Voorbeschouwing GP de Denain 2025: Belgisch succes in broertje van Parijs-Roubaix?
Waar de meeste wielerfans uitkijken naar Milaan-San Remo van zaterdag, krijgen we in aanloop daar naartoe ook weer twee kasseienwedstrijden met Nokere Koerse (woensdag) en de GP de Denain (donderdag). In Noord-Frankrijk krijgen de renners meerdere vlakke stroken voor hun kiezen, die dichterbij Parijs-Roubaix in de buurt komen dan een Vlaamse kasseienkoers. WielerFlits blikt vooruit op de GP de Denain!
Historie
Laatste winnaars Grand Prix de Denain - Porte du Hainaut
Vorige editie

Het podium van vorig jaar – foto: Cor Vos
Parcours
De organisatie van de Grand Prix de Denain-Porte du Hainaut (zoals de koers officieel heet) dweept graag met een gekende uitspraak: “De GP de Denain is de enige wedstrijd waarbij renners en materiaal in vergelijkbare omstandigheden kunnen rijden als in Parijs-Roubaix” , stelt koersdirecteur Dominique Serrano. Dat klopt wel, want de Hel van het Noorden passeert met haar parcours ook langs dit gebied. Sterker nog: er zitten zes kasseistroken in die ook in Parijs-Roubaix zitten, terwijl de GP de Denain dan weer niet het Bos van Wallers aandoet.
Het parcours voor dit jaar lijkt in vogelvlucht niet enorm veranderd, maar schijn bedriegt. De officële start is in Oisy, waarna het via Bellaing (de afslag daar naar rechts leidt naar het Bos van Wallers, maar ze gaan hier rechtdoor naar Wallers zelf) en Wallers naar Haveluy gaat. Via een lus ten noorden van Denain, passeren de renners na een kleine dertig kilometer voor het eerst de finishlijn (waar ook het startschot klinkt, de officiële start is dus na een neutralisatie vier kilometer verderop in Oise). Daarna volgen twee rondes van 27 kilometer, met twee finishpassages.
Na de tweede keer dat ze de streep zijn gepasseerd, is het peloton 82 kilometer onderweg. Vervolgens rijden de renners nog een keer hetzelfde halve rondje, voordat ze bij Haspres op de derde lokale lus uitkomen. Deze zullen ze slechts één keertje doen, maar het is ook veruit de langste van de drie. In Haspres is nog een voorlaatste bevoorrading, maar de vraag is of renners daar nog veel kunnen eten. Tegen die tijd strijgt de nervositeit, want amper 13,5 kilometer later liggen de eerste kasseien: pavé Robert Mintkiewicz, vernoemd naar de oud-winnaar uit de streek.
Net als in Parijs-Roubaix telt de wedstrijd de kasseistroken af. Tussen Avesnes les Aubert en Carnieres is de eerste strook 2,3 kilometer lang en heeft ze vier van de vijf sterren om de moeilijkheid aan te geven. De tweede strook van de dag naar Viesly is eentje die we ook echt kennen uit Parijs-Roubaix. Nu is hij echter langer én daardoor zwaarder. Normaliter is dit pas de tweede strook in de Hel van het Noorden, net als nu dus eigenlijk. Vervolgens krijgen we ronde Saint Python de derde kasseistrook. De langere variant daarvan zit in Roubaix en hier weer niet.
De stroken volgen elkaar in rap tempo op. Ook secteur negen (van Capelle naar Ruesnes) zit normaal in Roubaix, maar in de komende editie niet. Wel een mooie vergelijking: in Denain heeft deze strook vier sterren, maar in Roubaix vorig jaar kreeg hij er – in vergelijking met de rest – ‘slechts’ drie. Dat die strook er niet in zit, heeft alles te maken met acht en zes. Die zitten nu namelijk voor het eerst in Roubaix en krijgen in Denain hun vuurdoop. “Dit zijn niet de moeilijkste stroken, maar daardoor krijgen we nu wel vijf secteurs na elkaar met vrijwel geen asfalt er tussenin”, zegt koersdirecteur Thierry Gouvenou daar op de website van Parijs-Roubaix over. Voor de goede orde: in De Hel zijn dit secteurs 25 tot en met 21, hier stroken acht tot en met vijf.
