Cervélo onthult nieuwe tijdritfiets Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 5 juli 2024 om 09:58

Cervélo onthult nieuwe tijdritfiets Visma | Lease a Bike

Materiaalzone Visma | Lease a Bike trekt vandaag in de eerste Tourtijdrit met een nieuw wapen naar de start: Cervélo heeft een nieuwe variant van hun P5 tijdritfiets gepresenteerd. Het nieuwe model zou een paar watt meer aerodynamisch en wat comfortabeler zijn ten opzichte van zijn voorganger.

Helemaal nieuw is de fiets niet: al sinds de Volta ao Algarve gebruikt de geel-zwarte ploeg het nieuwe tijdritframe van Cervélo. De reden daarvoor was simpel: toen de fiets beschikbaar was wilde de Nederlandse ploeg deze zo snel mogelijk in koerssituaties gaan testen, zodat ze zeker wisten dat ze er in belangrijke koersen als Parijs-Nice en de Tour gebruik van konden maken.

Bij aanvang van de ontwikkeling van de nieuwe P5 was het doel héél simpel: de fiets zo aerodynamisch mogelijk maken. Dat was gelijk een ingewikkeld doel, want binnen de regelgeving van de UCI waren er amper nog wijzigingen aan het frame mogelijk. Dus is Cervélo naar het systeem van de fiets als geheel gaan kijken in hun zoektocht naar aerodynamische winst.

Dat vertelde Jose Marin van Cervélo tijdens een presentatie van de nieuwe tijdritfiets bij het High Performance Center van Visma | Lease a Bike in Den Bosch. De grootste winst zit dan ook niet in het frame an sich, maar de combinatie met nieuwe wielen van Reserve en nieuwe tijdritbanden van Vittoria.

De staande achtervork loopt vloeiend over in de bovenbuis – foto: Cervélo

Het frame zelf is op enkele plekken licht gewijzigd. De staande achtervork is wat wijder geworden, terwijl deze ook direct in de bovenbuis overloopt. Dat laatste zou zogen voor een vermindering van de verticale stijfheid, wat effectief voor betere demping van vibraties en dus meer comfort oplevert. Tegelijkertijd doet het niks met de laterale stijfheid, wat belangrijk is voor krachtoverdracht.

Daarnaast is de ‘bajonet’ aan de voorzijde van de balhoofdbuis wat groter gemaakt, wat de aerodynamica ten goede komen. Groot zijn de verschillen wat betreft aerodynamica niet op het frame, want enkel het frame is – jawel – één watt sneller geworden.

Meer winst is er behaald door samen met Reserve-wielen specifiek voor de P5 te ontwikkelen. De nieuwe Reserve 77/88 wielset (een verwijzing naar de diepte van de velgen) zou geoptimaliseerd zijn voor het frame van de P5 én in combinatie met nieuwe, 29 millimeter brede tijdritbanden van Vittoria. Vooral een wat bredere velg zorgt voor betere aerodynamica.

Het ‘bajonet’ aan de voorzijde van de balhoofdbuis is wat anders vormgegeven dan bij de vorige P5 – foto: Cervélo

Dat laatste is ook deels reden geweest om de staande achtervork wat wijder te maken; dat zorgt ervoor dat er ruimte is voor de nieuwe wielset en de bredere banden. Er is zelfs ruimte voor banden tot 34 millimeter breed. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de Reserve 77/88 wielset en de nieuwe 29mm TT-band van Vittoria, levert het vier watt winst op. Dat brengt de gehele aerodynamische winst dus op vijf watt.

Een laatste wijziging zit in het tijdritstuur. Alhoewel de kopmannen met een op maat gemaakt tijdritstuur rijden, geldt dat niet voor alle coureurs. Het ‘standaard’ tijdritstuur is voorzien van een wat hoger opstaande rand bij de elleboogsteunen, wat ervoor moet zorgen dat de gebruikers makkelijker hun aerodynamische houding vast moeten kunnen houden.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.