Cube Reaction C:62 Race Eagle: Rap en wendbaar
Foto's: Joris Knapen
maandag 21 januari 2019 om 09:00

Cube Reaction C:62 Race Eagle: Rap en wendbaar

Fietsen door de bossen. Jezelf uitleven op een uitdagend parcours en verdwalen op onontdekte gravelpaadjes. Ik vind het fantastisch. Helemaal als je dit op een gloednieuwe hardtail 12 speed MTB van Cube mag doen! Hoe rijdt dat nou met een enkel voorblad? De afgelopen maanden ging ik met de Cube Reaction C:62 Race Eagle op pad en zocht het voor je uit.

Zelf rijd ik al jaren op een mountainbike als de weersomstandigheden de racefiets niet toelaten. Wanneer de wegen bezaaid liggen met pekel, bewijst dit oude beestje mij keer op keer trouwe dienst. Toeval of niet, maar hetzelfde merk leverde half november bij mij een fiets af voor de review. Met chemisch groene accenten glimt de Cube mij vanuit de doos enthousiast tegemoet. Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft mij de REACTION C:62 Race Eagle bezorgd. Hier mag ik de komende maanden mee gaan knallen.

Wanneer de fiets uit de doos is, monteer ik het stuur en verwijder ik al het beschermende karton. Bij dit hardtail model valt één ding direct op. Er is vooraan een enkel blad gemonteerd, ook wel aangeduid met 1x. Deze fiets is uitgerust met de SRAM GX Eagle 1×12 aandrijflijn. Geen compact en al helemaal geen triple. Nee, dit is hardcore alleen schakelen op de cassette achter. Gaaf!

Voor de oplettende lezer; hier komt de verwijzing ‘Eagle’ in de naam van de fiets inderdaad vandaan. De carbon crank heeft 32 tandjes voor. Achter vind je maar liefst 12 kransjes op de SRAM cassette. Deze lopen van 10 naar 50. Die grootste heeft in mijn ogen het formaat pannenkoek. Wat een enorme plak! Gingen we een aantal jaar geleden van een 10 speed naar een 11 speed, ondertussen zijn we aanbeland bij de 12 speed.

Om de naam van de fiets verder te ontleden, het frame is gemaakt van C:62 carbon. Het getal 62 staat in dit geval voor het percentage carbon. In 2016 heeft Cube veel energie gestoken in onderzoek en ontwikkeling om deze speciale vezel te fabriceren. Het heeft geresulteerd in een stijf en licht materiaal wat terug te vinden is in verschillende modellen van de Duitse fabrikant.

Het frame komt met twee wielen van het merk Fulcrum. Deze wielen hebben aangepaste decals om aan te sluiten bij de kleuren van de MTB. Qua specs komen ze overeen met de Red Zone 5 wielen. De 29ers omhuld met Schwalbe banden wegen 1800 gram en zijn gemaakt van aluminium. Het voorwiel van Fulcrum bevindt zich in een verende voorvork van Rockshox. De Reba RL Air heeft 100mm vering en is voorzien van een remote lockout. Dit komt er simpelweg op neer dat je door middel van een schakelaar op je stuur de vering aan of uit kunt zetten. De Cube laat zich stilzetten met schijfremmen van Shimano. Voor is een 180mm gemonteerd en achter de kleinere variant met 160mm schijf. Het stuur, de stuurpen en de zadelpen zijn van nieuwkomer Newmen. Dit nieuwe componentenmerk afkomstig uit Duitsland gaat de komende tijd meer ingezet worden op Cube fietsen.