Ook een rit in de Vierdaagse van Duinkerke zal finishen met deze vier stroken (in Roubaix doen ze er nog een vijfde bij tussen Querenaing en Artres) van de GP de Denain in de finale. Als deze fase achter de rug is, wachten er nog ruim 35 kilometers en vier secteurs. Daarvan zijn er drie met vier sterren en dus is er nog van alles mogelijk. Secteur drie was vorig jaar nog de laatste en die lag toen op twaalf kilometer voor het einde. Daarna was er nog tijd genoeg voor de sprintersploegen om alles in gereedheid te maken voor een verkapte massasprint. Een aantal keer lukte dat ook.
Nu ligt die strook – tussen Avesnes le Sec en Hordain op een kleine 25 kilometer voor het einde. Maar in de diepe finale zijn er nog twee secteurs toegevoegd: in en rond Mastaing is nog een strook van 600 meter gevonden, die niet al te moeilijk is. Maar het is vooral de strook rondom Abscon die terugkeert. Op tien kilometer van de streep beginnen de kasseien, waar na de viersterrenstrook 1,6 kilometer lang is. Die secteur zat er voor het laatst in tijdens de editie van 2019. Mathieu van der Poel greep die toen aan om solo weg te rijden en de laatste acht kilometer vol te houden. Dat is ook nog de opdracht. De finish is op de Boulevard 8 Mei in Denain.
Start: 11.25 uur
Finish: tussen 15.58 uur en 16.12 uur
Afstand: 200,4 kilometer
Kasseienstroken in Grand Prix de Denain 2025
13. Avesnes les Aubert-Carnieres (2300 meter) ****
12. Saint Hilaire les Cambrai-Viesly (2600 meter) *****
11. Saint Python-Saint Python (1500 meter) ***
10. Vertain-Saint Martin sur Ecaillon (2300 meter) ***
9. Capelle-Ruesnes (1600 meter) ****
8. Artres-Famars (1200 meter) ****
7. Maing-Querenaing (2500 meter) *****
6. Querenaing-Verchaing Maugre (1600 meter) ****
5. Monchaux sur Ecaillon-Maing (1600 meter) ***
4. Thiant-Haspres (1700 meter) ****
3. Avesnes le Sec-Hordain (1800 meter) ****
2. Mastaing-Mastaing (600 meter) **
1. Abscon-Abscon (1600 meter) ****
Noot: de cursieve stroken zitten ook (deels) in het parcours van Parijs-Roubaix. Strook twaalf is in de GP de Denain langer dan in De Hel. De stroken elf en acht zitten ook identiek in Parijs-Roubaix. Dat geldt ook voor de secteurs zeven, zes en vijf, maar die rijden ze op 13 april in tegengestelde richting dan dat ze donderdag in deze wedstrijd doen.
Favorieten
De website van de organisatie heeft een poging gedaan om favorieten te wijzen. Ze beginnen met Sam Bennett, waarvan ze hopen dat het de tweede Ier is die kan winnen. Seamus Elliot was in 1959 namelijk de winnaar van de allereerste GP de Denain ooit. Zo’n vaart zal het nu niet lopen. Waar de wedstrijd jarenlang een sprinterskoers is geweest, werd er in 2018 gekozen voor een ander karakter en voegde men kasseistroken toe aan de finale. Ondanks dat er sindsdien zeker nog veel sprinters wonnen, was dat lang niet altijd in massaspurts als in de jaren ervoor. Maar net omdat er niet superveel sprinters aan de start staan, verwachten we een scenario met aanvallers.

