Canyon lanceert eerste wielerschoen: Tempr CFR
foto: Simon Gehr/Canyon
Ties Wijntjes
donderdag 11 juli 2024 om 11:00

Canyon lanceert eerste wielerschoen: Tempr CFR

Materiaalzone Canyon maakt hun entree in de wereld van de wielerschoenen. Na een scala aan fietsen introduceert het Duitse fietsenmerk nu voor het eerst een paar wielerschoenen: de Canyon Tempr CFR, die de optimale balans tussen comfort en krachtoverdracht zouden moeten bieden.

‘Een goede fiets maken is één ding, maar die kan niet op zijn best presteren als de contactpunten niet in orde zijn.’ Dat was wat Canyon dacht toen ze besloten een wielerschoen te gaan ontwikkelen. Geen onlogische gedachtegang; de juiste schoen is immers de verbinding tussen mens en fiets.

Wat daarbij meespeelde, is dat – volgens Canyon – wielerschoenen vaak comfortabel óf prestatiegericht zijn. Een middenweg vind je volgens de Duitse fabrikant slechts zelden, dus besloten ze zelf te gaan zoeken naar een manier om die twee factoren samen te brengen. Dat moest een race-schoen opleveren, mét exceptioneel comfort.

foto: Simon Gehr/Canyon

Zoals meestal het geval bij schoenen, begon de ontwikkeling met het maken van de juiste leest. Die werd ontwikkeld met de intentie om voor zoveel mogelijk verschillende formaten voeten geschikt te zijn. Daarvoor werd niet alleen gekeken naar de leest, maar ook naar de manier waarop de voet op zijn plaats werd gehouden.

Dat leidde tot een constructie met een rekbaar sokje, waar bovenop nog eens twee BOA draaiknoppen zitten. Dat sokje, de stretchfit tongue, zou in zijn ‘gebruikelijke’ vorm relatief klein zijn en zodoende genoeg ondersteuning bieden aan kleine voeten, maar door een hoge mate van rekbaarheid ook geschikt zijn voor bredere of hoge voeten. Er wordt dus wel gesproken over de tong van de schoen, maar die is in feite vervangen door het sokje wat zich om de gehele voet wikkelt.

foto: Simon Gehr/Canyon

Om verder te zorgen dat de schoenen ook geschikt zijn voor brede sokken, is er ter hoogte van de buitenkant van de bal van de voet (het breedste punt van de voet) specifiek materiaal geplaatst die drukpunten moet voorkomen. Deze zogenaamde ‘pressure relief zone’ zou niet te strak zijn en daardoor meebewegen met de voet van de gebruiker.

Om de voeten zo goed mogelijk op zijn plaats te houden, is de bovenste BOA-draaiknop niet direct op de schoen bevestigd, maar op een soort losse flap. Die flap – evenals de zijde waar het BOA-draad aan is bevestigd – loopt door tot op de zool van de schoen. Het bovenwerk eindigt dus niet bij de zool, maar is in feite om de hele carbon buitenzool gewikkeld.

Dat zou ervoor zorgen dat niet het bovenwerk van de schoen tegen de voet aan wordt gedrukt, maar dat de hiel van de schoen tegen de voet aan wordt getrokken. Dat komt op zijn beurt weer de retentie van de voet en stabiliteit ten goede. De enkels worden namelijk beter op hun plaats gehouden en blijven makkelijker in een rechte positie staan, wat onnodige zijwaartse beweging vermindert en zodoende weer bijdraagt aan betere krachtoverdracht. Zo gaat comfort dus hand in hand met presteren, volgens Canyon.

foto: Simon Gehr/Canyon

Daarnaast ontwikkelde Canyon samen met Solestar een speciaal inlegzooltje. Dat is niet een standaard zooltje, maar één die in combinatie mét de schoen is ontwikkeld. Het zooltje zou zorgen dat gebruikers met zowel een lage als hoge voetboog genoeg ondersteuning krijgen. Wederom ten behoeve van de stabiliteit.

