Airbags voor wielrenners: ze bestaan
foto: Screenshot LinkedIn
dinsdag 9 april 2024 om 13:21

Airbags voor wielrenners: ze bestaan

Materiaalzone De veiligheid van het peloton is de laatste weken een veelbesproken onderwerp in de wielerwereld. Enkele stevige valpartijen hebben het onderwerp weer hoog op de agenda gezet. Een voormalig productontwikkelaar van Bioracer oppert om speciale airbags voor wielrenners te introduceren in het peloton.

In een bericht op LinkedIn toont Sam Ratajczak een airbag voor wielrenners, waaraan hij werkte in zijn tijd als Chef R&D bij Bioracer. Een video toont een opblaasbaar systeem in de bretels van de wielerbroek, dat over de borst, rug, schouders en langs de heupen van de gebruiker loopt.

Airbags zijn in andere sporten zoals paardrijden, motorsporten en wintersporten al veelgebruikt, maar de toepassing ervan voor de wielersport komt volgens Ratajczak met een paar uitdagingen. Daarom lag de focus bij de ontwikkeling op acceptatie en zihtbaarheid, inachtneming van warmte en gewicht en het activatiemechanisme.

“We richten ons op een ontwerp dat naadloos zou integreren in de outfit van wielrenners, zodat het zou lijken op de ouderwetse reserveband over de schouders van vroeger. De airbag zou discreet worden weggewerkt in de wielerbroek en zou bescherming bieden voor vitale delen zoals de borst, nek, heupen en onderrug, terwijl er nog steeds bewegingsvrijheid is”, stelt Ratajczak

“Een andere prioriteit was het beperken van thermale impact en het gewicht van de airbag, zodat het performance of comfort tijdens de koers niet in de weg zou zitten. De grootste uitdaging was bepalen wanneer de airbag geactiveerd moest worden. Valpartijen op de fiets variëren enorm van ernst. Een balans tussen de noodzaak tot bescherming en het risico van onnodige activatie van het systeem vereist nauwkeurige overweging.”

Het systeem werkt met een luchtpatroon, waardoor de airbag in korte tijd kan worden opgeblazen. Nadat deze is opgeblazen, kan de lucht ook weer worden afgelaten, waardoor een coureur op papier verder zou kunnen rijden. Het gehele systeem zou ongeveer 500 gram wegen, aldus Ratajczak.

De ontwikkeling zou veelbelovende resultaten hebben opgeleverd, maar voet aan de grond krijgen met het product bleek lastig. “Ondanks contact met sommige van de rijkste ploegen in het peloton, was er weinig interesse. Desalniettemin kan door voortgang in technologie en doorlopende analyse van ongevallen het concept verder ontwikkeld worden tot een slimmere, meer effectieve veiligheidsoplossing. De introductie van een airbagsysteem in het professionele wielrennen zou een significante stap voorwaarts in veiligheid van het peloton kunnen zijn.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.