Pakt Vermeersch gelijk uit? – foto: Cor Vos
Een van de sterkste ploegen aan de start is zonder meer UAE Emirates XRG. De grote kleppers ontbreken en dat betekent voor de renners die doorgaans knecht zijn, dat zij hier hun kans mogen gaan. Denk aan Filippo Baroncini en Mikkel Bjerg (vorig jaar vierde in de Ronde van Vlaanderen), maar vooral aan Florian Vermeersch. De intussen 26-jarige Belg miste vorig voorjaar door een zware blessure, maar toonde in de jaren ervoor zijn grote talent voor de klassiekers. In 2021 won hij nog ei zo na Parijs-Roubaix: hij werd tweede achter Sonny Colbrelli, maar wel vóór Mathieu van der Poel. Vermeersch kan dit soort koersen uitstekend aan. Zijn achttiende plek in Strade Bianche verklapt zijn goede vorm en hier krijgt hij een van de spaarzame eigen kansen dit jaar.
Een van de openbaringen in de eerste kasseienkoersen was zonder meer Slowaaks kampioen Lukáš Kubiš. De 25-jarige nieuwkomer bij Unibet Tietema Rockets was al sterk in de Ster van Bessèges, moest alleen Sam Bennett voor laten in de openingsrit van de Tour de la Provence en werd hij achtereenvolgens zesde in Omloop Het Nieuwsblad, negende in Kuurne-Brussel-Kuurne en tiende in de Ename Samyn Classic. Knap, want nog nooit eerder reed hij in dit soort Vlaamse koersen. Met sterke renners als Hartthijs de Vries en Tomáš Kopecký bij zich, kan Kubiš een eind komen. Aan zijn positionering en eindschot zal het niet liggen, maar nu is hij geen underdog meer.

Veel reden tot lachen was er voor De Lie nog niet in 2025 – foto: Cor Vos
Opnieuw geen Milaan-San Remo voor Arnaud De Lie. De nog altijd maar 22-jarige Belgisch kampioen van Lotto was (opnieuw) voorzien om te koersen in La Primavera, maar De Lie is ziek geweest en voelt zich niet 100% om een Monument te rijden. Daarom heeft hij in extremis de GP de Denain toegevoegd, om na Nokere Koerse een extra wedstrijd toe te voegen richting de belangrijkste klassiekers een week later. De Lie deed de Noord-Franse koers ook vorig jaar en werd toen vierde. Met sterke renners als Brent Van Moer (vierde in Omloop Het Nieuwsblad) en Alec Segaert heeft Lotto meerdere kaarten te spelen. Want De Lie maakte nog niet echt indruk.
Hoewel zijn uitslagen het nog niet meteen tonen, heeft Timo Kielich tot op heden wel indruk gemaakt. De 25-jarige Belg van Alpecin-Deceuninck kwam goed voor de dag in zowel Kuurne als Samyn, maar ook in andere koersen toonde hij zich. Zo sprintte hij al naar een vijfde plaats in de openingsrit van de Ster van Bessèges en naar twee top 10-noteringen in Parijs-Nice. Zonder MVDP en Jasper Philipsen (beiden oud-winnaar in deze wedstrijd) liggen er kansen voor jongens als Kielich, al maakte ook Sam Gaze indruk in Samyn. Met de jonge Tibor Del Grosso en sprinter Simon Dehairs heeft de ploeg meer opties. Kielich werd in Denain overigens al eens derde (2023).

Kielich plaveit de weg voor MVDP in Le Samyn – foto: Cor Vos
Net als Kubiš en Kielich is er nog een renner die de laatste weken indruk maakt, waarvan dat misschien niet direct verwacht was. Lewis Askey is namelijk aan het doorbreken. De 23-jarige Brit van Groupama-FDJ won als eerstejaars junior al eens Parijs-Roubaix U19 (2018), waar ook Mattias Skjelmose en Carlos Rodríguez in de top-5 eindigden. In de jaren erna toonde Askey zijn talent voor kasseienklassiekers. In 2023 was hij bijvoorbeeld al eens vijfde in Nokere Koerse en veertiende in de GP de Denain (sinds hij in 2022 prof is reed Askey alle edities mee). Dat jaar werd hij ook tweede in Parijs-Tours. De afgelopen twee weken werd hij achtereenvolgens tiende in Omloop, zestiende in Kuurne, vijfde in Samyn en – na de vroege vlucht – negentiende in Strade.
