Als Herentals de optie had om stadsgenoot Wout van Aert aan de start te krijgen, was dat gebeurd
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 12 december 2024 om 17:36

Als Herentals de optie had om stadsgenoot Wout van Aert aan de start te krijgen, was dat gebeurd

De X2O Trofee-cross in Herentals is dit jaar voor de vijfde keer. Vooral dankzij initiatiefnemer en parcoursbouwer Erwin Vervecken, maar ook dankzij zijn stadsgenoten Wout van Aert en Sanne Cant. Die laatste crost voor het laatste op eigen bodem, de eerste is er voor het twee jaar op rij niet bij. “We hielden daar rekening mee, maar we hadden er wel op gehoopt”, zegt de drievoudig oud-wereldkampioen Vervecken tegen WielerFlits.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

De reden waarom Van Aert er niet bij is, is duidelijk: met zijn ploeg Visma | Lease a Bike belegt hij momenteel in Spanje het eerste trainingskamp richting het wegseizoen 2025. “Deze twee weken zijn altijd de officiële ploegstage, dan is het de bedoeling dat iedere renner er is”, zegt Vervecken. “Ze passen dan de nieuwe kleding, vermoed ik. Foto’s trekken, dat soort zaken. Daar moeten we rekening mee houden. We weten hoe de kaarten op tafel liggen en daarom zullen we ook nooit aandringen. Maar als wij de optie hadden om uit te wijken met onze cross naar een of twee weken later, dan hadden we dat zeker gedaan.”

Alleen was die mogelijkheid er niet. “Zoals je weet is de UCI-kalender zó overvol, dat je niet zo maar een-twee-drie die cross op een andere datum kunt zetten. Het is ook niet zo dat – wat sommige mensen wel eens denken – je hem een beetje moet overtuigen met extra centjes. Dat gaat voor Wout niet op. Dat soort renners verdient zo goed z’n boterham. Wout heeft hogere doelen in het voorjaar met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Daarvoor wijkt alles en daarvoor moeten we respect hebben.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.