Colnago presenteert Y1RS: nieuwe aero-bike voor Pogacar
foto: Colnago
maandag 9 december 2024 om 11:02

Colnago presenteert Y1RS: nieuwe aero-bike voor Pogacar

Materiaalzone Afgelopen week lekte er al beelden van wat leek op een nieuwe aero-bike van Colnago, maar nu is die fiets officieel uit de doeken gedaan. Het is geen opvolging van de V4RS, maar een volledig nieuwe aero racer: de Y1RS.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
Waar steeds meer merken kiezen voor een all-round racer, maakt Colnago juist een stap in de andere richting, met de introductie van een aero racer. Die komt naast de V4RS te staan, de lichtgewicht fiets van het Italiaanse merk wat met Tadej Pogacar de huidige wereldkampioen in hun gelederen heeft.

De Y1RS zou even stijf zijn als de V4RS, maar significant beter presteren op het gebied van aerodynamica. Zo zou hij 20 watt sneller zijn dan de V4RS bij een snelheid van 50 kilometer per uur en zou hij volgens Colnago zelfs de snelste fiets in het profpeloton zijn, waarbij hij de beste concurrent met 1 watt verslaat.

Blijven we bij de voorkant, dan is er ook een uiterst opvallende cockpit: de CC.Y1. Met zijn Y-vormige stuur doet deze eveneens wat denken aan de Cervélo S5 met zijn ’triangelstuur” maar ook aan het eveneens Y-vormige stuur van de Bianchi Oltre RC. Het ‘gevleugelde’ profiel van het stuur is volgens Colnago bewust zo ontworpen, al noemen ze geen cijfers over de aerodynamische winst die dit op zou leveren.

Nog opvallender is de samenkomst van de zadelbuis en de staande achtervork, waar ook een radicaal nieuw design mogelijk was dankzij nieuwe UCI-regelgeving. Dit zou enerzijds voor meer verticale demping zorgen, waardoor de gebruiker langer een agressieve, aerodynamische houding aan kan houden. Anderzijds zou de nu naar voren gerichte zadelbuis zorgen voor betere aerodynamica, omdat de luchtstroom hier makkelijker langs kan glijden.

Tot slot zijn er nog aerodynamische, semi-geïntegreerde, bidonhouders. Deze zijn ontwikkeld, op verzoek van UAE Emirates, om zo aerodynamisch mogelijk te zijn met ‘gewone’ ronde bidonnen. Alles bij elkaar genomen zou de fiets voor Tadej Pogacar 7,45 kilo gaan wegen, inclusief pedalen en bidonhouders. Dan is de fiets verder afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2 en ENVE ses 4.5 wielen.

Dat komt ook met een prijskaartje, want die fiets kost maar liefst €16.200,-. Er is zelfs nog een iets duurdere variant, afgemonteerd met Campagnolo Super Record Wireless en Campagnolo BORA Ultra WTO wielen van €16.500,-.

foto: Colnago

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.