De Merida Scultura van Vincenzo Nibali
Hoogtestages, trainingskampen of diëten. Allemaal zinloos voor een wielrenner wanneer de basis niet goed is: de fiets. Een renner of renster kan zichzelf nog zo goed verzorgen en fysiek in de beste vorm verkeren, wanneer het materiaal niet in orde is, doet dat er allemaal niet toe. In de fiets van … bespreken we het materiaal van een profrenner of renster. Vandaag: de Merida Scultura van Vincenzo Nibali.
Zijn mecaniciens waren zeker zo benieuwd als de kopman van Bahrein-Merida zelf. Ook zij zaten voor de Grand Départ met smart te wachten op de speciale Merida Scultura van Vincenzo Nibali die nog geleverd moest worden. Het speciale zat hem niet zozeer in de componenten of het materiaal van het lievelingstuig van de Siciliaan (daarop viel ook bij zijn standaardmodel niet veel meer te winnen), maar wel in het esthetische: een gepersonaliseerde kleurstelling en print op het frame.
En wat zou je bij de Haai van Messina anders mogen verwachten dan een verwijzing naar zijn bijnaam. Merida trok de minimalistische lijn van Nibali’s gepersonaliseerde Reacto (de aerofiets van Merida) door naar de Scultura. Een strak vormgegeven haai siert dus de bovenbuis van de fiets waarmee Nibali deze weken door Frankrijk rijdt.
De Scultura is Merida’s allround klimfiets. Nibali werkt bijna al zijn wedstrijden af op dit model. “Hij kiest vooral voor de Scultura vanwege het comfort”, vertelt Bahrein-Merida’s mecanicien Filip Tisma ons. “De Reacto heeft een net iets andere geometrie. Nibali is een renner die het liefst niet te veel sleutelt aan zijn fiets of positie. Als het goed is, is het goed. Vandaar dat hij dus ook zo min mogelijk wisselt tussen de Reacto en Scultura.”
Gewicht en comfort
In alle maten blijft de Scultura onder de 6,8 kilo. Essentieel, niet alleen voor kopman Nibali, maar ook voor zijn in sommige gevallen grotere ploeggenoten. De fiets van Taiwanese makelij is uitgerust met een Shimano Dura-Ace 9100 elektronische onderdelengroep, Fulcrum 40 T wielen, die naargelang het parcours ook nog gewisseld kunnen worden voor de hogere 55 T set. Het cijfer staat daarbij voor de hoogte van de velgen in millimeters. De lagere velgen zijn uiteraard iets lichter. Schijfremmen gebruikt de Italiaan voorlopig niet, hoewel hij daar wel voor zou kunnen kiezen.
Op zijn wielen liggen Continental Pro LTD Competition tubes. Als stuur kiest de Italiaan voor de FSA K-Force. Minder gestroomlijnd dan de Vision Metron waarover de renners van Bahrein-Merida ook kunnen beschikken, maar wel lichter. De bidonhouders zijn van Elite en zijn vermogensmeter is van SRM. Het zadel is volledig zwart, zonder sponsorlogo’s, wat ons doet vermoeden dat hij hier een onderdeel gebruikt van een merk dat geen leverancier van zijn ploeg is.
Herkenbare positie
Nibali’s positie kenmerkt zich door zijn rechte rug en de handen die hij bijna altijd bovenop zijn remgrepen legt. Om die rechte rug te kunnen aanhouden, kiest hij ervoor om zijn zadel altijd licht omlaag te laten wijzen. Vanwege de handen die hij bij voorkeur bovenop de remgrepen legt, activeert hij daar altijd de schakelknoppen bovenop zijn shifters. “Op die manier kan hij altijd schakelen”, verklaart Tisma.
Het is een van de voordelen van de elektronische schakelgroepen van Shimano. Waar Nibali lange tijd vasthield aan mechanisch schakelen, is de Siciliaan inmiddels overtuigd van het gemak van een elektronische onderdelengroep.