Het parcours op, de bossen in

Nadeel, ik woon midden in het centrum. Voordeel, er zijn veel uitvalswegen en ik zit zo in het bos. Na een handvol kilometers op het asfalt, komt er wat grind onder de Schwalbe bandjes. Een afwisselende gravelroute gaat vooraf aan het MTB-parcours. Zowel op het asfalt als op het grind merk je goed dat de 29ers vooruit willen. De aluminium velgen laten zich prima sturen op een uitdagend parcours. Met regelmaat duik ik als volleerd mountainbiker bochtjes in en draai ik met gemak een korte klim op. Ik verbaas mijzelf op deze MTB. Er zit een bepaalde drive in, die je als fietser vast herkent. In combinatie met het stijve frame begrijp ik waar de naam ‘Race’ vandaan komt. De fiets is rap maar tegelijkertijd ook wendbaar. Tijdens mijn testritten heb ik de Cube prima onder controle. Een heerlijk gevoel zo’n gehoorzame fiets.

Op mijn weg naar de MTB-track passeer ik wat fijne bospaadjes. Van die afgelegen weggetjes met veel wortels en onregelmatigheden onder het rubber waar verder niets of niemand te zien is. Onder toeziend oog van de hoge bomen klik ik met mijn linkerhand de voorvork los, zodat de meeste klappen worden opgevangen door de vering. Het gemak waarmee dit gaat! Heerlijk. Zodra we te maken krijgen met onregelmatigheden, wordt dit keurig gecorrigeerd door de meebewegende RockShox. Eenmaal teruggekeerd op de verharde vlakke wegen, klik ik de vering weer uit.

Afstellen van de vering

Om zo optimaal mogelijk te kunnen genieten van je vering, bestaat de mogelijkheid om deze naar eigen wens en behoefte af te stellen. Je gaat met de zogenaamde sag aan de gang, het percentage wat de vork in mag zakken. Stel je dit in op ongeveer 15%, dan spreek je over sportief en meer efficiënt. Ga je boven de 20%, dan ervaar je meer comfort. Hoe bepaal je nou wat je lekker vindt? Hier zijn wat simpele vuistregels voor. Ga je een lange tocht rijden, dan wordt er geadviseerd om tussen de 20 en de 30% te gaan zitten. Rijd je een wat korter parcours, dan houd je tussen de 10 en 20% aan. Wat uiteraard ook meetelt met instellen, is het gewicht van de fietser. Iemand van 65 kilo veert anders dan iemand van 85 kilo. Om dit in te stellen heeft Rockshox documenten beschikbaar en ook een video. Het pompje om de sag aan te passen dien je zelf los aan te schaffen. Gebruik absoluut geen gewone fietspomp of bijvoorbeeld een compressieapparaat. Hiermee kun je schade aanbrengen aan je vering.

Remmen of techniek?

Heb je de techniek van een volleerde mountainbiker, dan zul je de remmen waarschijnlijk nauwelijks gebruiken. Tijdens mijn ritjes werd er wel flink geremd. Zoals je mag verwachten van twee hydraulische schijfremmen, kom ik in no-time tot stilstand. Gedurende de rit door het bos is na verloop van tijd de bekende kraak van de schijfrem te horen. Het onvermijdelijke zand kruipt langs de schijf. Niets aan te doen. Nadat de fiets de welverdiende poetsbeurt en douche onder de tuinslang heeft gehad, is het geluid weer verdwenen. Het enige Shimano-onderdeel op deze fiets levert goede remkracht en zorgt voor dat zelfverzekerde gevoel. Je kunt je op een mountainbike haast niet meer voorstellen dat er vroeger met velgremmen gereden werd. Dat remt toch voor geen meter als er wat modder op de velg zit. Lang leve de vernieuwingen in de fietsindustrie.

12 speed eyecatcher

Het vetste aan de fiets is toch wel de 12 speed versnelling in combinatie met het enkele voorblad. Hier heeft Cube met SRAM een puike partner in crime voor gevonden. Schakelen doe je met je rechterhand. Onder het handvat zit de SRAM trigger verstopt, de shifter. Het schakelen is even wennen. Niet zozeer dat je alleen op de cassette schakelt, maar dat beide knoppen achter elkaar gepositioneerd zijn. De voorste knop schakelt naar een lichtere versnelling en de achterste zwaarder. Soms zit ik mijn eigen duim in de weg, dit werkt net niet prettig. Het zal een kwestie van gewenning zijn, want je gaat de GX-groep van SRAM op veel meer merken en modellen terugvinden.

