Kelderman baalt: “Jammer dat ze er toch overheen komen”
Met nog een meter of driehonderd te gaan moest Wilco Kelderman erkennen dat hij de dertiende etappe van de Tour de France niet ging winnen. De Nederlander van LottoNL-Jumbo hield met zijn medevluchters het peloton lange tijd achter zich, maar kwam net tekort.
“Jammer”, verzuchtte Kelderman tegenover de NOS. “Zo dichtbij. Onderweg geloof je het eigenlijk niet, want ze hielen het redelijk kort. Het was toch lastig, want iedereen voelde z’n benen van de afgelopen dagen. Toen we versnelden kwam het peloton niet gelijk dichterbij en konden we hopen op een kansje. Op het laatste klimmetje ben ik gegaan en konden er nog twee mee.”
“Ik durfde niet achterom te kijken en heb volle bak gereden. Jammer dat ze er dan toch overheen komen.”
En dan hoeveel renners brodeloos maken?
Meer teams maar zelfde aantal aan de start...?
10 of 8 maakt t verschil niet, rekenen voor de kopgroep wel, sluw uitlopen zonder kracht te verspelen en de laatste 30km een ploegentijdrit eruit persen, punt blijft om bij 5/8 man samenwerking te organiseren omdat er altijd wel een stoorzender tussen zit zoals vandaag blijkbaar, beter met 3 dan 4 in dit geval. Wilco heeft karakter getoond en het nl wielrennen weer een enorme boost gegeven en greg zn zoon komt vast met een Keizersnede.
Veel sterkte bij de geboorte.
Wel weer een zware dag, laatste groep op 20+ minuten. Top dat Kelderman vooraan meekan na al dat lijden, dat belooft veel!
Zo dan!... Was ie aan t laveren?
@Turtlehead
Echt super ...Ik had nooit verwacht dat ie zover zou komen, maar ik verwacht Weening in de etappe morgen of maandag nog.....Die wacht volgens mij op 1 kans.
Niet de grootte van de ploegen maar de oortjes zorgen ervoor dat de kopgroep bijna altijd wordt terug gepakt. Als een ploeg te klein is (dus bv 8 ipv 9) zoekt men wel een compagnon in een andere ploeg. De oortjes zorgen ervoor dat wielrennen bijna een computerspel is. Jammer. Los daarvan heb ik geweldig genoten vanmiddag. Kelderman zal geen spijt hebben dat ie in koers is gebleven. En aangezien hij er nu doorheen lijkt te komen, verwacht ik hem nóg wel een keer.
Haha dat is nogal een gewaagde voorspelling. Waarom denk je dat?
Was beter geweest als Wilco gister mee was en Sep vandaag trouwens maar zo werkt het niet altijd. Wel erg mooi van de ploeg dat ze zich op deze wijze tonen.
Maar hoe kom je aan sponsoren? Europcar stopt bijvoorbeeld. Dus hoe los je dat op?
Morgen een etappe voor de top-20.
Wilco: jouw dagen komen nog wel, daar ben ik vrij zeker van!
Sorry voor de enorme off topic.
Een groot deel van de bedrijven (rond de 60%) spendeert niet meer dan 4% van zijn omzet aan marketing. Dat budget kan niet volledig naar een wielerteam want je moet er ook nog standaard uitingen van bekostigen. Kijk je naar de huidige budgetten in de pro tour, dan zit je aan de onderkant al op een budget van 4 miljoen tot Sky/BMC/Astana met een budget van 12 tot 15 miljoen. Het moet dus een bedrijf zijn met een omzet van minimaal ~100 miljoen, een klik hebben met wielrennen, europees of wereldwijd georienteerd zijn, enzovoorts. Het aantal bedrijven dat aan deze criteria voldoet is niet zo groot. Wanneer het bedrag om een team te sponsoren kleiner wordt, wordt de poel met bedrijven die een team kunnen sponsoren ineens veel groter. Ik zie dat wel positief in, samen met een verandering aan de huidige pro tour kalender.
Enkelen vonden hem te zwak omdat hij wilde stoppen toen zijn rug dwars zat. Er zijn er nu eenmaal altijd die de pijn beter aanvoelen dan de renner zelf. Kwam in ons vak ook voor, die stuur-lui.
+1
@oscarito1908,
Na de 5de etappe gaf hij een interview aan de NOS, waarin hij nogal teneergeslagen overkwam. Er waren toen mensen die zich afvroegen of Wilco mentaal wel sterk genoeg was.
Ik vond dat toen al nergens op slaan. Hij komt in interviews altijd al redelijk timide over en hij had net 6 uur met flinke pijn in de rug op de fiets gezeten. Hij zag het op dat moment waarschijnlijk ook echt even niet meer zitten, maar vandaag laat hij zien dat hij ondanks zijn voorkomen een vechter is.