Dit is Lotte Kopecky’s fiets voor Parijs-Roubaix, met een enkel voorblad
foto's: WielerFlits/Ties Wijntjes
Ties Wijntjes
zaterdag 6 april 2024 om 11:50

Dit is Lotte Kopecky’s fiets voor Parijs-Roubaix, met een enkel voorblad

Materiaalzone Geen koers waar ploegen zo druk zijn met het materiaal als Parijs-Roubaix. De kasseien zijn een beproeving voor de coureurs, maar ook voor de fietsen. WielerFlits ging met Specialized langs de uitvalsbasis van SD Worx-Protime om de racer van Lotte Kopecky voor Parijs-Roubaix onder de loep te nemen.

Met Specialized als fietsensponsor heeft SD Worx-Protime de keuze uit de speciale Tarmac SL8 en de Roubaix SL8. Die laatste fiets is speciaal voor slechte ondergrond ontwikkeld, met onder de stuurpen 20 millimeter veerweg dankzij de Future Shock, maar toch kiest de gehele damesploeg voor de Tarmac SL8.

Dat laatste is enerzijds omdat de dames vergeleken met de heren relatief weinig kilometers over kasseien afwerken, maar ook omdat de nieuwste generatie van de Tarmac al behoorlijk comfortabel is van zichzelf; de herenploegen kiezen dit jaar bijvoorbeeld ook veelal voor de Tarmac SL8.

Zo ook Lotte Kopecky, die op een volledig zwart frame haar wedstrijd zal starten. Vooral haar keuze voor een 1-by setup van haar SRAM RED eTap AXS groepset springt in het oog. De wereldkampioene kiest voor een 50-tands voorblad, met een 10-33 cassette. Om te zorgen dat ze ook met haar handen bovenop het stuur kan schakelen, heeft ze onder het stuur zogenaamde SRAM Blips gemonteerd; extra schakelknopjes los van die op de remgrepen.

Misschien wel de belangrijkste keuze voor Parijs-Roubaix, is die van de banden. Kopecky heeft gekozen voor de 32 millimeter brede S-Works Mondo; de bandbreedte die we waarschijnlijk het meest zullen zien in zowel het mannen- als vrouwenpeloton. Die banden zijn gemonteerd op Rapide CLX II wielen, met voorin een velgdiepte van 51 millimeter en achterop een velgdiepte van 60 millimeter.

Qua bandenkeuze was het vooral de fiets van een andere rijdster van SD Worx-Protime die opviel: die van Lorena Wiebes. Zij gaat nog een stapje verder in bandbreedte en kiest voor de 35 millimeter brede S-Works Mondo banden, die maar nét in het frame van haar Tarmac SL8 passen.

Bijzonder brede banden voor Lorena Wiebes: de 35mm S-Works Mondo

Een laatste fraaie detail vonden we bij de pedalen. Kopecky rijdt met het klikpedaalsysteem van Time en heeft ter ere van haar wereldkampioenschap een speciaal ontwerp gekregen, met aan de onderzijde een patroon van talloze vlekjes in de welbekende kleuren van het wereldkampioenstricot.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.