Eurobike 2023: deze trends vallen op
foto: Eurobike
Ties Wijntjes
vrijdag 23 juni 2023 om 08:39

Eurobike 2023: deze trends vallen op

Materiaalzone Eurobike 2023 is nog in volle gang, maar na de eerste dagen van de internationale toonaangevende wielerbeurs, vallen er enkele conclusies te trekken over ’s werelds grootste wielerbeurs. WielerFlits zet een aantal trends die opvallen op een rij.

Soms valt door de bomen het bos niet meer te zien op Eurobike. Of eigenlijk, soms valt door de talloze exposanten de beurs niet meer te zien op Eurobike. Met bijna 2000 exposanten en enkele vierkante kilometers aan beursvloer, is er een stortvloed aan producten te bewonderen op de belangrijkste internationale wielerbeurs.

Daartussen zitten uiteraard een hoop exposanten die voor de gemiddelde wielrenner of fietsliefhebber weinig te bieden hebben, maar wie goed zoekt kan wel degelijk enkele opvallende trends bespeuren. Van de nog altijd aanhoudende gravelhype tot de almaar groeiende sector rondom urban mobility; we lichten de grootste en meest opvallende trends uit.

Gravel wint (nog steeds) aan populariteit
Wie denkt dat de gravelhype is gaan liggen, zit fout. Nee, afgaande op wat we zagen op Eurobike is gravelfietsen alleen nog maar aan populariteit aan het winnen en is dat iets wat voorlopig nog wel zo blijft. In het bijzonder genoot het gravelracen veel aandacht op Eurobike.

Verschillende nieuwe gravelproducten die werden gepresenteerd, waren namelijk gericht op gravelwedstrijden. Zo toonde Pirelli een nieuwe uitgave van hun Cinturato Gravel RC met verstevigde bandwangen, om de kans op lekrijden tijdens gravelwedstrijden te verminderen. Daarnaast lanceerde een Merida een nieuwe gravelfiets, de Scultura Endurance GR, die – in contrast met hun al bestaande Silex gravelfiets – niet is gericht op bikepacken of ontspannen gravelritten, maar snelheid en gravelwedstrijden.

Zo waren er nog enkele merken die specifiek over gravelwedstrijden spraken, een discipline die de laatste jaren in rap tempo is gegroeid. Waar wedstrijden op het onverharde in Noord-Amerika al jarenlang populair was, is het nu definitief overgewaaid naar Europa en lijken ook verschillende producenten uit de wielermarkt er op in te spelen. Iets wat mede door de snel groeiende UCI Gravel series lijkt te komen.

Mede ingegeven door die populariteit van gravelwedstrijden, lijkt de grens tussen wegfietsen en gravelfietsen steeds verder te vervagen. Of eigenlijk, lijkt het ‘all-road’ principe aan populariteit te winnen. KOGA presenteerde een frame welke zowel als weg- als gravelfiets wordt afgemonteerd, Felt toonde een frame welke zowel als weg- als gravelfiets kan worden ingezet en Merida transformeerde in de vorm van de Scultura Endurance GR een wegfiets in een gravelfiets.;

Urban (e-)mobility
Een beweging die al jaren stevig groeit, is die van de urban (e-)mobility. Dat blijkt ook weer op Eurobike, waar de hoeveelheid e-bikes, cargo bikes en andere typen stadsfietsen tegen de plinten klotsen.

Alhoewel het een sector is die al jaren groei doormaakt, lijkt het dit jaar nog verder geëxplodeerd te zijn. Niet alleen afgaande op de hoeveelheid merken die zich met deze markt bemoeien, ook de diversiteit toont aan hoe populair het is. Bakfietsen, longtails, elektrische fietsen, vouwfietsen en nog zó veel meer; urban mobility is booming.

foto: Eurobike

In het bijzonder viel de presentatie van de LI:ON kinderfiets op. Niet zozeer vanwege de techniek – al zijn de geïntegreerde lichten in de staande achtervork erg fraai – of het uiterlijk, maar vooral vanwege de aanjagers achter dat project: Marcel Kittel en Tony Martin. Reden voor de twee ex-profs om in het project te stappen? Als jonge vaders zochten zij een kinderfiets die niet alleen functioneert, maar vooral ook veilig is. Niet de meest significante technologie dus, maar wel een opvallend verhaal.

De grote afwezigen
Dat urban mobility op de beurs floreert, lijkt ook te komen door – of te leiden tot – de afwezigheid van grote race-georiënteerde wielermerken. Cannondale, Trek, Canyon, Colnago, Giant, Ridley en Cube waren enkele van de grote afwezigen op Eurobike. Of het een kwestie van geld, keuzes of belang is weten we niet, maar dat veel A-merken het af laten weten valt op.

Al helemaal omdat ze niet op de beursvloer staan, maar gelijktijdig niet helemaal afwezig zijn. Canyon organiseerde daags voor de beurs een eigen evenement op hun hoofdkantoor in Koblenz, BMC presenteerde op een eigen locatie in Frankfurt nieuwe producten en ook andere merken als Limar kozen voor een dergelijke benadering.

Meer en meer wielermerken lijken dus voor hun eigen marketingagenda te kiezen en daarin speelt een minder belangrijke rol. Dat blijkt ook uit de productintroducties in de sportieve sector waar zich, zoals vooraf verwacht, weinig verrassingen of échte noviteiten tussen bevonden.

Duurzaamheid
Tot slot valt ook op dat steeds meer merken zich in de wielerindustrie lijken te richten op verduurzaming. Het is een breed gedragen beweging in de maatschappij, die nu dus ook de conservatieve wielerwereld steeds meer lijkt te bereiken.

Meest in het oog springend was het recyclingproject van bandenproducent Schwalbe, maar ook bij tal van andere merken kwam de term duurzaamheid of sustainability ter sprake. Ook bleek dat het niet een thema is waar enkel de producenten zich op richten, maar ook iets is waar de dealer zich meer en meer mee bezig houdt. Een onderwerp waar we de komende jaren vermoedelijk nog meer over gaan horen dus.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.