De Lazer helmen van Team Sunweb
De helm vormt een onmisbaar onderdeel in de uitrusting van iedere wielrenner. Of het nu gaat om een fanatieke liefhebber, of een profrenner op het hoogste niveau. De renners van Team Sunweb vertrouwen sinds dit seizoen op de helmen van Lazer. Samen met de ploeg zoomen we dieper in op de verschillende modellen.
Lazer is een gevestigde naam wanneer het gaat om fietshelmen. Wielerhelden als Paolo Bettini, Johan Museeuw en Tom Boonen droegen ooit de helmen van het Belgische merk. In de WorldTour levert Lazer vandaag de dag behalve aan Sunweb ook de helmen voor Jumbo-Visma, terwijl het eveneens leverancier is van Mathieu van der Poel en zijn ploeggenoten bij Corendon-Circus.
Om meer te weten te komen over de hoofddeksels die de renners van Team Sunweb tot hun beschikking hebben, nemen we contact op met Piet Rooijakkers. Hij is als research en development expert werkzaam bij de ploeg. Rooijakkers, tussen 2006 en 2010 zelf renner bij de formatie van Iwan Spekenbrink, vertelt wat zijn functie inhoudt. “Ik ben verantwoordelijk voor alles tussen schoenplaatjes en helm, zeg maar de hardware.” Dat maakt hem de aangewezen persoon om ons meer over de helmen te vertellen.
Team Sunweb heeft dit seizoen de beschikking over drie verschillende modellen. De Z1, de Bullet en de Victor. Voor reguliere ritten kunnen de renners kiezen tussen de Z1 en de Bullet, terwijl de Victor wordt opgezet op dagen wanneer er tegen de klok wordt gereden.
Z1 of de Bullet
Voor iedere wedstrijd bekijkt de ploeg samen met de renners welke helm het meest geschikt is. Het team geeft advies over welk type helm ze het beste kunnen dragen en vaak volgen de renners deze suggestie. De Z1 is de lichtste en meest ventilerende helm van de twee. De Bullet is de snelste, maar ventileert dan weer wat minder en is ook iets zwaarder.
Vlakke sprintersritten worden veelal aangevangen met een Bullet terwijl in bergetappes meestal de Z1 gebruikt wordt. “Hoe de finale eruit ziet, is voor de helmkeuze van groot belang”, voegt Rooijakkers toe. “Stel dat de etappe grotendeel vlak is en de finish bergop, dan wordt er toch vaak voor een Z1 gekozen. Andersom ook. Wanneer het bergachtig is, maar de laatste 20 kilometer vlak, dan is de Bullet vaak de beste keuze.”
Drie belangrijke factoren
Om te kijken welke helm het beest geschikt is, wordt volgens Rooijakkers gekeken naar drie verschillende factoren: comfort, gewicht en aerodynamica. Bij de factor comfort gaat het vooral om de ventilatie die een helm met zich meebrengt. Op dat punt scoort met name de Z1 goed. Deze lichte helm (190 gram in maat S) heeft maar liefst 31 ventilatiegaten, wat er voor zorgt dat de wind vrij spel heeft. De Bullet beschikt over acht gaten, wat de helm wat warmer maakt. Om dit op te lossen heeft de Bullet de ‘Airslide’ bedacht. Dit is een klep bovenop de helm die open en dicht geschoven kan worden. Open betekent meer ventilatie en dicht betekent meer aero. “De renners zorgen er zelf voor dat de klep op tijd naar beneden gaat”, legt Rooijakkers uit. “Het is niet zo dat we in het oortje hoeven te roepen: Klep dicht en rijden maar”, zegt hij lachend.
Wat betreft het gewicht, is er een duidelijk verschil tussen de twee modellen. Het gewicht van de Z1 bedraagt bij maat S 190 gram, terwijl de Bullet voor deze maat 315 gram aangeeft. In een sport waarin iedere gram telt, zie je dat wanneer het omhoog gaat vooral voor de Z1 wordt gekozen.
Op het gebied van aerodynamica komt de Bullet goed voor de dag. Volgens Lazer is dit model één van de snelste helmen op de markt. Rooijakkers kan dit alleen maar beamen. “Natuurlijk zeggen al die merken dat ze de snelste zijn. Lazer heeft de beschikking over een windtunnel, dus zij kunnen ook aantonen dat de Bullet ook daadwerkelijk sneller is. En ik kan je zeggen, dit is misschien wel de snelste helm die ik gezien heb.”
Veilig met MIPS
Misschien wel de belangrijkste eigenschap hebben we nog niet besproken. Dat is namelijk de veiligheid. Dat blijft immers de voornaamste reden om een helm op je hoofd te zetten. Volgens Rooijakkers is dit bij deze helmen dik in orde. “Het is wel grappig, want het is zeker de belangrijkste factor. Maar het is niet een factor waar ik mij vanuit mijn functie druk om hoef te maken. De helmen van tegenwoordig moeten aan zoveel eisen voldoen, dat je wel kunt zeggen dat deze helmen veilig genoeg zijn.”
Om de helm nog veiliger te maken, maakt Lazer (net als veel andere merken) gebruik van het MIPS-systeem. Door deze gele constructie aan de binnenkant van de helm kan het hoofd nog iets bewegen bij een klap. Dankzij deze ‘kreukelzone’ wordt de impact van de klap een stuk minder wordt de kans op zwaar hersenletsel een stuk kleiner. Op deze manier doet de hoofddeksel zijn werk op het moment waar hij eigenlijk voor bedoeld is.
De Lazer-helmen die de renners van Team Sunweb dragen, zijn ook beschikbaar voor de consument. De Z1 is verkrijgbaar voor € 219,99 (met MIPS) of € 199,99 euro (zonder MIPS). De Bullet gaat voor € 279,99 over de toonbank. Zonder MIPS kost de helm € 249,99 euro.
Verantwoording:
Shimano is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. De keuze voor het onderwerp is gemaakt door WielerFlits en het artikel is geschreven door een van onze redacteuren.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.