‘De snelheid moet omlaag, dat is boodschap vanuit het peloton’
Opinie Op het dossier veiligheid in het najaarsnummer van RIDE Magazine zijn bij ons veel reacties gekomen. Vanuit het peloton kwam één duidelijke boodschap: wil je het wielrennen veiliger maken, dan moet de snelheid omlaag. Alleen op die manier kun je de impact bij zware valpartijen verminderen.
Steeds meer partijen erkennen eindelijk dat de dodelijke ongelukken en zware blessures het imago van het wielrennen ondermijnen. Het probleem ‘veiligheid’ dreigt voor de wielersport misschien even groot te worden als de dopingproblematiek zo’n twintig jaar geleden…
De toestroom van jeugdrenners neemt vrijwel overal af. Ouders willen niet dat hun kinderen het gevaar van de wielersport opzoeken. Kun je ze ongelijk geven? Hoe zullen de ouders van de andere junioren-rensters hebben gereageerd toen ze hoorden dat de 18-jarige Muriel Furrer op het WK zwaar was gevallen, ongeveer anderhalf uur zoek was en uiteindelijk overleed aan haar verwondingen?
Het is een kwestie van tijd dat sponsoren vanwege de ernstige ongelukken de wielersport verlaten. Het zou je in deze tijd ook niet moeten verbazen dat tv-zenders straks een statement maken. Juist toen dit een kwart eeuw geleden gebeurde, werd het dopingspook ook pas echt serieus genomen.
Veiligheid moet prioriteit nummer één zijn voor alle stakeholders in de wielersport. Dat UCI-voorzitter David Lappartient nu druk bezig is met zijn kandidaatschap om de hoogste baas van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) te worden, mag geen reden zijn om de veiligheidsproblematiek door te schuiven op de agenda.
Het beperken van versnellingen (maximaal 54×11) en het verbieden van smalle aerodynamische sturen moet volgens velen snel worden ingevoerd. Vervolgens moet er met de fietsindustrie om tafel worden gezeten. Natuurlijk is het mooi dat een fabrikant kan melden dat ze na jaren van ontwikkeling op basis van lichtheid en aerodynamica ’s werelds snelste racefiets kunnen presenteren. Alle ongelukken en ernstige blessures zijn daarentegen voor hen de grootste anti-reclame.
Vanuit het peloton wordt er geopperd om de renners te verplichten om met banden met meer profiel (meer weerstand) te rijden. Ook in de Formule 1 is dit gebeurd. Vraag is of de fabrikanten van fietsbanden hierop zitten te wachten, want nu zijn de profploegen hun beste uithangbord voor de snelste banden.
Toch lijkt de wedloop van alleen maar sneller nu doorbroken te moeten worden. De vraag is wie echt met de vuist op tafel durft te slaan.
December Deal: 2x RIDE voor slechts 13,95
Het volledige ‘Dossier Veiligheid’ lees je in de Najaarsgids van RIDE Magazine, die deze maand onderdeel is van de December Deal (€13,95) van ons wielerblad. Voor slechts 13,95 ontvang je de laatste twee edities van RIDE: de Najaarsgids en de kersverse Wintergids. Maar liefst 328 pagina’s leesplezier om fluitend de winter door te komen. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel hier en profiteer nu van de December Deal van RIDE Magazine!
-
Opinie 'De snelheid moet omlaag, dat is boodschap vanuit het peloton'
-
Dossier veiligheid 'Professioneel jurykorps kan gedrag van wielrenners veranderen'
-
Dossier veiligheid 'Er moet kleding komen die wielrenners beter beschermt'
-
Dossier veiligheid 'Wielrenners moeten zelf beschermheer in peloton aanwijzen'
-
Dossier veiligheid 'Sneller materiaal zorgt voor grotere impact bij valpartijen'