Luxekeuze
Als absolute kopman heeft Nibali uiteraard de beschikking over beide topmodellen van Merida. Die luxe geldt niet voor alle renners zijn ploeg. Zo las je eerder al op Wielerflits dat Sonny Colbrelli doorgaans op de Reacto van start gaat. “Niet alle renners kunnen beide frames kiezen”, vertelt Tisma. “In de Tour hebben alleen Nibali, Rohan Dennis en Dylan Teuns de beschikking over beide frames.”
Op ons verzoek haalt Tisma ook de Reacto van Nibali tevoorschijn, helemaal van achteruit de vrachtwagen. Ook de Reacto is speciaal voor de Siciliaan vormgegeven.
Minimalistisch, dat is de beste manier waarop je de aerofiets van de kopman van de Bahreins-Italiaanse wielerploeg kunt omschrijven. De tweewieler is grotendeels matzwart, met op de onderbuis een grafisch element dat van rood via roze naar geel kleurt, naar analogie met de leiderstruien van de Rondes van Spanje, Italië en Frankrijk, die hij in zijn carrière won. De kleuren zijn eigenlijk alleen zichtbaar wanneer je de fiets van bovenaf bekijkt, verder blijft alles zo sober mogelijk.
Gestript van frivoliteiten
En dat is met een reden, want het minimalistische kleurgebruik levert een gewichtsbesparing van 150 gram aan lak op. “De print op de onderbuis is eigenlijk een sticker”, legt Tisma uit. “Echte verf is niet gebruikt op deze fiets. Dat samen met gewichtsbesparingen op andere componenten, leidt ertoe dat we deze aerofiets zonder transponders onder het door de UCI bepaalde minimumgewicht van 6,8 kilo krijgen.”
Het maakt de Reacto van Nibali een van de lichtste aerofietsen in het peloton. Hij betaalt daarvoor een kleine prijs op het vlak van aerodynamica. Zo gebruikt Nibali ook hier geen Vision Metron-aerostuur, maar de lichtere maar minder gestroomlijnde FSA K-Force. De Reacto heeft bovendien nog geen volledig geïntegreerde kabels: “Andere merken hebben dat wel, maar dat kost hen ongeveer 150 gram extra”, zegt Tisma.
Nibali’s aerodynamische fiets heeft verder dezelfde setup als zijn Scultura: Shimano Dura-Ace 9100 elektronische onderdelengroep en Fulcrum 40 T wielen, die naargelang het parcours gewisseld kunnen worden voor de hogere 55 T set. Schijfremmen gebruikt de Italiaan ook hier niet, hoewel hij daar wel voor zou kunnen kiezen. Verder: Continental Pro LTD Competition tubes, bidonhouders van Elite en een vermogensmeter van SRM. Ook hier is zijn zadel vakkundig geanonimiseerd.
Luxekeuze
Maar hoe licht de Reacto ook is voor een aerofiets, de Haai van Messina gebruikt hem enkel voor echt vlakke ritten. Wanneer het enigszins bergop gaat of wanneer het wegdek zoals in de Belgische openingsrit van de Tour niet overal even gelijkmatig is, verkiest Nibali de Scultura.
Voor een kopman in de Tour de France, heeft Nibali qua afmontage twee fietsen die weinig afwijken van die van zijn ploegmaats. Het zegt veel over de tweewielers die de Taiwanese leverancier en naamsponsor van de ploeg op de weg brengt. Gewicht en comfort zijn voor hem als klassementsrenner belangrijkere factoren om rekening mee te houden dan stijfheid en aerodynamica, maar wanneer het parcours daarom vraagt, heeft de Italiaan de luxe dat hij kan kiezen tussen twee modellen die op hun terrein uitblinken. Grote concessies hoeft hij in beide gevallen nooit te doen.
Nibali’s Merida Scultura
- Frame: Scultura CF4 Rim
- Onderdelengroep: Shimano Dura-Ace 9100
- Wielen: Fulcrum 40 T of 55 T
- Banden: Continental Pro LTD Competition
- Stuur: FSA K-Force
- Stuurlint: Prologo One Touch
- Vermogensmeter: SRM
- Bidonhouders: Elite
Verantwoording:
Merida is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform. De keuze voor het onderwerp is gemaakt door WielerFlits en het artikel is geschreven door een van onze redacteuren.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.