Eerste indruk: De Basso SV is veelzijdig, makkelijk en vooral héél leuk
Materiaalzone Sempre Veloce, oftewel ‘altijd snel’. Dat is waar SV, de nieuwe fiets van Basso, voor staat. Toch is het nieuwe model van Basso meer dan dat. Het is een fiets die performance en comfort voor de alledaagse gebruiker moet samenbrengen. Geen snelheidsmonster voor de WorldTour-coureur, maar een veelzijdige racer voor wielrenners zoals jij en ik.
De SV is de opvolger van Basso’s vlaggenschip, de Diamante SV. Toen werd begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe fiets, vroeg het Italiaanse merk zich allereerst af voor wie ze de nieuwe fiets gingen ontwikkelen. Daaruit rolden verschillende rijdersprofielen, waar de SV stuk voor stuk de ideale match voor zou zijn.
Zo is er Mike, de ex-prof die van lange ritten houdt, maar geen loom endurance-model zoekt. Fast is Fun, zou hij zelf zeggen. En er is Maria die graag deelneemt aan Gran Fondo’s en een veelzijdige fiets zoekt die ook op de Toscaanse Strade Bianche goed uit de voeten kan. En er is Leonardo, marketingmanager bij Basso, die graag lange-afstandsraces rijdt en daarvoor een agressief sturende maar evengoed comfortabele fiets zoekt. Je snapt: de SV moet excelleren in veelzijdigheid en vrijwel overal uit de voeten kunnen. Slechts één ding hoeft de SV niet te kunnen: de allersnelste fiets te zijn voor de meest veeleisende profs. De SV is er voor de liefhebber.
Want Basso kiest er bewust voor géén WorldTeam te sponsoren. Regelmatig krijgen ze de vraag waarom dat zo is, en het antwoord daarop heeft de ontwikkeling van de SV gevormd. “Het gaf ons de vrijheid een fiets te ontwikkelen voor alledaagse coureurs en mensen met een passie voor de sport. Veel merken beginnen met de ontwikkeling van een fiets voor profs en gaan deze daarna aanpassen aan de gemiddelde gebruiker. Dat laat vaak dingen te wensen over, op het gebied van comfort en veelzijdigheid. Wij kiezen een ander pad: we kiezen niet voor een WorldTeam, maar focussen ons volledig op ‘echte wielrenners’”, legt Leonardo uit.
De gebruiker voorop
Toch staat performance dus centraal bij de SV, waardoor om te beginnen is gekeken naar een sterke, lichtgewicht constructie. Oftewel: een carbon frame wat gewicht bespaart maar op de juiste plekken ook niks te wensen laat qua stijfheid. De frameset weegt 1.150 gram en gaat er qua stijfheid vrijwel overal wat op vooruit ten opzichte van de huidige Basso Diamante en Diamante SV.
De trapasstijfheid en vooral de balhoofdstijfheid is groter dan beide voorgangers, wat tot een goede aanzet en reactief stuurgedrag moet leiden. De stijfheid van de achterdriehoek is gelijk als die van de huidige Diamante SV en wat minder stijf dan de Diamante. Dat zou zorgen voor een mooie balans tussen responsiviteit van de fiets enerzijds en comfort anderzijds.
Gelijktijdig is er ook gekeken naar aerodynamica, waarbij het frontale oppervlak van de fiets iets is verminderd ten behoeve van de aerodynamische prestatie. Tevens zijn de buizen van de welbekende Kammtail vormen voorzien en is het voorwiel ontworpen om de luchtstroom zo efficiënt mogelijk van het wiel naar de bovenbuis te laten glijden. Maar waar de echte winst volgens Basso zelf zit, is in de geometrie van de SV.
Want wie niet lekker op de fiets zit, zal ook niet kunnen genieten van een snelle fiets, zo betogen de productontwikkelaars van Basso. Een fiets presteert pas écht goed, als comfort en een goede bikefit de prioriteit genieten. Dan pas kan je echt geniet van je ervaring op de fiets en die ervaring optimaliseren, stellen ze.
Daarom werkte Basso samen met 4Performance, in Italië een instituut op het gebied van bikefitting, aan de geometrie. Daaruit rolde zeven framematen die enigszins overlappen qua maatvoering, om te zorgen dat er voor iedereen de juiste maat is. Die komen allemaal met een wat hogere stack (hoogte van de balhoofd ten opzichte van de trapas), wat het comfort ten goede moet komen. Het frame biedt ruimte aan banden tot 35 millimeter breed, waardoor de SV ook op slecht wegdek, kasseien of licht gravel goed tot zijn recht zou moeten komen.
De zadelpen is zo ontworpen dat deze in enige mate meegeeft voor wat extra comfort. Dat komt mede door een nieuw ontworpen systeem van bevestiging van de zadelpen, de 3B klem. Deze zou de zadelpen zo vastzetten, zodat hij schokken en trillingen absorbeert. Daarnaast is de zadelpen langer gemaakt, zodat coureurs van verschillende lengtes op één maat passen en iedereen dus de juiste afstelling kan vinden op de SV.
