•
zondag 5 juli 2015 om 20:29
Laurens ten Dam: “Overschakelen op plan-B”
De klassementsambities van Laurens ten Dam kunnen voorlopig de ijskast in deze Tour de France. Datzelfde geldt voor zijn ploeggenoten Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk, want het trio van LottoNL-Jumbo verloor in de waaierrit naar Neeltje Jans meer dan vijf minuten. Ten Dam zelf kwam nog in aanraking met een toeschouwer. “Ik reed vol tegen iemands camera aan en dat deed best wel even pijn”, zegt hij na afloop van de etappe tegen de NOS.
Vooral Kelderman was onfortuinlijk vandaag. Het 24-jarige talent kuste tot twee keer toe het asfalt. “Ik zag Wilco op een gegeven moment over de kop gaan. Ik kon het zelf net ontwijken, maar Tom Leezer vloog achterop mij. We moesten wachten om van materiaal te wisselen, dat was zuur. Vijf kilometer later begon het peloton te knallen en was er niets meer aan te doen”, baalt Ten Dam. “Nu moeten we overschakelen naar plan-B, wat jullie al weken roepen: aanvallen in de bergen.”
@ti-raleigh Ten Dam en Kruijswijk missen een beetje de snelheid maar Kelderman heeft wel de punch om het af te maken
Plan-B? en daarna Plan-C....en dan nog Plan-D maar dan zijn we al in Parijs...
de netnietmentaliteit gaat op voor de meeste renners. Er is er namelijk altijd maar 1 die wint en de rest wint net niet. Zo simpel is het.
zo lang ze maar niet naar plan E(po) grijpen.
@ Stephano:
goeie post (je laatste zin)
net als het woord 'mentaliteit' ... dat wordt eigenlijk alleen gebruikt door mensen die maar heel weinig van wielrennen weten...
@andor - niks met tourtrollen te maken, maar alles met scherpte, koersinzicht, ambities, winnersmentaliteit etc. Van een Nederlandse ploeg mag je toch verwachten dat ze zich niet zo te kijk laten zetten op eigen bodem. Pech zal best, maar ze veroorzaken het meestal zelf of zitten altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
Hahahaha.....
Wat een enorme onzin schrijf je op.
Robotour beseft niet dat hij relatief veel meer nieuwsberichten leest over TLJ dan over de andere klassementsrenners die vandaag tijd verloren en blijkbaar ook scherpte, koersinzicht, ambities en winnaarsmentaliteit misten. Bijvoorbeeld Degenkolb, Kristoff, Valverde, Quintana, Pinot, Nibali, Mollema, Bardet en Rolland. Dan krijg je vanzelf een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Koersen in de wind is nou eenmaal een tactisch spel waar je weleens pech kunt hebben, dat had TLJ vandaag in overvloed, even daargelaten of Kelderman zat te slapen of niet.
Overigens balen van Gesink, die maakt op mij wel een scherpe, frisse en goede indruk. Ben erg benieuwd waar hij na morgen staat.
Oh ja, leg uit dan.....
Opvallend dat Ten Dam hier Gesink niet als plan B noemt, lijkt me toch niet meer dan normaal nu.
En vandaag: niks pech, gewoon een blunder van de ploegleiding die op de kilometer nauwkeurig had kunnen weten waar de wind problemen zou gaan geven en had moeten zorgen dat de "kopmannen" voorin zaten. Op het moment suprème zat zowat de complete ploeg veel te ver naar achteren. Waarom wordt dat woord "pech" vandaag als excuus gebruikt? Het is het zoveelste brevet van onvermogen van de TLJ-ploegleiding en dat gaat veel verder dan "pech" !
Als je hun Amerikaanse avonturen hebt gevolgd, dan weet je dat de relatie tussen Gesink en Ten Dam prima is. Ik vermoed dat je wat zaken door elkaar haalt, bewust of onbewust. Maar hoe dan ook, je bent slecht geïnformeerd en je zit ernaast.
Of het een keuze van de ploegleiding was om alle knechten op Kelderman te laten wachten, dat weet ik niet. Ik vermoed dat het vooral de split second beslissing was van de renners zelf. En ik hoop dat ze dat vanavond in het hotel toch behoorlijk om hun oren hebben gekregen. En dat diezelfde knechten ook Kelderman even duidelijk hebben gemaakt, dat het wel de Tour de France is waarin hij zich slaapfietsend van A naar B begeeft.
In deze geldt mijn welgemeend 'Wakker worden!' zowel voor Kelderman en zijn knechten als voor onze sooike.
Ltd en Gesink hebben beide de keuze voor Amerika en hebben samen getraind. Ltd is iemand die achter mag zitten in de 1e week. Bij de eerste waaier zaten Kelderman en Gesink gewoon mee. Na de twee valpartijtjes van Wilco niet. Maar het was niet de ploegleiding die opdracht gaf te wachten. Meeste renners lagen er zelf bij en Tankink besloot zelf te wachten.
Mischien een edit op z'n plaats..
Dit heeft iedereen gewoon kunnen zien die zijn tv vanmiddag op de koers hadden afgestemd. Maar kennelijk kijken sommigen liever films of anders met twee dichte ogen.
Bij het avondeten van TLJ zat ik niet aan tafel. Ik neem aan dat het nagerecht uit zure druiven bestond?
Uit je verhaal concludeer ik dus dat de ploegleiding enkele kardinale foute beslissingen heeft gemaakt? Dat beweerde ik dus al.