Eerste indruk: Enve lanceert met de Fray een veelzijdige all-road racefiets
foto's: Enve
Ties Wijntjes
donderdag 11 april 2024 om 17:00

Eerste indruk: Enve lanceert met de Fray een veelzijdige all-road racefiets

Materiaalzone Vorig jaar lanceerde Enve in de vorm van de Enve Melee een eerste racefiets. Nu presenteert het Amerikaanse merk hun tweede racer: de Fray. Geen gravelfiets maar naar eigen gelang een endurance bike of een all-road racefiets, zeggen ze bij Enve. WielerFlits was onder de gelukkigen om al een eerste testrit op de nieuwe fiets te maken.

Het Amerikaanse merk is vooral bekend om hun wielen, maar sinds vorig jaar richt Enve zich dus ook op frames van racefietsen. Deels uit noodzaak, maar ook deels uit passie, legt Marketing manager Neil Shirley ons uit. “Steeds meer fietsenmerken produceren hun eigen wielen – en ook steeds betere wielen – dus het werd voor ons steeds lastiger om onze wielen bij fietsenmerken aan de man te brengen.”

“Uiteindelijk zijn wij echter niet enkel een wielenmerk, maar richten we ons op verschillende soorten productie en inzet van carbon. We hebben eerder al frames ontworpen voor andere merken, dus de stap om zelf fietsen te gaan produceren, was helemaal niet zo gek.”

Dat bleek geen onsuccesvolle stap te zijn, want de Enve Melee werd overwegend positief ontvangen. Gebruikers en media waren meer dan te spreken over het frame, terwijl dit seizoen TotalEnergies gebruik maakt van het frame, naar tevredenheid.

Nu is het dus tijd voor een tweede wegfiets: de Enve Fray. Als ik de fiets voor het eerst zie staan tijdens de perspresentatie, is mijn gedachte gelijk dat het een agressieve, op het racen georiënteerde gravelbike is. Maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. “We noemen het all-road, maar je zou het ook een endurance fiets kunnen noemen. Simpel gezegd: het is een racefiets met ruimte voor wat bredere banden en een iets meer comfortabele geometrie.”

Zet de Fray naast de Melee en er is amper een verschil zichtbaar. De ruimere voor- en achtervork vallen op, maar verder lijken de fietsen nagenoeg identiek. Dat klopt enerzijds ook, want de buisvormen heeft Enve min of meer overgenomen van de Melee ten behoeve van de aerodynamica.

De geometrie van de Fray (in het blauw) ten opzichte van de Melee (rood) en de Mog gravelfiets (geel)

Er is dus ruimte voor veel bredere banden, maar daarnaast is er vooral gesleuteld aan de geometrie. Een iets langere wielbasis, een wat minder steile hoek van de balhoofdbuis en een wat meer rechtopstaande positie door verhoogde stack (verticale afstand van de trapas tot het voorste punt van de bovenbuis) moeten zorgen voor een meer stabiele en comfortabele rij-ervaring.

De vorming en plaatsing van de verschillende lagen carbon is nagenoeg gelijk gebleven, op enkele plekken na waar deze is gewijzigd omdat dat nodig was om de buizen met de aangepaste geometrie aan elkaar te kunnen bevestigen. Dat betekent dus dat je – los van de geometrie -een stijve en relatief reactieve racer kan verwachten.

Ook handig: het frame is voorzien van een opslagruimte in de onderbuis, waar twee tasjes met een gezamenlijke inhoud van 0,6 liter in passen. Daarnaast zijn er op de staande achtervork bevestigingspunten voor spatborden, terwijl er op de onderbuis en bovenbuis bevestigingspunten zijn voor respectievelijk een extra bidonhouder of een frametasje.

Stabiel
Ik kreeg de kans om de Enve Fray op de wegen en kasseienstroken rondom Roubaix te testen. Alhoewel de rit met zijn twee uur niet genoeg was om een keiharde conclusie te vellen over de fiets, gaf het wel degelijk een goede indicatie van het rijgedrag van de Fray.

En dat rijgedrag matcht behoorlijk goed met de beschrijving van een all-road/endurance racer. De fiets is behoorlijk reactief en gaat precies de kant op waar jij hem naar dirigeert, op een stabiele en gecontroleerde wijze.

De wat meer ontspannen geometrie komt vooral op hoge snelheid tot zijn uiting. Alhoewel je ook hier merkbaar met een racer te doen hebt, voelt de Fray nog uiterst stabiel aan. Tegelijkertijd leidt dit er ook toe dat de fiets dan wat agressiviteit mist in zijn stuurgedrag vergeleken met de volbloed racers. Scherpe stuurbewegingen of kleine correcties komen dan net wat trager over.

Qua stijfheid zit het frame duidelijk dichter bij een racer dan een endurance- of gravelbike. Zeker op een kort klimmetje schiet de fiets lekker vooruit, terwijl hij zich vooral heerlijk heen en weer laat wiegen als je even uit het zadel komt. Ook daar geldt dat op hoge snelheid – in een sprint – hij zijn scherpe randje wat verliest, maar dat heeft zeker ook te maken met de 32 millimeter brede Enve SES Raceday banden waarop ik mijn testritje afwerk.

Dat heeft ook een klein nadeel, want de achterzijde van de fiets is vrij stijf. Hierdoor voel ik bijvoorbeeld na een – naar standaarden van een wielertoerist snelle – passage over Carrefour de l’Arbre toch mijn onderrug wel wat zeuren. Niet helemaal onlogisch na een secteur met vijf sterren, maar er zijn zeker fietsen die daar wat meer comfort bieden.

En om nog eens terug te komen op het ‘soort’ fiets. Is het nou een endurance racer of een all-road racefiets? Hij past in beide categorieën en alhoewel Enve hem expres niet die titel geeft, zou ik hem evengoed als gravelfiets inzetten.

Daarbij is Neil de eerste om toe te geven dat de fiets gezien de ruimte voor banden tot 40 millimeter, in Nederland inderdaad rustig als gravelbike zou kunnen fungeren. “Vorig jaar heb ik een keer een gravelrit gereden vanuit Amersfoort, over de Utrechtse Heuvelrug. Daarvoor zou de Fray perfect zijn. In Amerika is veel gravel wat ruwer, maar in Nederland is de Fray denk ik echt een alleskunner omdat je veel grindpaden hebt die met 40 millimeter banden meer dan prima te doen zijn”, legt hij uit.

Daar lijkt hij de spijker op de kop te slaan. Monteer een setje snelle wegwielen onder de Fray en je hebt een snelle maar relatief ontspannen racer. Kies voor een setje gravelwielen met 38 of 40 millimeter brede banden en je kunt het merendeel van de Nederlandse grind- of onverharde paden prima tackelen.

Zo lijkt de titel all-road racer voor de Nederlandse markt het best de lading te dekken als we het over de Enve Fray hebben. De kenmerken van een reactieve racer en een stabiele endurance bike in combinatie met de ruimte voor brede banden zorgen voor een fraai uitgebalanceerde fiets, die inderdaad op veel vlakken goed tot zijn recht zal komen. Daarbij ontbeert het misschien aan een échte uitschieter, maar de Fray zal in Nederland op vrijwel alle wegen – verhard en onverhard – zijn mannetje meer dan prima kunnen staan.

De Enve Fray is beschikbaar vanaf €5.799,- voor de frameset en vanaf €9.699,- voor een complete fiets.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.