En route naar de Col de la Loze: de laatste voorbereidingen voor een perfecte cyclo
foto: Brides-les-Bains Tourisme

En route naar de Col de la Loze: de laatste voorbereidingen voor een perfecte cyclo

Wie dacht dat koersen op de mooist denkbare plekken louter gereserveerd is voor de profs, zit fout. Nee, de Tour de France heeft haar inschrijving niet opengesteld, maar voor de amateurs bieden Gran Fondo’s en Cyclosportive’s uitkomst. Deze zomer dompel ik mij onder in de wereld van de Cyclo’s, met als eindpunt de Col de la Loze Challenge.

Maanden trainen achter de rug, je materiaal is tot in de puntjes verzorgd en je hebt nauwkeurig de rit gepland: het grote werk is achter de rug. Maar, ook de laatste dagen voor je spreekwoordelijke D-Day zijn de voorbereidingen van belang. Van rusten tot goed eten en van toch een stukje parcours verkennen tot een raceplan bedenken; dit zijn de laatste voorbereidingen die je moet treffen voor een Gran Fondo of Cyclosportive.

Uitrusten en de tank vullen
De laatste week voor je grote doel staat grotendeels in het teken van één ding: de batterij opladen. De trainingsarbeid moet al gedaan zijn, dus pittige trainingen moeten in de laatste week niet meer op het programma staan. Dat zit als volgt: als je traint breek je eigenlijk wat spieren af. Als je dan rust neemt, gaat je lichaam herstellen en wat extra spieren aanmaken om zich te wapenen voor de volgende zware inspanning. Je wordt dus niet in je training beter, maar juist in rust. Precies: de Tour win je in bed.

De heren van Jumbo-Visma demonstreren de perfecte manier om op te laden: ontspannen koffieritjes! – Cor Vos

Dus in de laatste dagen voor je rit geen intervaltraining meer of zware blokken, maar vooral korte, rustige ritjes. Lage intensiteit en geen lange, zware trainingen meer. Zo kan je lichaam goed herstellen van de laatste trainingen en begin je uitgerust aan de rit waar je al even naartoe werkt.

Naast het opladen van de batterij, is het van belang dat je je energievoorraad stevig gaat vullen. Tijdens een rit van vijf uur, of misschien wel langer, verbrand je meer calorieën dan je onderweg kan eten. Door de dagen voorafgaand aan de rit koolhydraatrijk te eten, zorg je ervoor dat je lichaam zo veel mogelijk energie beschikbaar heeft als het eropaan komt.

Met dit koolhydraat stapelen kan je eigenlijk al twee dagen tevoren beginnen, door de hoeveelheid koolhydraten in je maaltijden gestaag op te voeren. Dan gaat het vooral om zogenaamde langzame koolhydraatvezels, die je lichaam niet gelijk verteert maar op kan slaan. Voorbeelden hiervan zijn rijst, pasta, couscous, brood en havermout.

Sommige cyclo’s bieden de avond voor de rit een pasta party om de tank goed te vullen – foto: Brides-les-Bains Tourisme

Zeker de avond voor en de ochtend van de rit is het belangrijk een maaltijd te eten met een flinke hoeveelheid koolhydraten. Tijdens het avondeten dus even twee scheppen pasta extra en ’s ochtends een paar boterhammen meer dan normaal. Tegelijkertijd is het niet de bedoeling om jezelf tonnetje rond te eten; je moet tenslotte ook nog ontspannen kunnen fietsen. Om een opgeblazen gevoel te voorkomen ontbijt je idealiter drie uur vóór de rit.

Verkennen en plannen
De dag (of dagen) tevoren is vaak de kans om nog een stukje parcours te verkennen, ervan uit gaande dat je al in de buurt bent. Zeker voor een rit als de Col de la Loze Challenge gaat die vlieger op: je rijdt tenslotte niet even vanuit Nederland op en neer om het parcours te verkennen.

Het hele parcours rijden is natuurlijk teveel van het goede, dus probeer een makkelijk stukje van het parcours uit te zoeken dat toch belangrijk kan zijn. Kijk bijvoorbeeld hoe dat ene bochtige stuk in het parcours loopt, of als je écht voor een goede uitslag wil gaan, hoe het slot van de rit eruitziet.

Teveel van het goede: een loodzware Alpencol verkennen de dag voor je rit – foto: Brides-les-Bains Tourisme

Als je een bepaald tijdsdoel hebt of mee wil strijden voor een mooie ereplaats, is het belangrijk dat je vooraf een plan bedenkt. Hierdoor kan je ervoor zorgen dat je jezelf niet in het begin van de rit over de kop rijdt en je het doel kan behalen. Zo’n raceplan kan gaan over je pacing of hoe je op bepaalde koerssituaties gaat anticiperen.

Zo kan je ervoor kiezen om bepaalde klimmen of stukken van de route niet boven bepaald vermogen of hartslag uit te komen, om energie te sparen voor het einde van de rit. En voor de echte fanatiekelingen: waar ga je aanvallen? Of wacht je juist de sprint af? Anderzijds kan zo’n plan kan natuurlijk ook heel simpel zijn: lekker fietsen en achteraf een mooie ervaring rijker zijn!

Zorg tot slot de avond voor vertrek ervoor dat al je spullen gereed zijn. Check je fiets nog een laatste keer en leg alle spullen die je nodig hebt alvast klaar. Dat klinkt misschien als een heel simpele tip, maar kan een hoop stress schelen. Je wil tenslotte niet een kwartier voor de start erachter komen dat je eten nog in het hotel ligt. Het makkelijkste doe je dit vooraf door een lijstje te maken met alle spullen die je nodig hebt: je fietskleding, helm, schoenen, voeding en misschien een startnummer of nog andere dingen. Zo weet je zeker dat je niks kan vergeten.

Vul ’s avonds alvast je (spreekwoordelijke) musette – foto: Cor Vos

Vink deze punten af en je gaat zonder twijfel een mooie dag tegemoet. Een laatste nacht goede rust en dan is het tijd om je topvorm te verzilveren tijdens het grote doel!


Verantwoording:
Brides-les-Bains is partner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. Een redacteur van onze site gaat op uitnodiging de Col de la Loze Challenge rijden en schrijft aan de hand van zijn ervaringen deze verhalenreeks.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.