Hoe Red Bull-BORA-hansgrohe steeds meer op Manchester City begint te lijken
Wout van Aert, Tom Pidcock, Jasper Philipsen, uiteraard Remco Evenepoel en nu ook Maxim Van Gils. Al deze namen zijn het laatste jaar wel een keer serieus in verband gebracht met Red Bull-BORA-hansgrohe. Niets nieuws, want de ploeg roerde zich in het verleden ook al op de markt voor de grootsten van de sport. Maar de komst van energiedrankjesgigant Red Bull afgelopen zomer was een gamechanger.
We gaan tien jaar terug in de tijd, we schrijven het jaar 2014. De ploeg heet dan NetApp-Endura. De grote namen zijn Leopold König, Tiago Machado en een dan piepjonge Sam Bennett. Daarna is de ploeg beginnen groeien. Dat komt eind 2016 in een stroomversnelling, als dan tweevoudige wereldkampioen en superster Peter Sagan voor de Duitsers kiest als nieuwe bestemming na het verdwijnen van Tinkoff. De ploeg van Ralph Denk kent hoogtijdagen en stoomt in mum van tijd door tot de top 5-ploegen in de WorldTour. In 2021 gaan ze ook samenwerken met Red Bull.
Ruim drie jaar geleden is duidelijk dat er een einde komt aan het huwelijk tussen Sagan en BORA-hansgrohe. Vanaf dat moment gaat Ralph Denk naarstig op zoek naar een nieuwe wereldster voor zijn ploeg. Geruchten steken al snel de kop op dat ze ‘een van de drie ’s werelds beste renners van de komende jaren’ in hun ploeg willen: Wout van Aert, Mathieu van der Poel of Remco Evenepoel. Van Aert heeft het prima naar zijn zin bij Jumbo-Visma en opvolgers en Van der Poel verpandt zijn hart aan Alpecin-Deceuninck. Evenepoel blijkt minder monogaam en blijft flirten.
Opmars Red Bull
In die jaren gonst het van de geruchten, maar bouwt Denk wel aan een nieuwe ploeg dat zich meer en meer richt op het rondewerk. Met Jai Hindley werd in 2022 de Giro d’Italia gewonnen en ook renners als Aleksandr Vlasov, Wilco Kelderman en Daniel Felipe Martínez komen naar de ploeg. Maar het gehele speelveld verandert eind 2023. Het blijft lang geheim, maar het is BORA-hansgrohe dat uiteindelijk Primož Roglič weet weg te kapen bij Jumbo-Visma. Achter de schermen sijpelt dan al door dat Red Bull een meer dan behoorlijke duit in het zakje heeft gedaan.
Denk zegt daarover: “Zij zijn al een aantal jaar bij ons team betrokken, als – zoals wij dat noemen – een project partnership. Het eerste project was het transformeren van Anton Palzer van ski mountaineer naar een profwielrenner. Het tweede project was Junior Brothers, een scoutingproject dat vanuit Red Bull en BORA-hansgrohe samen is gelanceerd. Het derde is het realiseren van het APC, het Athlete Performance Center. Dat is te gebruiken voor medische test, inspanningstesten en ook onze scouts werken daar. Dat is in de basis onze samenwerking.”
De Duitser wil absoluut niets weten van een bijdrage door Red Bull en stelt dat zijn ploeg zelf jarenlang geld gespaard heeft om deze transfer af te ronden. In de nasleep van Roglič’ transfer komt zijn trainer Marc Lamberts ook over van Visma | Lease a Bike. De Belg is tevens de trainer van Wout van Aert, die toevallig ook Red Bull als sponsor heeft. Geruchten over een vertrek van de klassiekerspecialist krijgen nieuw leven ingeblazen. Begin 2024 krijgt BORA-hansgrohe helemaal vleugels als blijkt dat Red Bull een meerderheidsbelang neemt en naamsponsor wordt.
Binnenkomen met een klapper
Dat in januari al meteen weer de link gelegd is tussen de energiedrankgigant en Wout van Aert, mag geen verrassing heten. In de maanden nadien wakkert echter vooral het vuurtje over een mogelijk transfer van Evenepoel naar de nieuwe Duitse superploeg weer fors aan. Red Bull wil zijn definitieve intrede in de wielersport niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ze zijn ook lang in de markt voor Jasper Philipsen, die er ultiem voor kiest om toch bij Alpecin-Deceuninck te blijven. Ondertussen trekken ze een resem sterke, jonge talenten aan om aan de toekomst te bouwen.
Toch blijft de grote naam ontbreken. In radio peloton en Belgische media duikelen geluiden over elkaar heen van wel of geen transfer van Evenepoel naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Op een gegeven moment komt er informatie binnen bij WielerFlits dat zowel Evenepoel (die Gianni Moscon wilde meenemen; de Italiaan trok uiteindelijk wél naar de Duitsers) áls Tom Pidcock het team komen versterken, zodat de nieuwe sponsor zelfs met twee klappers kan uitpakken. Met name Evenepoel – maar ook Pidcock – zijn echter niet happig op een transfer. De Belg blijft bij Quick-Step en Pidcock – ondanks een flirt met Q36.5 Pro Cycling én Visma | Lease a Bike – bij INEOS Grenadiers.
Inmiddels is de storm op de transfermarkt gaan liggen, al blies Maxim Van Gils dat vorige week nieuw leven in. Zijn naam zoemde eerder ook al rond bij Red Bull-BORA-hansgrohe en steeds meer pijlen wijzen nu ook weer naar de Duitse ploeg. In potentie kan de jonge Belg toekomstig winnaar zijn van grote klassiekers en misschien wel monumenten. Met de beperkte mogelijkheden om renners over te nemen, lijkt de naam Van Gils nu de grootste die Red Bull binnen kan harken. En eerlijk is eerlijk: renners met een aflopend contract in 2025 kennen ook niet dé grootste namen.
Manchester City
Geen vuurwerk dus vooralsnog, maar de koopwoede maakt van Red Bull-BORA-hansgrohe wel een beetje het Manchester City van het wielrennen. De Engelse middenmoter kwam in 2008 in handen van de Abu Dhabi United Group, dat voor 185 miljoen euro een meerderheidsbelang verwierf. Met het geschatte vermogen van 32 miljard euro van de familie Al Nahyan werd de club direct de rijkste ter wereld. De club investeerde meteen groot geld in het complex en kon met heel veel geld veel grote namen halen. Onder meer de Braziliaan Robinho, de Argentijn Sergio Agüero en de Belg Vincent Kompany behoorden tot de eerste grote aankopen. Sindsdien behoort de club van de huidige trainer Pep Guardiola tot de machtigste voetbalclubs van de wereld.
Zo ver is Red Bull-BORA-hansgrohe nog niet, maar het begin is er. Lefevere stelde al meer dan eens dat Denk op een wijze handelt die hem niet zint, bijvoorbeeld. Om dat te duiden: bij de gloednieuwe opleidingsploeg is gepoogd toptalent Jarno Widar en Milan Donie weg te plukken bij Lotto Dstny, onlangs een doorlopend contract. Investeren doen ze overigens niet alleen met renners, maar ook in de omkadering. Zo werd dé mondiale autoriteit op het gebied van voeding (Asker Jeukendrup) weggeplukt bij Visma | Lease a Bike, haalde de ploeg Dan Bigham bij INEOS Grenadiers vandaan en is ook de komst van de Belgische bondscoach Sven Vanthourenhout nakende. De bodem is nog niet in zicht.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.