Iemand die al jarenlang in dit soort koersen prima resultaten boekt, is Dries Van Gestel. Sterker nog: vorig jaar was hij de beste in de GP de Denain, ware het niet dat vroege vluchters Jannik Steimle en Ceriel Desal net uit de greep van de sterksten in koers bleven. Van Gestel werd zodoende derde. De 30-jarige Belg was al eens dertiende in zowel de Ronde van Vlaanderen als Parijs-Roubaix en derde in Gent-Wevelgem. Afgelopen winter maakte hij de transfer naar Soudal Quick-Step, tot een jaar of vijf terug dé voorjaarsploeg ter wereld. Nu zou de GP de Denain al een stevige zege zijn. Hij heeft onder meer Gil Gelders, Warre Vangheluwe en Pepijn Reinderink mee.

Van der Hoorn in de vroege vlucht van de eerste etappe in Parijs-Nice – foto: Cor Vos
Voor Intermarché-Wanty is het tot op heden een vervelend voorjaar. Vooral omdat er nog niet gewonnen werd, want de renners van de ploeg zijn goed in orde. Biniam Girmay was naar verluidt in de vorm om te winnen in het Openingsweekend, maar de donderdag ervoor moest hij halsoverkop naar Eritrea om de geboorte van zijn kind niet te missen. Desondanks lieten Laurenz Rex, Vito Braet en Arne Marit zich zien. Maar ook Taco van der Hoorn zag er sterk uit in Le Samyn. Nu spreken zijn uitslagen nog geen boekdelen, maar de 31-jarige Nederlander werd al eens vierde in Kuurne-Brussel-Kuurne en tweede in een kasseienrit in de Tour de France. Met de jonge Huub Artz en de snelle Hugo Page heeft de Waalse ploeg meer kaarten in de hand.
Van der Hoorn was al eens achtste in Denain, iets dat Milan Fretin niet kan zeggen. De 23-jarige Belg van Cofidis breekt het laatste jaar echter door als sterke sprinter. Met name dit voorseizoen is hij sterk op dreef. Fretin won de Clásica de Almería, zegevierde ook in een lastige rit in de Volta ao Algarve en was achtereenvolgens tiende in Kuurne-Brussel-Kuurne, vierde in GP Criquelion en vijfde in de GP Jean-Pierre Monseré. Als het in een sprint eindigt, is Fretin de meest verwachte winnaar. Maar de laatste vijf edities gebeurde dat ‘slechts’ twee keer. Met de eveneens in vorm verkerende Alexis Renard en Piet Allegaert beschikt Fretin over een heel deftige lead out.

Kan Fretin zijn stijgende lijn voortzetten? – foto: Cor Vos
Echt koersen hebben we de jonge Belg nog niet zien doen, maar hij mag ons zeker verrassen. Dat geldt ook voor Giacomo Nizzolo. De 36-jarige Italiaan miste zijn debuut vorig jaar bij Q36.5 Pro Cycling wegens een beenbreuk die hij opliep aan het einde van december 2023. De voormalig Italiaans en Europees kampioen heeft een imposante erelijst met tal van wedstrijd die passen in het kaliber waar ook de GP de Denain in thuishoort. Toch reed Nizzolo hier nog nooit, maar zou hij de koers wel perfect aan moeten kunnen. De Italiaan was al eens vijfde in Milaan-San Remo, tweede in Gent-Wevelgem, tweede in de Bretagne Classic en hij stond vier keer op het podium van de BEMER Classic. De Zwitsers hebben hier in ieder geval een sterk team in de breedte.
