Edoardo Affini gebruikt bandenspanningregulator in Dwars door Vlaanderen
Materiaalzone Edoardo Affini is Dwars door Vlaanderen gestart met een opvallend technisch snufje. De fiets van de Italiaan is voorzien van een systeem dat de bandenspanning al rijdend kan aanpassen; het KAPS-systeem van Hubtech.
Het idee van de bandenspanningregulator is vrij simpel; met een druk op de knop kan de coureur de bandenspanning omlaag of omhoog brengen naar een vooraf ingesteld niveau. Dat betekent dat de coureur op glad asfalt met een hoge – en dus efficiënte – bandenspanning kan rijden, terwijl er op kasseien of andere slechte ondergrond met een lagere – in die situatie snellere – bandenspanning gereden kan worden.
👀 Looks like Affini is testing the KAPS adjustable air pressure system. #DDV23 #DDV pic.twitter.com/myK3cltMrF
— Janus (@JVerlaeckt) March 29, 2023
Het specifieke product dat Affini hiervoor gebruikt, is het uit Eindhoven afkomstige KAPS-systeem van Hubtech, of voluit: Kinetic Air Pressure System. Dit betreft een speciale naaf waarin een klein pompje is weggewerkt, die wordt aangedreven door de rotatie van het wiel. Via een leiding is de naaf verbonden met het ventiel van de band, waardoor de bandenspanning aangepast kan worden. Een knop activeert het systeem, waarna de band in enkele seconden wordt opgeblazen of dus wordt afgelaten.
Helemaal nieuw is een dergelijk systeem niet, want vorig jaar introduceerde Team DSM de Scope Atmoz wielen, die van een gelijkvormige techniek voorzien waren. Destijds besloot DSM de wielen niet in koers te gebruiken, omdat het een te grote aanpassing bleek en de ploeg het enkel wilde doen als ze alle coureurs ervan konden voorzien. Toch heeft dat wel het licht op groen gezet voor andere ploegen om gelijke systemen te introduceren, omdat de UCI het toen expliciet heeft toegestaan.
Voorlopig lijkt Edoardo Affini de enige coureur van Jumbo-Visma die met de innovatie is gestart, dus vermoedelijk betreft het een test. Als het een succes blijkt, zullen we het systeem vermoedelijk snel genoeg terugzien.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.