Stefan Küng ziet airbag als mogelijke veiligheidsoplossing, maar plaatst ook kanttekening
De discussie over veiligheid in wielerkoersen is de laatste tijd weer volop aangezwengeld, maar welke mogelijkheden zijn er nu eigenlijk om de wielersport veiliger te maken? Volgens Stefan Küng kan een airbagsysteem uitkomst bieden, maar de Zwitser houdt wel een slag om de arm.
Küng kwam in het verleden al enkele keren zwaar ten val en juicht dan ook elk initiatief toe om de wielersport veiliger te maken. Achter de schermen wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan het ontwikkelen van een airbag in de koersbroek. Volgens aerObag, een project dat de afgelopen maanden werkte aan een prototype van het product, zou dit zomaar eens gemeengoed kunnen worden in het peloton.
Küng plaatst echter ook een kanttekening in een interview met Sporza. “De internationale skifederatie FIS wilde op een bepaald moment alle skiërs verplichten om een airbag te dragen in wedstrijden. Maar ik las dat veel skiërs toen een vrijstelling hebben aangevraagd, omdat ze bezorgd waren over de werking van het systeem. Ze vreesden dat ze verwond konden geraken aan hun nek, op het moment dat de airbag opgeblazen wordt.”
“Als een airbag echt werkt en verplicht wordt in de koers, kan het wel een oplossing zijn”, is Küng hoopvol. “Het zal wel geld kosten. Maar wat is 500 euro als je er zware blessures of zelfs overlijdens mee kan voorkomen?”
Gevaarlijke parcoursen
Volgens Küng moet er echter wel meer gebeuren om de koers veiliger te maken. Zo is er al langere tijd veel te doen over gevaarlijke passages tijdens wedstrijden. “We vreesden al tien jaar dat er ooit eens een zware val zou gebeuren in aanloop naar de Kanarieberg en de gevolgen groot zouden zijn. Dat de Kanarieberg (en de afdaling daarnaartoe, red.) nu geschrapt is uit Dwars door Vlaanderen, is een goede zaak.”
“Maar de aanloop naar de Oude Kwaremont is eigenlijk exact hetzelfde”, meent de renner van Groupama-FDJ. “Tegen 80 à 90 km/u vliegen we dan over een snelle en brede weg, in dalende lijn. Als twee renners elkaar daar ooit zouden aantikken met hun wielen, gaan er met de klap dertig renners tegen de grond gaan. Hetzelfde geldt voor de afdaling richting Ronse.”
“We moeten ons afvragen of er andere mogelijke routes zijn”, werpt Küng op. “Maar de beklimmingen in de Vlaamse Ardennen liggen op een zakdoek bij elkaar, dus veel alternatieven zijn er niet. Het is een moeilijk topic”, besluit hij.
Het wielerseizoen 2024 zal ongetwijfeld ook de boeken ingaan als het jaar van de grote valpartijen. In Dwars door Vlaanderen, de Ronde van het Baskenland en het Criterium du Dauphiné raakten meerdere toppers zwaargewond. Juist de ernst van de blessures deed velen erkennen dat het zo niet verder kan. In het najaarsnummer van RIDE Magazine staat een groot dossier over de veiligheid in het wielrennen.
December Deal: 2x RIDE voor slechts 13,95
Het volledige ‘Dossier Veiligheid’ lees je in de Najaarsgids van RIDE Magazine, die deze maand onderdeel is van de December Deal (€13,95) van ons wielerblad. Voor slechts 13,95 ontvang je de laatste twee edities van RIDE: de Najaarsgids en de kersverse Wintergids. Maar liefst 328 pagina’s leesplezier om fluitend de winter door te komen. Ideaal voor de feestdagen om aan jezelf of iemand anders cadeau te geven. Bestel hier en profiteer nu van de December Deal van RIDE Magazine!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.