‘Meer vrijliggende fietspaden nodig om stijging verkeersdoden te stoppen’
foto ter illustratie - foto: Cor Vos

‘Meer vrijliggende fietspaden nodig om stijging verkeersdoden te stoppen’

Fietstoerisme De afgelopen tien jaar is het aantal verongelukte fietsers flink gestegen. In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven, waar dat er in 2013 nog maar 184 waren. Reden voor de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een oproep te doen voor meer vrijliggende fietspaden.

De groei van verongelukte fietsers weidt Wendy Weijermars, hoofd Infrastructuur & Verkeer bij de SWOV, aan de groei van fietsgebruikers. “Daarnaast zien we steeds meer soorten fietsen op de weg, vaak elektrisch. Van bakfietsen en cargobikes tot racefietsen, speedpedelecs en fatbikes”, zegt ze in gesprek met het AD. Die stijging dreigt de komende jaren alleen maar door te zetten, want volgens prognoses kan het aantal ernstig gewonde slachtoffers in 2040 verdubbelen. “Dat is onacceptabel. We moeten fietsen veiliger maken”, stelt Weijermars.

Daarom pleit de SWOV voor het scheiden van fietsers en motorverkeer. “50 kilometerwegen moeten vaker vrijliggende fietspaden krijgen. Dat is veiliger dan alleen de snelheid verlagen naar 30 kilometer per uur, zoals veel gemeenten momenteel doen.” Op plekken waar geen ruimte is voor gescheiden fietspaden, is snelheidsverlaging een alternatief.

Evengoed moet er naar de staat van het wegdek gekeken worden. Ongeveer 40 procent van de ongelukken met fietsers gebeurt namelijk zonder betrokkenheid van andere motorvoertuigen. “Het wegdek moet daarom egaal en vrij van obstakels zijn, zoals boomwortels, losliggende tegels of bladeren”, zegt Weijermars.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.