De Dauphiné is ook voor wielermerken de belangrijkste Tour-voorbereiding
Materiaalzone Maar liefst vier (!) prototypes van racefietsen zien we dit jaar tijdens het Criterium du Dauphiné: een nieuwe Trek Madone, een nieuwe Canyon Aeroad, een nieuwe Pinarello Dogma en een nog onbekend model van Wilier. Al jaren geldt de Dauphiné als belangrijk lanceerplatform voor nieuwe fietsen, maar waarom is dat zo? WielerFlits legt uit.
Omdat de Tour de France als absoluut orgelpunt van het wielerseizoen geldt, kiezen veel fietsmerken ervoor nieuwe fietsen rond La Grand Boucle te lanceren. Dat zorgt er niet alleen voor dat de coureurs die gebruik maken van hun fietsen weer nét wat sneller zijn, maar er is ook een commercieel belang: nergens in de wielrennerij is er meer aandacht dan voor de Tour de France. Perfect voor een productintroductie.
Maar, dat moet hand in hand gaan met het sportieve belang en dus kan er niks aan het toeval overgelaten worden. Daarom kiezen veel wielermerken ervoor nieuw materiaal al vóór de Tour in gebruik te nemen, zodat de coureurs eraan kunnen wennen en eventuele problemen voorkomen kunnen worden.
Dat ging in de Tour de France van 2014 bijvoorbeeld fout voor de Belkin-ploeg, de voorganger van Visma | Lease a Bike. Dat jaar introduceerde Bianchi een nieuwe tijdritfiets ín de Tour die last minute aan wijzigingen was onderworpen en volgens Richard Plugge “helemaal nog niet klaar was.” Met enkele plekken verlies in het algemeen klassement ten gevolge.
Om dat te voorkomen testen veel ploegen en fietsmerken hun materiaal tegenwoordig uitgebreid voor de Tour. Vaak begint dat al aan het begin van het seizoen, tijdens trainingskampen. Daar kunnen coureurs de nieuwe fietsen, onderdelen of andere producten voor het eerst testen buiten het zicht van de camera, waarna er nog ruim de tijd is om eventuele wijzigingen door te voeren.
Het Criterium du Dauphiné geldt dan als definitieve lakmoesproef. Wanneer de producten zich goed gedragen in koers, zullen ze ook klaar zijn voor de Tour. Een mooie bijkomstigheid voor de merken is dat hun producten al een eerste golf aandacht krijgen, nog voor ze officieel gelanceerd zijn. Eén niet nader te noemen wielermerk benoemde in gesprek met WielerFlits al dat ze tevreden waren met de “buzz” die het gebruik van het ongelanceerde product had opgeleverd.
De komende dagen zullen we mogelijk nog nieuwe producten ten tonele zien verschijnen, zeker met de tijdrit in het verschiet. Hoe dan ook zit er in aanloop naar de Tour nog het nodige materiaalnieuws in de pijpleiding, want voor de lancering van de verschillende nieuwe fietsen zullen we vermoedelijk niet lang meer hoeven wachten.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.