Accell publiceert jaarcijfers: €390 miljoen verlies in 2023
foto: Accell Group
dinsdag 24 december 2024 om 15:58

Accell publiceert jaarcijfers: €390 miljoen verlies in 2023

Materiaalzone Accell Group is één van de bedrijven in de fietsindustrie die de afgelopen jaren flinke klappen te verduren heeft gekregen. Nu heeft het in Heerenveen gevestigde bedrijf haar jaarcijfers over 2023 gepubliceerd, die de penibele financiële situatie nog maar eens onderschrijven.

In 2023 noteerde Accell namelijk een verlies van maar liefst €390 miljoen en een inkomstendaling van 10%. CEO Tjeerd Jegen kijkt echter behoudend positief naar die cijfers. “Het herstel loopt in het hele bedrijf goed”, stelt Jegen namelijk. De grote daling van inkomsten zou in 2023 vooral komen door ‘one-offs’; eenmalige tegenvallers. Van de €390 miljoen verlies, zou maar liefst €344 miljoen komen door die tegenvallers.

De CEO van het moederbedrijf van onder meer KOGA, Lapierre en Batavus stelt in de opening van de Business Update dat 2024 een uitdagend jaar was. “We hebben echter de voorraadniveaus genormaliseerd, aanzienlijke vooruitgang geboekt met onze herkapitalisatie en zijn er trots op dat een van de belangrijkste Accell-merken, Lapierre, terugkeert naar de UCI World Tour. Als we vooruitkijken, zijn we goed gepositioneerd om te profiteren van de gunstige macrotrends en om in het nieuwe jaar voort te bouwen op dit momentum.”

Die herkapitalisatie heeft een vermindering van de schuldenlast ten gevolge, van maar liefst €600 miljoen. Daardoor zijn de schulden gereduceerd tot ‘slechts’ €800 miljoen. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het afronden van die herkapitalisatie, wat vroeg in het eerste kwartaal van 2025 moet gebeuren.

Daarnaast is er sprake van een significante voorraadreductie. Waren er in november 2023 nog maar liefst 340.000 volledige fietsen op voorraad, waren dat er afgelopen november ‘slechts’ 169.000. De voorraad bestaat daarnaast grotendeels uit modellen die dit jaar zijn geproduceerd en dus makkelijker te verkopen zijn dan oudere modellen. Ook de voorraad van onderdelen en accessoires is teruggebracht naar een ‘genormaliseerd niveau’.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.