Canyon geeft de schoen geen stijfheidsscore, alleen al vanwege het feit dat die vaak volledig uit de lucht gegrepen zijn. Maar volgens Oliver Elsenbach, een bekende naam in de wereld van de wielerschoenen en oprichter van Solestar, is de schoen “stijf genoeg voor ieder mens.” De schoen zou namelijk tot de stijfst beschikbare wielerschoenen behoren. De schoenen wegen 250 gram per schoen, waarmee ze wel een kleine 50 gram zwaarder zijn dan enkele concurrenten zoals de S-Works Torch Lace en de Nimbl Ultimate, maar zeker niet als zwaar gelden.

foto: Simon Gehr/Canyon

Op de vraag of we Mathieu van der Poel mogelijk op termijn met de Tempr CFR gaan zien koersen in het profpeloton, reageerde Canyon ontwijkend. Voorlopig heeft Alpecin-Deceuninck een doorlopend contract met Shimano, dat de ploeg naast groepsets ook schoenen levert, maar MVDP heeft ook een 10-jarig privécontract met de Duitse fietsconstructeur, dus het is niet ondenkbaar dat de wereldkampioen op termijn ook gebruik gaat maken van de nieuwe schoenen.

Eerste indruk
De Tempr CFR doen in eerste instantie een beetje denken aan de Trek RSL Knit, die een gelijkaardige constructie van een soort sokje en twee BOA-draaiknoppen gebruiken. Ook als ik de schoen voor het eerst aantrek, krijg ik dat gevoel; het sokje omsluit de voet vrij goed en zorgt daarmee ook al voor redelijk wat ondersteuning. De BOA-draaiknoppen zorgen voor het laatste beetje waardoor je voeten echt goed op hun plaats blijven zitten.

foto: Canyon

Wat nog meer opvalt, is dat het zooltje daadwerkelijk meer ondersteuning biedt dan de meeste andere ‘gemiddelde’ schoenzolen. In het dagelijks leven gebruik ik steunzolen, terwijl ik in mijn sportschoenen ergonomische zooltjes van Specialized gebruik. In dit geval blijken de standaard meegeleverde Solestar-zooltjes afdoende te zijn, wat een unicum is.

Ook is vanaf het begin merkbaar dat de schoenen inderdaad meer dan behoorlijk presteren op het gebied van stijfheid. De zool zorgt overduidelijk voor goede krachtoverdracht en dat wordt alleen maar beter doordat de schoen je voet goed op zijn plaats houdt. Je voet beweegt amper tot niet, waardoor ieder beetje kracht recht de pedalen in lijkt te gaan.

Waar de schoenen voor een breed scala aan voeten is ontworpen, ervaar ik dat niet gelijk tijdens mijn eerste rit: na ongeveer anderhalf uur besluit ik terug te wisselen naar mijn eigen schoenen omdat ik vooral aan de buitenkant van mijn voet enkele flinke drukpunten voel, met enig ongemak ten gevolge.

Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat ik een uitzonderlijk brede voet en een hoge wreef heb, dus wellicht moet ik de schoenen wat meer inrijden, maar ik heb zeker schoenen getest waar het ongemak tijdens de eerste rit een stuk minder was. Tegelijkertijd hoor ik tijdens de eerste testrit met enkele concullega-journalisten de nodige lyrische geluiden over het comfort, dus ik lijk de uitzondering op de regel.

Naast de wegschoen, is er ook een variant voor off-road gebruik ontwikkeld. Beide schoenen gaan voor €329,95,- over de toonbank, waarmee ze op het gebied van prijs-kwaliteit behoorlijk goed scoren voor een high-end schoen. De wegschoenen zijn beschikbaar in zwart & wit, terwijl de off-road schoenen verkrijgbaar zijn in zwart, wit & grijs.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.