Dit valt op aan de wielertrends van 2024: herstel van fietsindustrie blijft uit
Terugblik Een klein jaar geleden blikten we op Materiaalzone vooruit op de materiaaltrends die we voor wielerseizoen 2024 verwachtten. We voorzagen onder meer een opkomst van kortere cranks, aanhoudende voorraadproblematiek en nog meer groei van het gravelsegment. In hoeverre bleken die trends te kloppen? WielerFlits blikt terug op materiaaltrends in de wielersport van 2024.
Voor de materiaalliefhebbers uit de Lage Landen werd het seizoen goed en wel afgetrapt op Velofollies. Al jarenlang geldt de Belgische wielerbeurs als één van de ijkpunten van het wielerseizoen, voor de industrie maar ook voor de liefhebbers. Dat was ook reden voor WielerFlits om een rondgang te doen langs industry insiders en vooruit te blikken op aanstaande materiaaltrends, die je hieronder nog eens terugleest.
Voorraadproblematiek
Bovenaan dat lijstje stond voorraadproblematiek. Dat bleek helaas ook de trend te zijn die de fietsindustrie domineerde in 2024. Enkele jaren van weelde werden gevolgd door stagnerende verkopen en financiële moeilijkheden voor veel wielermerken. Enkele producenten van e-bikes raakten failliet, terwijl grote bedrijven als AGU en Accell Group nog altijd in zwaar weer verkeren.
Alhoewel we van veel merken en distributeurs horen dat de markt wat lijkt te stabiliseren, is er nog altijd veel onrust. Verschillende bedrijven en Nederlandse kantoren van internationale merken voeren nog bezuinigingen door, terwijl er verschillende namen rondzingen van bedrijven die nog altijd niet zeker zijn van een financieel gezonde toekomst. Wordt ongetwijfeld vervolgd in 2025…
Kortere cranks
Ook het tweede thema op het lijstje zagen we regelmatig terugkomen in 2024: kortere cranks. Al enkele jaren zien we steeds meer profs met kortere cranks rijden, vanwege groeiende kennis omtrent bikefits en omdat sommige coureurs er efficiënter vermogen mee zouden kunnen genereren.
Zo was onder meer in het nieuws dat Pogacar koos voor 5 millimeter kortere cranks dit seizoen, en hij was niet de enige prof die voor kortere pedaalarmen koos. Maar ook voor de consument werd het makkelijker om kortere cranks te kiezen: SRAM introduceerde bijvoorbeeld 160 millimeter cranks hij hun SRAM RED AXS XPLR 13-speed gravelgroepset. Voorheen waren 165 millimeter cranks de kortste variant.
Gravel
Dat het gravelsegment bleef groeien was, zoals we zelf al schreven, enigszins een open deur intrappen. Maar, het bleek ook dit jaar weer zo te zijn. Van nieuwe groepsets tot nieuwe fietsen en nog meer gravel-specifieke producten zoals Castelli’s gravelshirt met een vak voor een waterzak: fietsen op het onverharde blijft aan populariteit wennen. Vooral het koers-segment van de gravelsport lijkt nog altijd rap groeiende.
Campagnolo… werkt aan een comeback!
Afgelopen seizoen zagen we Campagnolo voor het eerst níét in de WorldTour als sponsor. Dat volgde op jaren waarin de Italiaanse componentenproducent aan marktaandeel inleverde aan Shimano en SRAM, waardoor het niet ondenkbaar leek dat die teloorgang alleen maar zou voortzetten.
Maar, goed nieuws voor de liefhebbers van Italiaans wielerpurisme: Campagnolo is de komende jaren gewoon weer aanwezig op het hoogste niveau van de wielersport. Daarmee kunnen we niet gelijk stellen dat de lijn omhoog is gevonden, maar lijkt de krimp van het merk in ieder geval wat te stagneren.
Nieuwe fietsen
Nieuwe fietsen genoeg in 2024. We voorspelden onder meer de Canyon Aeroad, de Pinarello Dogma F, de Scott Addict en de Giant TCR. De Trek Emonda zagen we zoals voorspeld ook vernieuwd worden dit jaar, al gebeurde dat in een samensmelting met de vorig jaar nog vernieuwde Trek Madone. Enkel de Cannondale SystemSix bleek onterecht in ons lijstje te staan. Nu die aero-racer ook dit jaar weer niet is vernieuwd, lijkt het erop dat die een stille dood sterft.
Welke materiaaltrends zag jij in 2024, die ontbraken in ons overzicht? Laat het weten in de comments.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.