Een fraai laatste detail, treffen we in de lagers die zijn gebruikt. De zogenaamde Microtech Solid Oil Bearings gebruiken een specifiek soort smering, van vaste olie, wat de levensduur van de lagers verdrievoudigd ten opzichte van reguliere lagers. Daarnaast beschermen ze ook beter tegen vuil van buitenaf. Scheelt weer in het onderhoud dus.
Divers
De eerste testritten die ik op de fiets maak, voeren door het heuvellandschap rondom Bassano del Grappa. De geboortegrond van de SV en volgens Leonardo Basso, die samen met zijn broer aan het roer van het gelijknamige merk staat, ook de ideale wegen voor de SV. Brede, vlakke wegen worden afgewisseld met korte hellingen, terwijl het wegdek regelmatig wat te wensen laat en een enkele keer zelfs in kasseien verandert. In andere woorden: een streek waar een fiets met een divers karakter zich kan onderscheiden.
Daarbij springt eruit hoe aangenaam de wegligging van de SV is. De fiets voelt enorm stabiel aan, in vrijwel alle omstandigheden. Even de brommer aanslingeren op het vlakke, of een bochtige afdaling; de SV biedt een flinke portie vertrouwen door zijn stabiliteit. Slechts één enkele keer merk ik wat nervositeit, als ik met mijn handen bovenop de remgrepen op hoge snelheid over slecht wegdek afdaal. Het smalle stuur zorgt ervoor dat de fiets dan een klein beetje begint te trillen. Simpelweg door mijn handen naar de beugels te verplaatsen, die door de flare drie centimeter breder zijn, lost dat ‘probleem’ op en zorgt ervoor dat ook het restant van die afdaling goed voelt.
Dat stuur past ook bij het thema van veelzijdigheid wat de productontwikkelaars bij Basso in gedachten hadden toen ze de SV gingen ontwikkelen. Bovenop de remgrepen kan je jezelf perfect in een smalle, agressieve positie wurmen om bijvoorbeeld een jagend peloton in een Gran Fondo af te houden, terwijl de wat bredere beugels zorgen voor extra controle en voorspelbaar rijgedrag op hoge snelheid.
Gebalanceerd
Door de 32 millimeter brede banden die op mijn testfiets zijn gemonteerd lijkt de SV soms wat agressiviteit te missen in de eerste stuurbeweging. Daardoor kan je hem niet keihard een bocht insmijten, maar wel heel geleidelijk een agressieve lijn opzoeken. Als je eenmaal in de bocht hangt, kan je met de SV flink de limiet opzoeken zonder dat dat nerveus of instabiel voelt.
Tevens is merkbaar hoe comfortabel de achterzijde van de fiets is. De zadelpen is niet dusdanig flexibel dat het resulteert in een verlies van stijfheid, maar biedt precies genoeg beweging om een hoop vibraties te verminderen en klappen zachter te maken. De rubberen fitting die tussen de zadelpen en het frame zit, draagt daar zonder meer aan bij. Het is een simpele oplossing voor een veelvoorkomend probleem, wat een erg aangenaam en welhaast elegant rijgevoel oplevert.
En die kleurstelling? Dat blijft een kwestie van smaak, maar het Viola Galaxy ontwerp waar ik rondom Bassano del Grappa mijn testritjes op mocht afwerken, kan zonder meer rekenen op goedkeuring van ondergetekende. Want met het kleurrijke, maar niet schreeuwerige frame, heb je zonder meer een blikvanger in huis.
Op het gebied van performance is de SV als veelzijdig te bestempelen. Hij zou wat lichter kunnen en de trapasstijfheid zou ook nog wat groter kunnen zijn, maar de fiets presteert op alle vlakken simpelweg heel goed. Die veelzijdigheid, in combinatie met het fijne rijgedrag, maakt de SV vooral heel leuk. Een klim flink opvlammen of een kort sprintje gaat allebei heel goed, zonder dat je daarvoor op comfort of controle inlevert.
Wat me na enkele ritten het meest bijblijft, is hoe ‘makkelijk’ ik op de SV stap. Na het juist afstellen van de zadelhoogte en horizontale positie van het zadel, fiets ik vrij gemakkelijk weg. Waar veel fietsen een paar ritten nodig hebben om eraan te wennen, is dat bij de SV allerminst zo. Vanaf de eerste kilometer levert hij een gevoel van vertrouwen, voorspelbaarheid en gemak in zijn rijgedrag.
Dat maakt van de SV de allrounder die Basso belooft. Race-eigenschappen als stijfheid, gewicht en aerodynamica die voor de gemiddelde gebruiker méér dan genoeg zijn, worden gecombineerd met een uiterst stabiel en voorspelbaar rijgedrag en een flinke dosis comfort.
Daar komt bovenop dat ook de looks in acht zijn genomen en het niet een fiets van een alledaags merk is, maar van een merk dat met recht claimt een eigen karakter te hebben. Daarmee is de SV een ideale fiets voor iedereen die een breed inzetbare racer zoekt, maar zich niet enkel op performance wil toespitsen. Een Italiaans raspaard met eigentijdse flair, dat is misschien wel de beste omschrijving van de Basso SV.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.