Aerodynamische groepsets, kleding en banden: dit kan je verwachten tijdens Milaan-San Remo
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 21 maart 2025 om 13:58

Aerodynamische groepsets, kleding en banden: dit kan je verwachten tijdens Milaan-San Remo

Materiaalzone In de vorm van Milaan-San Remo staat het eerste wielermonument van 2025 voor de deur. Dat betekent dat ploegen er alles aan doen om hun coureurs van zo snel mogelijk materiaal te voorzien en tijens Milaan-San Remo betekent dat vooral de zoektocht naar aerodynamische winst. WielerFlits zet op een rij welke aerodynamica-trucjes je kan verwachten tijdens de lenteklassieker.

1-by groepsets
Twee jaar geleden was het nog een unicum toen Wout van Aert ervoor koos met één in plaats van twee voorbladen te rijden. Ondertussen is dat een materiaalkeuze die we met grote regelmaat zien in tal van wedstrijden. Lidl-Trek koerste dit voorjaar zelfs met een 1-by gravelgroepset om zo een nog groter cassettebereik mogelijk te maken.

Daar zal gezien het relatief vlakke parcours van Milaan-San Remo niet gelijk noodzaak toe zijn, maar de kans dat we meerdere coureurs met een enkel voorblad gaan zien rijden is vrij groot. Dat levert namelijk een aerodynamisch voordeel op, terwijl het ook nog eens wat gewicht scheelt: er wordt immers een blad minder gemonteerd en er is geen voorderailleur nodig.

Opvallende helmen
Meer en meer coureurs in het peloton kiezen voor opvallende helmen om zoveel mogelijk aerodynamische winst te boeken. Zo koerst EF Education-EasyPost sinds vorig jaar met de POC Procen, die veel weg heeft van een tijdrithelm, gebruikt INEOS Grenadiers de KASK Nirvana met speciale kapjes over de oren en koerst Visma | Lease a Bike sinds dit jaar zelfs met oude tijdrithelmen.

Onder meer Wout van Aert koerste met de oude tijdrithelm van Giro – foto: Cor Vos

De geel-zwarten maken in verschillende wedstrijden namelijk gebruik van de Giro Aerohead, de voorganger van de Giro Aerohead 2.0 tijdrithelm die vorig jaar veel stof deed opwaaien vanwege zijn bijzondere uiterlijk. Al die aerodynamische helmen leveren vaak bijzondere verschijningen op, maar het maakt veel coureurs niet uit als het ze wat aerodynamische winst oplevert. Zo zullen we dus ook tijdens La Primavera veel bolvormige koppies zien rondrijden.

Aerodynamische kleding
Het grootste oppervlak van een wielrenner wat door de lucht snijdt, ben je uiteindelijk zelf. Des te meer reden dus om juist dáár aan de aerodynamica te sleutelen. Dat kan met een nieuwe positie, maar er valt ook nog wat winst te boeken door aerodynamische kleding aan te trekken. Iets wat tal van profs maar wat graag doen.

Zo maken de nodige profs gebruik van een aerodynamisch ondershirt, zoals die van Rule 28 of de maar liefst 200 euro dure variant van Kalas, terwijl ook aerodynamische sokken tegenwoordig eerder regel dan uitzondering zijn. Maar, vrijwel alle kledingstukken kunnen met een speciaal gevormd oppervlak wat meer aerodynamisch worden. Zo maakte Filippo Ganna tijdens Tirreno-Adriatico gebruik van aerodynamische armstukken, en wat te denken van het tijdritpak van Ben Healy waar hij vrijwel iedere koers in afwerkt? Met talloze verschillende kledingstukken en nog meer kledingsponsoren, zal de hoeveelheid aerodynanimsche kledingstukken in het peloton ontelbaar zijn.

Aerodynamische banden & wielen
Het lijkt een minimaal verschil, maar zelfs de banden (en de combinatie met de wielen) hebben impact op de aerodynamica van de coureur. Niet voor niets ontwikkelde Continental een speciale voorband (de Continental Aero 111) met een kuiltjespatroon erop ten behoeve van de aerodynamica.

Maar, niet alleen de band zelf, ook de combinatie met de velg van de wielen is van belang. DT Swiss ontwikkelde bijvoorbeeld weer wielsets speciaal voor de eerdergenoemde Continental Aero 111, waar de velgbreedte optimaal aansluit op de band. Doordat de band en de velg qua breedte zo goed mogelijk op elkaar aansluiten, zou er weer wat aerodynamische winst behaald worden.

Dat betekent dat ploegen dus niet ‘zomaar’ de diepste (en vaak meest aerodynamische) wielen kiezen, maar ze ook kijken naar de interactie met de band. Zo kunnen ze dus kiezen voor een wiel met een bredere velg, maar juist ook voor een wat smallere band, als die weer wat beter aansluit op de velg die de voorkeur geniet.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.