Dit waren de 10 beste Materiaalzone-verhalen van 2024
Ties Wijntjes
dinsdag 31 december 2024 om 17:30

Dit waren de 10 beste Materiaalzone-verhalen van 2024

Materiaalzone Kleurrijke frames, opvallende gebeurtenissen en nieuwe producten; ook in 2024 was er genoeg te schrijven over materiaalnieuws in de wielersport. Genoeg reden om op de valreep van de jaarwisseling nog eens terug te blikken en tien opvallende berichten uit te lichten.

Voor de materiaalliefhebber zal wielerjaar 2024 onder meer de boeken in gaan als het jaar van exploderende tubeless banden en de aanhoudende voorraadproblematiek. Gelukkig was er ook leuk nieuws en zagen we weer tal van fraaie staaltjes wielertechniek de revue passeren. We blikken terug op een tiental berichten die bovenmatig veel werden gelezen, die we met verwondering schreven of waar we als liefhebber simpelweg blij van worden.

Goodyear verkoopt band van 650 euro
Soms zijn de kleinste dingen het meest opvallende nieuws. Bijvoorbeeld de nieuwe band die Goodyear dit jaar op de markt bracht. Normaliter zouden we er waarschijnlijk weinig aandacht aan besteed hebben, maar gezien de prijs én de reden achter die prijs werd het één van de best gelezen Materiaalzone-berichten van 2024. Met een exorbitante prijs van €650,- voor een stukje rubber, poogde het Amerikaanse merk namelijk UCI-regels te omzeilen. Een geniepig trucje dus.


John Degenkolb koerst met zijn hart
Parijs-Roubaix is een prachtige koers om te bekijken, zeker als materiaalredacteur. Zelden krijgen fietsen zoveel te verduren in een wedstrijd, dus ze moeten optimaal voorbereid zijn. Dat geldt voor het materiaal, maar ook voor de coureurs zelf, die soms ook een mentaal zetje in de rug nodig hebben. Dat bleek ook bij John Degenkolb, die met een foto van zijn familie de Helleklassieker reed, maar onderweg wel nog een onderdeel verloor.


Puck Pieterse’s lucky charm
Sowieso kijken we graag naar de fietsen van de profs. Want alhoewel zij een stuk harder rijden dan wij, zijn het ook gewoon mensen die graag hun fiets wat personaliseren. De ene keer is dat met speciale onderdelen, de andere keer met een speciale kleurstelling en in het geval van Puck Pietserse is dat simpelweg met een gelukspoppetje.


Tadej Pogacar’s hyperbike
Materiaalfetisjisten of the world, unite! Tadej Pogacar trok dit jaar met een bijzondere fiets naar de Tour de France. De Colnago V4RS kennen we al langere tijd, maar in La Grande Boucle zagen we dat de Sloveen gebruik maakte van tal van speciale onderdelen. Van tandwielen die deels van carbon zijn tot titanium boutjes en speciale vleugels op de remmen. Een lust voor het oog van de materiaalliefhebber.


Gravelkampioen Marianne Vos
Nog één fiets van de profs dan. Wij zijn ondertussen de tel kwijt hoeveel wereldtitels Marianne Vos heeft gewonnen, maar tijdens het WK Gravel voegde ze er dit jaar nog eentje aan haar palmares toe. Dat kwam onder meer door de bandendrukregelaar van Gravaa, die we eerder al in actie zagen maar hiermee voor het eerst écht zagen scoren.


Elektronische groepsets zijn te hacken
Toch was het niet louter hosanna in 2024. Eén bericht waardoor we behoorlijk verbaasd naar ons scherm zaten te staren, was dat Shimano’s elektronische Di2 groepsets te hacken waren. Ondertussen heeft de Japanse onderdelenfabrikant het lek boven water én verholpen, maar de producenten van wielerelektronica zijn wel gewaarschuwd.


Tubeless: een vloek of een zegen?
Dit voorjaar schreven we vaker dan we lief hebben over tubeless banden en hookless wielen, omdat die meerdere valpartijen veroorzaakt zouden hebben. Dat zou vooral komen door hookless velgen: een type velgconstructie wat iets lichter is én makkelijker te produceren voor wielmerken. Ondertussen lijkt de storm weer wat te zijn gaan liggen, nadat verschillende ploegen hun materiaalkeuzes wat hebben gewijzigd, maar er loopt nog altijd een UCI-onderzoek naar de kwestie.


Een kijkje in de keuken van Visma | Lease a Bike
Het profbestaan zal voor menig amateurwielrenner ongetwijfeld ver buiten bereik voelen, maar gelukkig krijgen we regelmatig een kijkje in de keuken bij profploegen. Zo ook deze zomer bij Visma | Lease a Bike toen Jenco Drost, Head of Performance Equipment, ons meenam in hun voorbereiding voor de Tour de France. Daar bleek dat het niet enkel de zwaarste koers voor de coureurs is, maar dat de Tour ook meer eist van de omkadering.


Canyon innoveert met helmen
Aerodynamica, lager gewicht en stijvere fietsen zijn allemaal leuke manieren van vooruitgang, maar een van de weinige gebieden waar innovatie écht belangrijk is, is op het vlak van veiligheid. Dat Canyon dit jaar een helm met een nieuw sluitingssysteem introduceerde, juichen wij dus toe. Of dit een enorme vooruitgang is op het gebied van veiligheid en de nieuwe standaard wordt, is afwachten. Maar dat Canyon hier tijd en geld in stopt, verdient wat ons betreft al een compliment.


Voorraadproblematiek
Ons favoriete thema was het absoluut niet, maar de voorraadproblematiek die de wielerindustrie domineert, kan in dit lijstje helaas niet ontbreken. Na jaren van stijgende verkoopcijfers, was er dit jaar juist sprake van grote financiële problematiek in de sector. Ondertussen lijkt de markt zich in wat rustiger vaarwater te bevinden, maar er is nog altijd zeker geen sprake van volledig herstel. Dit is dus ongetwijfeld niet de laatste keer dat we over de voorraadproblematiek schrijven.


Wat vond jij het beste, het mooiste of het meest opvallende materiaalnieuws van 2024? Laat het weten in de reacties!

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.