Op deze plekken werd de Ronde van Vlaanderen de afgelopen tien jaar beslist
foto: Cor Vos

Op deze plekken werd de Ronde van Vlaanderen de afgelopen tien jaar beslist

Fietstoerisme Koppenberg, Taaienberg, Oude Kwaremont, Paterberg… Iedere wielerliefhebber kan de bekende beklimmingen uit de finale van de Vlaamse Hoogmis zonder problemen opnoemen. De opeenvolging van de korte maar steile (kassei)klimmen zorgt voor een onvoorspelbaar koersverloop. De afgelopen tien jaar zagen we verschillende plaatsen waar de beslissende schifting plaatsvond. Welke plekken op het parcours moet je tijdens De Ronde in de gaten houden?

Oude Kwaremont
De Oude Kwaremont wordt tegenwoordig driemaal gepasseerd tijdens de Ronde van Vlaanderen. De derde passage over de 2,1 kilometer lange beklimming is het voorlaatste obstakel in het Vlaamse monument. Het is daarom niet gek dat renners als Alberto Bettiol, Philippe Gilbert, Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar hun beslissende aanval al eens plaatsten op de lastige kasseihelling.

Oude Kwaremont, Kluisbergen, Belgium

• Distance: 2.1 km, Elevation: 92 m, Avg. Grade: 4.6 %

Wanneer na enkele honderden meters de ondergrond van asfalt in kasseien veranderd, is het klimmen geblazen. De stijgingspercentages lopen in de eerste kilometer op tot maximaal tien procent. De klim brengt je in korte tijd naar het dorp Kwaremont, maar stopt hier niet! De tweede en laatste kilometer telt een maximaal stijgingspercentage van slechts vijf procent, maar wordt door velen toch als zwaar bestempeld. Peter Sagan omschreef de Oude Kwaremont als ’the worst climb of Flanders’. “Er lijkt geen einde te komen aan de beklimming, de laatste kilometer is niet steil maar de wind en kasseien maken het zwaar”, gaf de drievoudig wereldkampioen aan.

Pogacar rijdt in 2023 op de laatste passage van de Oude Kwaremont weg bij Van der Poel – foto: Cor Vos

Eenmaal boven valt het monument van Karel Van Wijnendaele te bewonderen. De sportjournalist was één van de grondleggers van het blad SportWereld en organiseerde ter promotie hiervan in 1913 de eerste Ronde van Vlaanderen. Jaren later werden zowel de krant als het Vlaamse monument overgenomen door Het Nieuwsblad. Dat het monument geplaatst is op de top van de Oude Kwaremont, bewijst dat de beklimming de grootste uit De Ronde is.

Paterberg
Wie Oude Kwaremont zegt, zegt ook Paterberg. De korte en steile klim is de traditionele opvolger van de belangrijkste beklimming uit de Ronde van Vlaanderen. Hoewel de afstand slechts 340 meter bedraagt, maken de stijgingspercentages de beklimming loodzwaar. De heuvel telt op het steilste punt een stijgingspercentage van negentien procent! Met een gemiddeld percentage van 13,4 procent, is de klim de steilste uit de Vlaamse Hoogmis. 

De beklimming van de Paterberg begint na een scherpe bocht naar rechts. Hoewel je als renner met veel snelheid aan de steile berg wil beginnen, ben je door deze bocht genoodzaakt om de klim met een lager tempo aan te vallen.

Paterberg, Kluisbergen, Belgium

• Distance: 340 m, Elevation: 46 m, Avg. Grade: 13.4 %

Hoewel de Paterberg het laatste obstakel uit Vlaanderens Mooiste is, valt hier in de afgelopen jaren niet vaak de beslissing. Tijdens de editie van 2016 plaatste de winnaar wél zijn beslissende aanval op de steile helling. Peter Sagan reed snoeihard weg bij mede-aanvaller Sep Vanmarcke. De Slowaak soleerde door zijn succesvolle aanval op dertien kilometer van de streep naar zijn enige overwinning in de Ronde van Vlaanderen.

Peter Sagan rijdt in 2016 op de laatste keer Paterberg weg bij mede-aanvaller Sep Vanmarcke – foto: Cor Vos

Oude Kruisberg-Hotond
Voor de laatste passages over de Oude Kwaremont en Paterberg ligt de combinatie Oude Kruisberg-Hotond. Na de steile Oude Kruisberg – met op het steilste gedeelte kasseien als ondergrond – volgt een relatief vlakke kilometer voor de Hotond moet worden beklommen. De brede wegen doen de berg vlakker ogen dan dat het in werkelijkheid is.

Hotondberg, Ronse, Belgium

• Distance: 771 m, Elevation: 32 m, Avg. Grade: 4.6 %

De Hotond is geen typische Vlaamse helling. In plaats van kasseien bestaat de klim uit een breed geasfalteerde weg. Met een maximaal stijgingspercentage van 7,4 procent en een gemiddeld stijgingspercentage van 4,6 procent is de beklimming niet de steilste. Ook de lengte van de heuvel valt, met iets meer dan zevenhonderd meter, erg mee. Toch is het na een zware koers een plek om het verschil te kunnen maken.

Zo heeft Niki Terpstra goede herinneringen aan deze geasfalteerde beklimming. De Nederlander counterde in 2018 een aanval van Vincenzo Nibali en maakte daarna in zijn eentje de overstap naar de kopgroep. De renner van de Wolfpack aarzelde niet en ging op en over de vluchters, hij soleerde richting de eindstreep. In 2016 viel Terpstra ook aan op de Hotond, alleen Alexander Kristoff kon hem toen volgen. De twee reden een koppeltijdrit naar Oudenaarde waar de Noorse kampioen uiteindelijk wist te zegevieren.

Niki Terpstra en Vincenzo Nibali in de aanval op de Hotond in 2018 – foto: Cor Vos

Steenbeekdries
Julian Alaphilippe besloot in 2021 de finale van de Ronde van Vlaanderen te openen op de Steenbeekdries. De tweevoudig wereldkampioen zette de concurrentie onder druk en wist samen met Van der Poel weg te rijden uit de eerste groep. Hoewel Wout van Aert op de Steenbeekdries niet direct wist te reageren, sloot de Belg na een korte achtervolging alsnog aan bij het duo aan de kop. Niet veel later zorgde een botsing met een motor voor het wegvallen van initiatiefnemer Alaphilippe. In een iconisch sprintduel in Oudenaarde wist Van der Poel nipt af te rekenen met zijn eeuwige Belgische rivaal.

Steenbeekdries, Maarkedal, Belgium

• Distance: 502 m, Elevation: 28 m, Avg. Grade: 5.5 %

De Steenbeekdries is geen uitzonderlijk steile beklimming. Over een afstand van iets meer dan vijfhonderd meter overbrug je slechts 28 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage is 5,5 procent, terwijl het steilste gedeelte een percentage van 9,4 procent haalt.

De kasseibeklimming ligt in de finale van de Ronde van Vlaanderen gepositioneerd tussen de Koppenberg en de Taaienberg. Met deze eerstgenoemde loodzware beklimming achter de rug, is het geen pretje om over de kasseien van de Steenbeekdries te rijden. Bovendien is van bijkomen geen sprake, want de afdaling gaat ook over kasseien. Geen moment om te verslappen dus!

Alaphilippe valt door een botsing met een motor. De Fransman opende vlak hiervoor de finale door aan te gaan op de Steenbeekdries. – foto: Cor Vos

Om te reageren moet je ingelogd zijn.