Eerste indruk: Specialized vernieuwt Ares wielerschoenen, die comfort en performance verenigen
donderdag 20 maart 2025 om 18:00

Eerste indruk: Specialized vernieuwt Ares wielerschoenen, die comfort en performance verenigen

Materiaalzone Specialized heeft de S-Works Ares wielerschoenen van een update voorzien. De schoenen zouden door een vernieuwde pasvorm en een nieuwe constructie betere krachtoverdracht en meer comfort bieden. WielerFlits was onder de gelukkigen die al een paar mocht testen en maakte kennis met een set schoenen die significant comfortabeler is dan zijn voorganger.

Dit voorjaar kregen we al het vermoeden dat er een nieuwe variant van de S-Works Ares in de pijpleiding zat, toen we tal van coureurs in de Tour Down Under met nog onbekend Specialized-schoeisel zagen koersen. Die vermoedens zijn bevestigd, nu het Amerikaanse merk de nieuwe schoenen uit de doeken heeft gedaan.

Toen Specialized in het voorjaar van 2021 de S-Works Ares onthulde, werden ze aangekondigd als schoenen voor sprints en korte, explosieve inspanningen. Sprintslofjes noemde een vertegenwoordiger van Specialized ze indertijd een keer toen ik een paar mocht testen. Niet alleen onder sprinters waren ze echter geliefd, zo won Remco Evenepoel er Luik-Bastenaken-Luik, de Vuelta a España en de wegrit van het WK in 2022 mee.

De Ares was ook één van de eerste wielerschoenen die gebruik maakte van een sokje om je voet goed op zijn plaats te houden. Vier jaar verder is dat sokje een veelvoorkomend fenomeen, zoals in de Trek RSL Knit en de Canyon Tempr CFR, maar doet Specialized er alweer afstand van.

Remco Evenepoel, onderweg naar de wereldtitel in het Australische Wollongong, met de S-Works Ares – foto: Cor Vos

Precies die nieuwe constructie is gelijk ook het meest opvallende aan de nieuwe Ares 2. De schoenen hebben het sokje ingeruild voor een ‘reguliere’ tong, die tegelijkertijd ook allesbehalve regulier is. De tong is namelijk een stuk breder dan bij veel andere schoenen, waardoor hij niet alleen over de bovenkant van je voet loopt, maar ook deels over de zijden.

De plaatsing van de BOA-draaiknoppen is grotendeels gelijk gebleven. Aan de onderzijde is er een draaiknop die recht over de schoen loopt, terwijl de draaiknop aan de bovenzijde op een flap is geplaatst en door een lus twee ankerpunten aan de binnenkant van de schoen heeft. De combinatie van die flap die over de wreef loopt, met de dubbele bevestiging van de sluiting aan de binnenzijde, moet zorgen voor goede drukverdeling van de sluiting.

Tevens is de leest vernieuwd. Daarvoor maakt Specialized, zoals al geruime tijd, gebruik van de zogenaamde ‘Body Geometry’. Dat is een hele berg data, uit meer dan 100.000 3D-voetscans van hun bikefittingsysteem Retül. Zoals bij veel schoenen de laatste jaren leidde dat tot een wat bredere leest, omdat de traditionele wielerschoen de natuurlijke vorm van de voet niet goed zou ondersteunen.

foto: Specialized

Vooral rond de voorvoet (de zogenaamde toe box) is de leest breder, terwijl hij ook een wat meer stompe vorm aanneemt. Dat zou ervoor zorgen dat de tenen zich een beetje kunnen spreiden, wat het comfort ten goede komt. Het zou zorgen voor 44% minder druk op de voet ten opzichte van ‘traditionele ontwerpen’, zo stelt Specialized.

Naast de Body Geometry leest zien we andere technieken terug die we al langer kennen van de schoenen van Specialized. Zo is de carbon zool voorzien van de zogenaamde Varus Wedge, een aan de binnenkant 1,5 millimeter naar boven gekantelde buitenzool om de uitlijning van de enkel, knie en heup te optimaliseren. De Longitudinal Arch (een wat hogere voetboog) zorgt voor betere ondersteuning van de voetzool, terwijl de Metaseral Button onder de voorvoet ervoor zorgt dat de middenvoetsbeentjes iets opgetild en gespreid worden, om beknelling en compressie tegen te gaan.

Eerste indruk
De nodige wijzigingen op papier dus, maar hoe verhoudt dat zich tot de realiteit? Best goed, durf ik na enkele testritten te zeggen. De nieuwe Ares 2 bouwt voort op de kwaliteit van zijn voorganger in die zin dat het een stijve raceschoen is die de voet uiterst goed op zijn plek houdt, maar vooral op het gebied van comfort een serieuze stap vooruit heeft gezet.

foto: Specialized

Vooral de veranderde constructie van het bovenwerk waarbij de sok rondom de voet is ingeruild voor een tong, is een flinke verbetering. Bij de vorige Ares zorgde die sok er in combinatie met de sluiting al voor dat je voeten enorm strak en stabiel op hun plek bleven zitten, maar het kon ook een wat beknellend gevoel opleveren. Zo kreeg ik persoonlijk, door een vrij hoge wreef en brede voet, nog wel eens last van zogenaamde hot feet doordat de schoen simpelweg iets té strak zat rondom de voetboog.

Dat gevoel is met de Ares 2 compleet verdwenen, zonder dat de factor stabiliteit minder is geworden. Door de uit de kluiten gewassen tong en de flap die over de schoen loopt bij de bovenste draaiknop, wikkelt de schoen zich als het ware om je hele voet heen in plaats van zich slechts strak te trekken aan de bovenkant. De schoen sluit hierdoor strak aan op vrijwel de gehele voet zonder dat het ergens té strak is.

In combinatie met de fijne heel cup, die de hak van je voet wat naar beneden lijkt te drukken, zorgt dat ervoor dat je voet ongekend goed op zijn plek blijft zitten. Dat heeft een heel direct en efficiënt rijgevoel ten gevolge, omdat de krachtoverdracht bijzonder goed is en je dus ook heel goed aan kan voelen wat de fiets doet. Sowieso voelt de stabiliteit van je voet, die nagenoeg perfect op zijn plek blijft zitten, heel aangenaam.

Het gewicht van de schoen is nagenoeg gelijk gebleven. Bij mijn vorige testpaar was dat 255 gram (maat 44) per schoen, nu is dat 261 gram (inclusief het meegeleverde zooltje, exclusief plaatjes). Een kleine vooruitgang zien we – mijns inziens – bij het wat versimpelde uiterlijk. Zeker de geheel witte variant heeft een strakke uitstraling. Al die wijzigingen zie je echter ook terug in de prijs, die met €549,- allerminst mals is.

Al met al zijn de nieuwe S-Works Ares 2 een schot in de roos. Schoenen – en zeker hun pasvorm – blijven een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar de nieuwe Ares zijn een stuk comfortabeler dan hun voorganger. In combinatie met de bijzonder hoge stijfheid, het directe rijgevoel en de stabiliteit die de schoenen nog altijd bieden, maakt dat van de vernieuwde Ares 2 een paar rasechte (en dure) raceschoenen, waarvoor je niet aan comfort hoeft in te leveren.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.