Bahrain Victorious en Merida werken al half jaar aan voorbereiding graveletappe Tour de France
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
donderdag 30 mei 2024 om 10:55

Bahrain Victorious en Merida werken al half jaar aan voorbereiding graveletappe Tour de France

Materiaalzone Het orgelpunt. Het Magnum Opus. Het Pièce de Resistance. Dat is de Tour de France voor elke wielerploeg. Evengoed geldt dat voor sponsoren, die er alles aan doen om te zorgen dat de ploeg zo goed mogelijk voor de dag komt tijdens de grootste wielerwedstrijd op aarde. In de nieuwste uitgave van RIDE Magazine neemt Merida ons mee in de maandenlange voorbereidingen van een WorldTeam voor de Tour de France.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Wie denkt dat een fietssponsor van een WorldTour-ploeg aan het begin van het seizoen tientallen fietsen levert, maar daarna vanaf de zijlijn gaat zitten genieten, zit er flink naast. Wielrennen is de afgelopen jaren meer en meer geprofessionaliseerd en dat betekent dat aan elk detail tegenwoordig aandacht wordt besteed. Verbetering, sneller gaan en optimaliseren van alles wat binnen de eigen macht ligt, is aan de orde van de dag.

Dat gebeurt niet alleen door de eigen performance staff, maar ook door sponsoren die vaak een flinke dosis kennis en kunde in huis hebben. Merida sponsort Bahrain Victorious en staat wekelijks, overwegend zelfs dagelijks, in contact met de ploeg. Constant worden producten doorontwikkeld, worden materiaalkeuzes besproken en wordt de ploeg op andere vlakken bijgestaan.

Maar, sommige wedstrijden krijgen nóg wat extra aandacht. Je raadt het al, de Tour is er zo één. Andreas Rottler is namens Merida intensief betrokken bij Bahrain Victorious en neemt ons mee in de voorbereidingen op de Tour de France.

Andreas Rottler, in gesprek met Matej Mohoric voor het WK Gravel in 2023, waar Mohoric won – foto: Merida

Oktober – Het parcours wordt gepresenteerd
“Meestal wordt het Tourparcours zo rond eind oktober gepresenteerd. Dat geldt voor ons ook als startschot voor de voorbereidingen op de Tour de France. We zijn dan in bredere zin het nieuwe seizoen aan het voorbereiden en vanaf dat moment gaat de Tour een centrale rol spelen. Binnen Merida gaan we samen met de performance staff van de ploeg de verschillende etappes analyseren en kijken wat het karakter van de koers is, om specifieke aandachtspunten te identificeren.

Door het jaar heen zijn we altijd bezig met het lichter, stijver en meer aerodynamisch te maken van onze producten, maar sommige parcoursen vereisen nog extra, specifieke aandacht. Dat kan zijn vanwege het parcours, maar ook omdat we denken dat een van onze coureurs daar kans maakt op de overwinning.

Dit jaar was al vrij snel duidelijk dat de etappe met gravelstroken rondom Troyes zo’n aandachtspunt is, daar lag de focus. Niemand wist exact wat de omstandigheden daar waren en wat we konden verwachten, dus daar ging onze aandacht naartoe.”

December – Het eerste trainingskamp
“Dit is het eerste moment waar eigenlijk iedereen die betrokken bij de ploeg is, bij elkaar komt. Ook Merida is daar logischerwijs bij. Dan gaan we samen met het team zitten om die aandachtspunten die we hebben geïdentificeerd, in dit geval de graveletappe rondom Troyes, te bespreken. Ondertussen opereren we al op een dusdanig hoog niveau met ons materiaal dat we vrijwel gelijk op detailniveau gaan praten.

foto: Cor Vos

In de WorldTour is het materiaal zo goed dat je niet over enorme verschillen of wijzigingen spreekt, maar over kleine ingrepen. In dit geval waren er twee thema’s die we bespraken. Dat was allereerst de fiets: kiezen we voor de lichtgewicht Merida Scultura of de aerodynamische Merida Reacto?

Daarnaast gaat het in het geval van gravel uiteraard over de bandenkeuze. Voor de fiets kan je aan de hand van de beschikbare data van de route al een hoop zeggen, maar voor de bandenkeuze is een verkenning essentieel. Dus eigenlijk is dit moment een soort vooruitblik, welhaast een planning, van de verkenning die we later gaan doen.”




Tot in detail
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) lees je het volledige verhaal over alle voorbereidingen die Merida samen met Bahrain Victorious treft in aanloop naar de Tour de France. Welke rol speelt de fietsensponsor in de laatste weken voor de Tour? En hoe is het contact tussen renners, ploeg en sponsor tíjdens de grote ronde? Je leest het in de 236 pagina’s tellende zomergids. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2024 van RIDE Magazine hier!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.