Eurobike 2024: Continental onthult aero-voorband, tot 15 watt winst
foto: Ties Wijntjes/WielerFlits
woensdag 3 juli 2024 om 16:47

Eurobike 2024: Continental onthult aero-voorband, tot 15 watt winst

Materiaalzone Decathlon AG2R La Mondiale had in de Tour de France de primeur, maar nu heeft Continental op Eurobike hun nieuwste band ook officieel gepresenteerd: de Aero 111. Het betreft zoals verwacht een aerodynamisch geoptimaliseerde voorband, middels holtes op het oppervlak die de luchtstroom moeten doorbreken.

Iedere watt telt tegenwoordig voor de profs, dus worden steeds meer producten ontwikkeld met het oog op optimale aerodynamica. Dat geldt dus ook voor de Aero 111, welke Continental samen ontwikkelde met wielenmerk DT Swiss en aerodynamica-experts Swiss Side.

Om de band meer aerodynamisch te maken dan een ‘reguliere’ Grand Prix 5000 S TR, zijn er aan het oppervlak 48 holtes toegevoegd. Het idee daarachter, is dat ze de luchtstroom rond de band licht doorbreken en zo op een gecontroleerde manier turbulentie creëeren. Dat zorgt ervoor dat er aan de achterzijde van de band geen – of een kleiner – zog ontstaat, wat de totale luchtweerstand vermindert. Een dergelijk zog levert namelijk wat terugtrekkende kracht op, wat nu dus wordt verminderd.

De kuiltjes zijn vierkant en worden steeds wat dieper – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Dat levert de nodige aerodynamische winst op, al is Continental terughoudend met het daaraan koppelen van exacte cijfers, gezien het afhankelijk van de hoek waarop de wind de band raakt enorm verschilt. Dat vertelde productmanager Hannah Ferle van Continental aan WielerFlits tijdens Eurobike. Komt de wind recht van voren, dan levert het bij een snelheid van 30 kilometer per uur ongeveer 3 watt winst op, terwijl het bij een snelheid van 45 kilometer per uur tot wel 16 watt winst op kan leveren, vergeleken met de GP 5000 S TR. Het Duitse bandenmerk is overigens de eerste om daarbij de kanttekening te maken dat de daadwerkelijke winst per situatie enorm verschilt.

Licht gewijzigde constructie
Alhoewel de band onder het oppervlak veel weg heeft van de Grand Prix 5000 S TR, is de constructie niet helemaal hetzelfde. Zo is de rubbercompound iets gewijzigd om de band wat extra grip te geven ten opzichte van de GP5000 S TR, op verzoek van verschillende profploegen. Dat is overigens niet ten koste gegaan van rolweerstand of levensduur van de band, dus op termijn gaan we die rubbercompound ook in andere Continental-banden terugzien.

In totaal zitten er 48 kuiltjes in de band – foto: Ties Wijntjes/WielerFlits

Daarnaast is het profiel van het loopvlak gewijzigd, om de toevoeging van de holtes aan het oppervlak mogelijk te maken. Net als veel andere banden van Continental, is de Aero 111 van Vectran voorzien; een beschermlaag om lekrijden tegen te gaan. Ondanks enkele verschillen met de GP 5000 S TR zouden karakteristieken zoals levensduur en rolweerstand nagenoeg gelijk blijven, terwijl de grip zelfs wat beter is geworden.

De band is beschikbaar in een 26 en 29 millimeter brede variant. Of dit de nieuwe standaard in het profpeloton gaat worden, laat Continental in het midden. Alhoewel de aerodynamische winst volgens hen evident is, zijn er coureurs die liever met lichte banden rijden (specifiek de GP 5000 TT TR) vanwege het (meer reactieve) rijgevoel dat dat oplevert.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.