Het schakelen zelf gaat vlot en soepel. Ook na een paar maanden gebruik, schakelt hij keurig over. Probleemloos ga ik ze alle twaalf af. In de praktijk heb ik veelal in het midden van de cassette gereden. De pannenkoek werd alleen ingezet als test. Je komt dan ongeacht het terrein in Nederland niet lekker vooruit. Bij de start van mijn testritten over het asfalt zit je al snel op het kleinste kransje. Wil je echt gas geven op het vlakke, dan merk je dat je vertanding tekort komt aan de voorkant. Een fiets als dit is dan ook niet gemaakt voor het vlakke. Blijf vooral weg van het asfalt en duik zo gauw mogelijk de bossen in en de heide op. Wil je toch hard fietsen op verharde wegen, dan word je geacht een hoge cadans te draaien.

Sticky handvat

Wat mij verder in positieve zin opvalt, zijn de handvatten. Een klein detail waar je normaal weinig aandacht aan zou besteden. De uiteindes van het stuut kleven aan je hand. Je hebt hierdoor een stevige grip. Schiet je een mooie bocht in of stuiter je over wat keien, het stuur blijft perfect in je handen zitten. Daarnaast ben ik goed te spreken over het zadel. Op het eerste gezicht lijkt het echt een doorsnee MTB-zadel, maar er zit een fijn stuk comfort in. Niet een houten plank waar je na verloop van tijd enorm last van krijgt dus. De pasvorm van een zadel is uiteraard iets persoonlijks. Dat neemt echter niet weg dat ik er prettig op plaats nam. Chapeau Cube!

Met lichte pijn in mijn hart heb ik de Cube voor de laatste keer schoongemaakt en opgepoetst. Deze groene MTB racer moet helaas weer terug. De fiets weet mij op meerdere fronten te bekoren. Hij stuurt fijn, remt snel en het schakelen met de 12 speed is een verademing. Wat een bereik heb je met deze cassette. Voor een kleine 2300 euro wisselt deze fiets van eigenaar en dan haal je een prima MTB in huis.

Cube Reaction C62 Race Eagle
Frame: C:62 Monocoque Advanced Twin Mold Technology
Voorvork: RockShox Reba RL Air, Tapered, 15x110mm, 100mm, Oneloc
Achterderailleur: Sram GX Eagle™, 12-Speed
Shifters: Sram GX Eagle™ Trigger
Remmen: Shimano XT BR-M8000, Hydr. Disc Brake, (180/160)
Crankstel: Sram X1 Carbon Eagle
Bracket: Sram X1 Carbon Eagle™ DUB, 32T, 175mm
Ketting: Sram GX Eagle
Cassette: Sram XG-1275, 10-50T
Wielen: Fulcrum Red 55
Achterband: Schwalbe Racing Ralph
Voorband: Schwalbe Racing Ray
Stuur: Newmen Evolution 318.10, 720mm
Stuurpen: Newmen Evolution 318.4, 31.8mm
Handvatten: CUBE Race SL Grip 29.5, 1-Clamp
Balhoofdlagers: FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8″, Bottom 1 1/2″
Zadelpen: Newmen Evolution, 27.2mm
Zadel: Natural Fit Active Race
Gewicht: 10,4 KG
Prijs: € 2.299,-

Verantwoording:
Dit artikel is in samenwerking met Cube tot stand gekomen, maar het onderwerp is uitgekozen en geschreven door een redacteur van WielerFlits. Er stond geen vergoeding tegenover en na afloop hebben wij de fiets geretourneerd

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.