 worden verwacht. “We kunnen zulke lange vertragingen niet accepteren, gezien de problemen op het gebied van de volksgezondheid en de geloofwaardigheid van onze sport”, klinkt het in een persbericht.

De MPCC doet dan ook een dringende oproep aan de internationale wielerunie. “Ofwel is de UCI er zeker van dat het gebruik van ketonen acceptabel is. Dan zal de wielerunie dit op een duidelijke manier moeten communiceren. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet de UCI dit duidelijk communiceren en het gebruik van ketonen ontmoedigen of zelfs verbieden.”

Verdeeldheid in het peloton
Er is verdeeldheid binnen het wielrennen over ketonen. Sommige profploegen zijn fel tegen het gebruik, terwijl andere teams (zoals Visma | Lease a Bike) er geen bezwaar in zien. Het middel staat op dit moment dus niet op de UCI-lijst van verboden stoffen en methoden, al roept de wielerunie renners wel op om geen ketonen meer te gebruiken.

Ketonen zijn lichaamseigen brandstoffen, maar worden in het wielerpeloton ook in exogene (niet-lichaamseigen) vorm gebruikt. “Het is een legaal voedingsmiddel, maar tegelijkertijd is er te weinig bekend over de eventuele gevolgen voor de gezondheid. Dat maakt het een grijs gebied. Het staat dus niet op de dopinglijst, maar als wij vragen krijgen van sporters adviseren we ze om ketonen niet te gebruiken”, zei de Nederlandse Dopingautoriteit begin 2020.

Dezelfde effecten als EPO?
Een uitgebreid onderzoeksverhaal van Radio France over dopinggebruik in het wielrennen heeft de discussie over het gebruik van ketonen een nieuw hoofdstuk gegeven. Volgens enkele recente studies zouden ketonen dezelfde effecten hebben als EPO. In 2023 zijn er Belgische en Britse wetenschappelijke studies gepubliceerd die concluderen dat inname van ketonen ‘de concentratie van EPO’ in een lichaam verhoogt. Op die manier verhoogt het ook het volume van de rode bloedcellen en heeft het deels dezelfde effecten als EPO.

Zorgen om gebruik koolmonoxide

De MPCC waarschuwt in zijn laatste persbericht ook voor het misbruik van koolmonoxide, wat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt en mogelijk in strijd is met de Wereld Anti-Doping Code. “Gezien het gezondheidsrisico en het complexe en kunstmatige technische aspect (misbruik van technische en therapeutische middelen om kunstmatig fysiologische veranderingen te creëren), kan de MPCC alleen maar ten zeerste afraden om deze techniek te gebruiken… totdat het verboden is.”

Visma | Lease a Bike en UAE Emirates maken gebruik van een methode om bloedwaardes te testen die relatief nieuw is in het wielrennen. Het gaat volgens wielersite Escape om een koolmonoxide rebreather, ook wel een herinademer, waarmee koolmonoxide gedoseerd en nauwkeurig in de longen kan komen, en belangrijke bloedwaardes gemeten kunnen worden. De apparatuur is echter tot meer in staat, waaronder de zuurstofopname vergroten, wat ook risico’s met zich meebrengt.

Het gebruik van deze koolstofmonoxide-apparatuur wordt door Escape controversieel en potentieel gevaarlijk genoemd, omdat koolstofmonoxide (CO) dodelijk gas is. Met dezelfde apparatuur kun je – naast het gebruik als rebreather – ook aan CO-inhalatie doen, wat een riskante werkwijze is en gebruikt kan worden met prestatiebevorderende doeleinden. Het kan daarmee de maximale zuurstofopname vergroten en bijvoorbeeld de VO2max-waardes beïnvloeden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.