Dat geldt dan weer niet voor Visma | Lease a Bike. Toch is de Nederlandse ploeg hier met een bijzonder doel. Deze koers hoort namelijk in het programma van de White Jersey Group, waarbij de jonge talenten van het WorldTeam voor eigen kans mogen rijden. We verwachten een sterke Per Strand Hagenes, die hier solo kan winnen. Ook Menno Huising mag zich bewijzen. Maar we kijken vooral uit naar Matthew Brennan. De 19-jarige Brit heeft al laten zien een zware koers aan te kunnen, maar moet het vooral hebben van zijn sprint. Hij liet in Omloop Het Nieuwsblad zien dat hij niet bang is om te koersen, maar regelde vooral met speels gemak de sprints in de twee Franse 1.2-koersen die hij vorig weekend won. Mocht het in een spurt eindigen, pas op Brennan.

Debuut of niet, Brennan trok gewoon ten aanval in zijn eerste Omloop ooit – foto: Cor Vos
Outsiders
In het scenarie van een een sprint staan er nog heel wat interessante namen aan het vertrek. Denk aan oud-winnaars Max Walscheid en Juan Sebastian Molano, wie UAE Emirates XRG dus óók nog achter de hand heeft. Bij het in vorm verkerende XDS Astana hebben ze met Cees Bol, Matteo Malucelli, Gleb Syritsa én de sterk presterende Max Kanter liefst vier opties voor een massasprint. Daarnaast is ook Jenthe Biermans in goede conditie en wist Sam Bennett al twee keer te winnen. Bij Luca Mozzato – vorig jaar nog een van de revelaties in het voorjaar – bolt het nog niet zo, maar dat kan zo maar veranderen. De grootste dark horse voor een sprint is Deens kampioen Rasmus Pedersen van Decathlon AG2R. Hij reed een sterke Omloop Het Nieuwsblad.
Maar ook in een scenario waarbij vluchters wegblijven, zijn er meer opties dan de zeven jongens die uitgelicht zijn in de sterrenverdeling. Grote kans dat XDS Astana namelijk Aaron Gate de vuurlinie instuurt, terwijl Jayco AlUla uitkijkt naar de Nederlandse neoprof Jelte Krijnsen. Jongens als Baroncini, Bjerg, Segaert, Van Moer, De Vries, Del Grosso, Artz en Hagenes passeerden eerder al de revue. Maar we merken ook graag nog Stefan Bissegger, Jens Reynders, Amaury Capiot en de piepjonge Vlad Van Mechelen op. Last but not least: Alexys Brunel. De 26-jarige Fransman maakt een comeback en luisterde dat vorige week meteen op met de zege in de GP Monseré.

Pedersen tijdens een training naast Pierre Gautherat – foto: ©Alex Broadway / Decathlon AG2R
Favorieten volgens WielerFlits
**** Florian Vermeersch
*** Lukáš Kubiš, Arnaud De Lie
** Timo Kielich, Lewis Askey, Dries Van Gestel
* Taco van der Hoorn, Milan Fretin, Giacomo Nizzolo, Matthew Brennan
Deelnemerslijst (CyclingFlash.com)
Website organisatie
Weer en tv
Vooralsnog hebben de weergoden het goed voor met de renners in de GP de Denain. Weeronline geeft de weersomstandigheden komende donderdag zelfs een tien voor deze tijd van het jaar. Er staat een zuidwestenwind aan windkracht drie en de zon schijnt heel de dag door. Het kwik stijgt daarom ’s middags naar maximaal veertien graden Celsius. Met andere woorden: een perfecte koersmiddag in Noord-Frankrijk!
Liefhebbers hoeven daarvan niets te missen, want HBO Max zendt de koers live uit. Vanaf 14.30 uur kun je op internet inschakelen voor de laatste pak ‘em beet zestig kilometer van de GP de Denain 2025!
Om te reageren moet je ingelogd zijn.