Eerste indruk: POC introduceert Cytal, volgens Virginia Tech veiligste fietshelm
Materiaalzone POC heeft vandaag de Cytal helm onthuld. Het betreft een helm die veel weg heeft van de Cytal Carbon, maar volgens POC nog betere bescherming zou bieden. De helm is iets zwaarder dan zijn deels met carbon geproduceerde tegenhanger, maar ook een stuk goedkoper.
De Cytal lijkt zowel qua uiterlijk als qua constructie enorm op de al bestaande Cytal Carbon, waar EF Education-EasyPost gebruik van maakt. Zo maken beide helmen gebruik van een ‘aero-vleugel’ bovenop de helm, waardoor aan de onderzijde daarvan grotere ventilatiegaten geplaatst konden worden. Dat zorgt voor het in helmen zo begeerde Venturi-effect wat betekent dat lucht versneld waardoor de ventilatie verbeterd.Tegelijkertijd zou die vleugel bijdragen aan de aerodynamica. Door de vleugel zou POC de openingen aan de voorkant groter hebben kunnen maken, waardoor ze de lucht dóór de helm kunnen sturen in plaats van er langs. Dat zou zorgen voor minder luchtdruk aan de voorzijde van de helm en dus een beter aerodynamisch profiel van de coureur.

De POC Cytal Carbon, waar EF Education-EasyPost gebruik van maakt
Veel belangrijker nog dan aerodynamica en verkoeling vond POC de veiligheid van de helm, dus juist dat punt was ook de prioriteit bij de ontwikkeling van de helm. Daarom is in kaart gebracht wat voor krachten er het meest vrijkomen bij valpartijen en waar deze vrijkomen. Aan de hand hiervan is de binnenzijde (van EPS) op verschillende plekken van verschillende dichtheden voorzien wat een lichtgewicht, gebalanceerde en bovenal veiligere helm zou opleveren.
Het Zweedse bedrijf heeft de helmen door Virginia Tech laten testen. Die Amerikaanse universiteit doet uitgebreid onderzoek naar hersenschuddingen en test in hoeverre helmen daartegen beschermen. De Cytal kreeg volgens POC de maximale score van vijf sterren en zou de best geteste racefietshelm zijn, terwijl het de nummer drie van alle geteste helmen zou zijn.
Om de veiligheid die de helm biedt verder te vergroten, is hij ook voorzien van MIPS; een systeem aan de binnenzijde van de schaal wat ervoor zorgt dat de helm betere bescherming biedt bij non-lineaire (roterende) impact.

Een prototype van de POC Cytal – foto: POC
Eerste indruk
POC stuurde WielerFlits alvast een Cytal op om te testen. Tijdens enkele testritten maakten we kennis met een degelijke allround helm, die bovenal erg aangenaam zit. Dat komt onder meer door de pasvorm, maar ook door het sluitingsmechanisme en de balans waar POC zelf al over spreekt.
De bandjes van de Cytal die je onder je kin sluit, zijn erg precies af te stellen onder de oren. Hierdoor kan je deze precies zo strak of los doen dat de helm goed aansluit. Wat opvalt is dat de bevestiging van deze bandjes relatief ver naar voren en naar buiten zit, waardoor deze aan de voorzijde wat ver naar buiten lijken te staan. Los daarvan sluiten ze wel goed aan rond de wang en de kin, zonder dat ze ongemakkelijk of strak zitten.
Aan de achterzijde van de helm zit een draaiknop waarmee je de ring rondom je hoofd strakker of losser kan draaien. Deze draaiknop kan je ook nog in hoogte verstellen, om te zorgen dat deze niet boven je achterhoofdsbeen (de punt achterop je hoofd) valt. De ring rondom je hoofd zorgt ervoor dat de helm amper beweegt, zonder dat deze ongemakkelijk strak zit.
Sterker nog, mede daardoor vergeet ik vrij snel dat ik de helm überhaupt op heb. De helm sluit goed aan zonder dat het oncomfortabel voelt en bovendien lijkt het gewicht goed verdeeld te zijn over de helm. Het is dus niet zo dat er zwaartepunten zijn die aan je hoofd lijken te trekken als je je hoofd beweegt.
Toch zit er ook één klein nadeel aan de afstelbare draaiknop achterop de helm. Als je deze in de hoogste positie hebt staan is er namelijk amper aan te draaien, omdat hij zó dicht op de helm zit dat je vingers er niet tussen passen.
Wat betreft aerodynamica en ventilatie, lijkt de Cytal the best of both worlds. De ventilatiegaten zorgen ervoor dat er behoorlijk wat lucht door de helm stroomt, al is dit niet zoveel bij traditionele helmen vol openingen, zoals de Specialized Prevail of de ABUS Airbreaker. Voor de allerheetste dagen in de bergen is dit dus misschien niet de optimale helm, maar zeker in Nederland en vlakke parcoursen met genoeg rijwind staat de POC daardoor zijn mannetje.
Qua gewicht scoort de Cytal prima. De large die ik testte tikte op de weegschaal een gewicht van 304 gram aan. Daardoor legt hij het af tegen de échte lichtgewichten, maar is hij zeker niet bijzonder zwaar. Al met al maakt dat van de POC Cytal een fraaie allround helm die performance met comfort combineert.
Eén nadeel is het vrij hoge prijskaartje van de helm die vanaf 25 maart beschikbaar is: hij kost namelijk €320,-.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.